Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Kønsbestemmelse af store orpingtonkyllinger  (Læst 3984 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline løvenhardt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 22
Kønsbestemmelse af store orpingtonkyllinger
« Dato: 22 ſeptember , 2012, 18:20 »
Jeg har været så heldig at få 9 orpingtonkyllinger. Jeg har haft dem i 1 mdr så skyder på de er ca 3 mdr. Men kan simpelthen ikke se hviken der er haner og høns. 6 af dem ligner de voksne udgaver jeg har på en prik bare mindre og 3 af dem er mindre og mere spinkle med en lidt mere spids hale.. Håber nogen kan hjælpe mig

Hilsen Anne-Mette ;)

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Kønsbestemmelse af store orpingtonkyllinger
« Svar #1 Dato: 22 ſeptember , 2012, 18:33 »
Jeg syntes at Orpington nemt kan kønsbestemmes når de er mellem 2½ og 3 mdr., bl.a. ud fra at vurdere hoveddele (kam og hagelapper) samt se om der kommer spidse fjer frem i sadlen.
Derudover kan Orpington kønsbestemmes med næsten 100% sikkerhed, i en kort periode når de er omkring 5 uger, men da det ikke er helt sikker ved de 5 uger, bør det gøres ved 2½ til 3 mdr. når man vil være helt sikker.

Offline løvenhardt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 22
Sv: Kønsbestemmelse af store orpingtonkyllinger
« Svar #2 Dato: 22 ſeptember , 2012, 18:38 »
Nu er jeg bare nybegynder mht høns så når du siger sadel ??? Smiler..Kunne du evt uddybe...

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Kønsbestemmelse af store orpingtonkyllinger
« Svar #3 Dato: 22 ſeptember , 2012, 18:42 »
Sadel-behæng på hanen, nederst på ryg. De spidse fjer dækker nederste del af ryg og gå ud over halen hvor den starter.
Det er disse spidse fjer som hos en hane begynder at bryde frem i 2-3 mdr.´s alder.

Offline Paw Hansen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 136
Sv: Kønsbestemmelse af store orpingtonkyllinger
« Svar #4 Dato: 22 ſeptember , 2012, 19:03 »
Folk herinde har været rigtig søde til at hjælpe mig med at kønsbestemme orpinton kyllinger. Dette gjorde de dog ud fra nogle billeder så hvis du har mulighed for at tage et par stykker af deres hoveder så er jeg sikker på at nogen kan hjælpe.
Mine høner på 5 måneder ligner slet ikke voksende høner når man kigger på karmen og pluderet. Men derimod ligner min hane (også på 5 måneder) en voksen høne når man kigger på karmen og pluderet :o 
0.1 gul Orpington 0,2 Brahma 1,0 la bresse 0,2 australorps. katte:-) 0,1 dattier samt en kone der mener, at det med de høns er ved at tage overhånd:-)...

Offline oskar98

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 24
Sv: Kønsbestemmelse af store orpingtonkyllinger
« Svar #5 Dato: 22 ſeptember , 2012, 21:39 »
Vilken färg är det??

Gula stora brukar jag kunna könsbestämma vid 4-6 veckor
Men blå, svarta eller spättade är mycket svårare, de könsbestämmer jag vid 3-5 månader

Dock så har jag bara gulsvartsömmade, vissa kan jag säker se kön på vid 6 veckor av dem och vissa vid 3 månader
Och sen har jag också guldsvartbandad som jag ser kön på vid 1-3 veckor

Älskar rasen Orpington
Gulsortsommed Store
Guldsortbånded Store
Blå Dværg
Gule Dværg
Tværstribet Dværg
Gule Orpington And
Jeg bor i Sverige og er 15 år og er på udstillning med mine Orpington
Har även Maran höns i Gökfärgad

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Kønsbestemmelse af store orpingtonkyllinger
« Svar #6 Dato: 23 ſeptember , 2012, 06:43 »
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline løvenhardt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 22
Sv: Kønsbestemmelse af store orpingtonkyllinger
« Svar #7 Dato: 23 ſeptember , 2012, 12:15 »
Tak for svar.... Tror jeg har 3 høns og 6 haner... haha Det er nok lidt voldsomt så hvis nogen er interesseret i gule orpington haner, er jeg stor leverandør....