Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: A.  (Læst 6028 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

lugovets

  • Gæst
A.
« Dato: 23 Januar , 2009, 18:08 »
A.






« Senest Redigeret: 08 December , 2010, 18:36 Fra lugovets »

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Er vi klædt på til en kommende dyre velfærds debat ?
« Svar #1 Dato: 23 Januar , 2009, 19:58 »
Debatten om dyreetik køre for tiden i højt gear i Landsorganisationen Danske Fugleforeninger.
Justitsministeriet har bedt det Dyreetiske Råd om en raport omkring måden vi holder fugle på i Danmark.
Raporten var på ca. 50 sider der var sendt i høring og jeg lavede et høringssvar for LDF på ca. 20 sider.
I LDF har vi flere gange diskuteret måden nogle holder fugle på i små bure, samt håndopmadning, lænkefiksering mm.
Raporten fra det Dyreetiske Råd har sat gang i debatten og på vores kongres i april måned bliver der lavet forskellige work shops om emnerne, der ender ud i en samlet vurdering om vores holdning til de forelagte ting, med det formål at beslutte hvad jeg som miljøkonsulent skal arbejde hen imod.
Min personlige holdning er at vi trænger til regler om burstørrelser mm. så store fugle kommer i voliere hvor de kan flyve og ikke et bur på 0,75 x 0,75 og en meters penge i højden.

Nå men det har ikke ret meget med indlæget at gøre og så alligevel fortæller det at det omgivne samfund efter miljøkrav til landmænd og andre i samfundet nu er begyndt at intresere sig for os som hobby folk.

Omkring overtypning af fugle, så har vi kun et par enkelte domisticerede arter hvor der er problemmer med overtypning, men det er også helt sikkert at hvis der ikke kommer regler for dette vil der blive flere arter der vil blive berørt af dette.

Grunden til at vi ser dyr der er overtypet er efter min mening, på grund af udstilling.
Når der er sat en standart for et dyr og dette er nået stilles nye krav for at gøre det vanskeligere at lave det optimale dyr. På et tidspunkt kommer det ofte dertil at det skader dyret, især åndedræt og bevægelsfriheden og hermed dyrevelfærden er ofte berørt.

Om vi vil det eller ej kommer debatten og her mener jeg at det er vigtigt at vi som hobby folk deltager, da det ellers vil være andre der ikke har så meget indblik i vores hobby der sætter dagsordnen for os.

Raporten vi modtog fra Det Dyretiske Råd synes jeg var meget god og beskrev de punkter hvor en opstramning for bedre at tilgodese dyrevelfærden indefor fuglehobbyen.
Så længe det er med til at bedre forholdene for vores dyr er jeg som miljøkonsulent med på dette, samt så længe at det er muligt for menesker der har interesse for dyr har mulighed for at udøve deres hobby i god harmoni med dyrevelfærden.

Jeg synes at det er rigtig godt at dyreetik tages op i Fjerkræforum god tid i forvejen, for debatten kommer det er blot et spørgsmål om tid. det er vel også de færeste hobby folk der er modstandere af bedre dyrevelfærd. Der hvor man, og vi i LDF kan komme i problemmer er når der kommer økonomisk vinding ind i billedet, ofte er deres holdninger meget sværde at vende.

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Er vi klædt på til en kommende dyre velfærds debat ?
« Svar #2 Dato: 24 Januar , 2009, 10:26 »
Rapporten (31 sider) kan downloades HER

Jeg var utroligt skuffet da jeg læste rapporten. Der står I N T E T om høns, ænder eller andet fjerkræ.
I N T E T

Der står noget om fugle, hunde og katte og andre dyr men intet om fjerkræ.

Hele problemet med modsætningen mellem hobbydyr og industridyr har de let og elegant udeladt. Det gælder ikke bare fjerkræ men også eksempelvis geder, småhold af grise etc Det synes jeg er for let og at springe over hvor gærdet er lavest. Så jeg har meget svært ved at se hvad denne rapport kan bruges til i forhold til fjerkræ.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Er vi klædt på til en kommende dyre velfærds debat ?
« Svar #3 Dato: 24 Januar , 2009, 17:08 »
31 sider er det rigtige sidetale på den oprindelige raport. At jeg nævnte ca. 50 sider skyldtes at den jeg fik tilsendt fra en meget hurtig formanden i LDF. var opstillet på lidt en anden måde og derfor fyldte væsentlig mere. Dagen efter fik jeg orginal raporten. Jeg beklager fejlen.
det er rigtig som Finn skriver at fjerkræ ikke er medtaget i raporten, men det skyldes formentlig at man fejlagtigt regner dette til erhverv og ikke så meget til hobby dyr, hvad man burde gøre.
De punkter der nævnes i raporten er nok heller ikke så relevante for fjerkræ, da de ofte tilbydes bedre plads end nogle fugleholdere tilbyder deres enkeltsidende fugle.
Håndopmadning og de dyrevelfærdsproblemmer der følger i kølvandet af denne industri er heller ikke noget der er problemet i hobby fjerkræholdet.
Hvis erhvervet pludselig skal til at behandle deres dyr lige så godt som hobby avlerne gør vil det dsv. skade intjeningsmulighederne i erhvervet, så dette er måske også en af grundene til at man ikke har berørt emnet.
Jeg betragter det som en fjer i hatten til hobby fjerkræavlerne, der måske burde tage Det Dyretiske Råds rolle og kræve bedre forhold for industrifjerkræ. Men der vil uden tvivl lyde et rama skrig fra erhvervet, da de 2 måder at holde fjerkræ på er så vidt forskellig at erhvervet måske ville ønske at hobby fjerkræfolkene blev udskildt fra erhvervet med egne regler til følge. Vi kunne så måske slippe for nogle af de regler der er rettet mod erhvervet og ikke har nogen virkning hos hobby avlerne. Det var blot en tanke.
« Senest Redigeret: 24 Januar , 2009, 17:13 Fra Bjarne Andersen »

Offline Bent Skaarup Pedersen

  • Bruger
  • Indlæg: 228
Sv: Er vi klædt på til en kommende dyre velfærds debat ?
« Svar #4 Dato: 27 Januar , 2009, 11:59 »
Oplægget går vel mere på de avlsmæssige aspekter (ekstremavl) end på dyrehold som sådan, og her er det interessant at se, hvordan naturen selv har frembragt adskillige særdeles ekstreme arter - vi andre kan man selvfølgelig lovgive om, men hvad stiller man op med Vorherre ?

med venlig hilsen - Bent Skaarup Pedersen

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Er vi klædt på til en kommende dyre velfærds debat ?
« Svar #5 Dato: 27 Januar , 2009, 15:01 »
Lever dyrene i naturen er de jo netop overlevelsesdygtige...ellers var de der jo ikke .
Med venlig hilsen Søs

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Er vi klædt på til en kommende dyre velfærds debat ?
« Svar #6 Dato: 27 Januar , 2009, 21:11 »
Oplægget går vel mere på de avlsmæssige aspekter (ekstremavl) end på dyrehold som sådan, og her er det interessant at se, hvordan naturen selv har frembragt adskillige særdeles ekstreme arter - vi andre kan man selvfølgelig lovgive om, men hvad stiller man op med Vorherre ?

med venlig hilsen - Bent Skaarup Pedersen

Det er rigtigt at det oplæget startede med var overtypning. At jeg fik rodet raporten fra Det Dyretiske Råd ind i dette, skyltes at den også omhandlede overtypning. Der er nok heller ingen tvivl om at når debatten kommer på området hobby fjerkræ vil den også dække andre punkter end overtypning, men generelt har hobbyfjerkræ det godt, når de ikke lige kræves lukket inde på grund af myndigheds krav. Af samme grund vil de nok have svært ved at forlange at de går frit, da det kræver en del lovgivningsmædsige ændringer. Heldivis er myndighederne ikke så emsige som de tidligere har været på dette område.

Venlig hilsen Bjarne.