Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hønsene vil ikke ind i hønsehuset!!!  (Læst 5537 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Pipper

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 5
Hønsene vil ikke ind i hønsehuset!!!
« Dato: 15 Oktober , 2014, 16:11 »
Vi købte i sommers et hus på landet, hvortil der også fulgte en hønsegård og 4 høns (2 haner-2 høner).
Hønsene har altid levet udenfor året rundt - de sidder på siddepinde oppe under taget om natten - i en STORT hønsegård.
Vi aftalte med den tidligere ejere at vi gerne ville have kyllinger, så nu er der i alt 9 høns i hønsegården.
En nabo kom på besøg kort tid efter vi var flyttet ind, og klagede over at hanen vækkede hende klokken 4 om morgenen, og ævlede om regler og hanegal osv osv. Vi ville jo gerne være gode naboer, så vi lovede at bygge et hønsehus til hønsene.
Det er nu gjort.
Hønsegården er bygget op af en stor trailer vogn, og vi har indraget en del af den til hønsehus.
Der er siddepinde, hø, halm og i øjeblikket lys 24/7 - men hønsene er fuldstændig ligeglad med hønsehuset.
Det er lykkedes at lokke 2 af de unge haner (tror vi de er i hvert fald) ind v.h.a majskerne, men de fiser ud igen når maden er spist.
Har siddet derinde og snakket med dem (føler sig lidt tosset), og de kigger også nysgerrigt på mig (de er vant til mig nu og spider fra hånden), men ikke om de vil ind.

Hvad skal vi gøre for at få dem til at bruge hønsehuset?

Vi kunne fjerne deres siddepinde udenfor, men de har døde træstubbe/træer der er gravet ned, og dem sad de på da de var delt op da der var kyllinger.
Vi kunne også skille os af med alle hanerne, men det synes vi heller ikke er rimeligt (vi bor trods alt i landzone).

Vi har jo kun haft høns i et par måneder, så alle råd modtages hjertens gerne :)

Offline christina s

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 92
Sv: Hønsene vil ikke ind i hønsehuset!!!
« Svar #1 Dato: 15 Oktober , 2014, 21:35 »
Klart de ikke vil ind når det er fremmede for dem. Mit råd vil være kun at fodre om aftenen når du "lukker dem ind"
Når det begynder at blive mørkt , kl 18-1830 pt. så tag dine høns, sæt dem ind i huset og luk døren så de ikke går ud! Efter nogle dage går de nok ind selv. Held og lykke.
1.7 spelsau får, 1.2 border collie, 1.4 Dansk gås grå broget,

Offline Anders Christensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 297
Sv: Hønsene vil ikke ind i hønsehuset!!!
« Svar #2 Dato: 16 Oktober , 2014, 08:16 »
Og i forhold til naboen kan du jo fortælle at I bor på landet og at høns og dermed også hanegal er en helt naturlig ting  ;)
0,6 Isa Brown
Arbejder på en smart løsning til at holde styr på hønsehold, æglægning og foderforbrug - www.eggstats.dk

Offline Pipper

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 5
Sv: Hønsene vil ikke ind i hønsehuset!!!
« Svar #3 Dato: 16 Oktober , 2014, 16:20 »
Hmm så er spørgsmålet bare hvordan jeg får fat i dem?
Er ikke vant til at håndterer høns, og er ret sikker på at de heller ikke bare lige vil håndteres af mig.

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Hønsene vil ikke ind i hønsehuset!!!
« Svar #4 Dato: 16 Oktober , 2014, 16:52 »
Når det er mørkt (eller næsten mørkt) så kan du samle hønsene op helt roligt. Så i aften går du ud og tager hønsene en ad gangen og putter ind i huset og lukker lemmen. Efter et par dage har de lært det
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Pipper

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 5
Sv: Hønsene vil ikke ind i hønsehuset!!!
« Svar #5 Dato: 16 Oktober , 2014, 17:00 »
Mange tak for råd og instrukser  /o Det vil jeg så prøve.
Vender frygtelig tilbage hvis det går helt galt  :laugh:

Offline Pipper

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 5
Sv: Hønsene vil ikke ind i hønsehuset!!!
« Svar #6 Dato: 16 Oktober , 2014, 20:19 »
Nå det var ikke videre vellykket. Gik forsigtigt ud og tog den første hane, og han skreg op og flappede helt vildt, men ind kom han. Det samme skete med de næste 3, og derefter var resten spredt ud i hele hønsegården, så de fik lov til at blive ude, da de ellers ville dø af skræk tror jeg.
Håber ikke jeg har givet mine høns traumer  :-\

Offline anneke

  • Bruger
  • Indlæg: 292
Sv: Hønsene vil ikke ind i hønsehuset!!!
« Svar #7 Dato: 18 Oktober , 2014, 00:05 »
De dør nu ikke så let af skræk. De larmet bare. Du fik næsten halvdelen ind. Nu skal de fængslede forkæles lidt med godt mad i morgen tidlig så at de opdager at det er en godt sted at være alligevel inde i det farlige hus. Giv kun mad og drikke inde i huset så kommer de andre måske også når hanen siger at der er noget godt derinde.
Prøv at fange nogle af de andre når det er blevet mørke i morgen igen. Når de bliver forstyrret hver aften udenfor vælger de til sidst at gå inde i hønsehuset hvor der er fred og ro. Jeg havde mange som gerne ville sove i laden på en høj bjælke hvor jeg ikke kunne nå dem og tage dem, jeg brugte bare en kost til at feje dem ned med, og så vil de gerne sove i hønsehus. Mine lagde æg mange forskellige steder og ofte fandt jeg dem først når de var blevet til  en flok åh så søde kyllinger, men det nytter ikke når ræven så også frit kan tage af dem. Eller som i din tilfælde naboen bliver generede af dem. De kan sagtens lære det men du skal blive ved indtil du har fået det som du vil have det.
mvh. Anneke
Barnevelder, moskusænder, svanegæs.

Offline Bente E.

  • Bruger
  • Indlæg: 967
Sv: Hønsene vil ikke ind i hønsehuset!!!
« Svar #8 Dato: 18 Oktober , 2014, 23:02 »
...og start med hønsene, de klukker måske  lidt når de løftes af pinden - det er typisk hane at skræppe op og tage på vej. Og gør det roligt og så lydløst I kan, med lidt held opdager de ikke at de er blevet flytett - før det er lyst.
Nogle maraner, nogle araucana.