Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Engelsk Araucana  (Læst 49129 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Reb

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 11
Sv: Engelsk Araucana
« Svar #15 Dato: 16 ſeptember , 2012, 09:38 »
Hej alle

Jeg er ved at starte op og ønsker mig engelske araucana (Perlegrå) til foråret.

Jeg forestiller mig daggamle kyllinger eller en avls-stamme.

Er der nogen der kan hjælpe mig i gang

Er modtagelig for råd og vejledning.
Venlige hilsner

Rolf Brejner
1.9 Maran Sort Kobber; 0.7 Maran blandede farver; 0.1 Lys Sussex; 0.2 Engelsk Araucana perlegrå; 0.4 Isa Brown

Offline Peter Chr. Hansen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 462
  • Støt børnehjemmet TLC i SA: http://www.tlc-dk.dk
    • Avl af Engelsk Araucana
Sv: Engelsk Araucana
« Svar #16 Dato: 16 ſeptember , 2012, 10:20 »
Hej Rolf,

Jeg kan sagtens hjælpe dig til foråret med daggamle kyllinger af Perlegrå engelsk araucanaer her til foråret. Hvormange havde du tænkt dig ?

/Peter
Med venlig hilsen
Peter Chr. Hansen

3.10 Engelsk Araucana (Perlegrå)
0.2 Engelsk Araucana (Tværstribet)
0.1 Engelsk Araucana (Sort)
0.1 Engelsk Araucana (Hvid)
0.2 Silker
0.3 Brun Lohman
0.4 Blanding (Engelsk Araucana Hane/Silker)
0.1 Homo sapiens partner
1.1 Dejlige børn

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Engelsk Araucana
« Svar #17 Dato: 16 ſeptember , 2012, 10:34 »
Hvis man tager de sorte briller på, kan man forudse en grum skæbne for engelsk Araucana, og Araucana, i DK, da det nu er blevet helt almindeligt at rode alle varieteter sammen, i de grønne ægs navn, og det er synd, for det er racerne alt for små til endnu her i DK.

Det bunder sikkert i uvidenhed, om de enkelte racers særpræg, og har man først fået blandet en hale ind i Araucanaen, ja så går der ikke mange generationer, før der er skjulte haler, der pludselig dukker op, hos en der måske gerne vil være seriøs med sit opdræt, og så er der laaaaang vej tilbage på rette spor, og det er jo rigtig ærgerligt.

Man kan kun håbe på at der er nogen der virkelig vil tage sig kærligt af de engelske, og nogen der ligeledes vil tage sig tid til Araucanaen
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Engelsk Araucana
« Svar #18 Dato: 16 ſeptember , 2012, 10:42 »
Måske forum lige kan give de to arter en hånd, ved at indfører den Engelske Araucana, i racebeskrivelsen, således at alm. mennesker kan se at der er en forskel, når de klikker på de blå navne,,,, Måske Lene, eller en anden vil indføre lidt standart, og et billede i en beskrivelse, det er dog det mindste der kan gøres for at udbrede forskellen.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Peter Chr. Hansen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 462
  • Støt børnehjemmet TLC i SA: http://www.tlc-dk.dk
    • Avl af Engelsk Araucana
Sv: Engelsk Araucana
« Svar #19 Dato: 16 ſeptember , 2012, 10:58 »
Hej Ina,

Jeg arbejder kun med en engelske Araucana i perlegrå. Har et par sorte og 1 hvid og et par tværstribet. Men det er klart de perlegrå jeg vil arbejde med i starten. og de stammer alle fra Gunni. Så de er helt klart fuldblods engelske araucanaer når vi snakker perlegrå. Kan se på afkom af de sorte at der er blandet alm. araucana over da enkelte kommer som delvis haleløse.

Så derfor har jeg pt. droppet dem som videre avl. og arbejder som jeg skrev alene på de perlegrå.

Jeg ved, så at der er en anden som arbejder på sorte og hvide. Så der skulle være styr på den videreførsel som Gunni startede.

De blandinger vi får udenfor alm. avls sæson er alene sjov og ender som slagt.

Med venlig hilsen
Peter Chr. Hansen

3.10 Engelsk Araucana (Perlegrå)
0.2 Engelsk Araucana (Tværstribet)
0.1 Engelsk Araucana (Sort)
0.1 Engelsk Araucana (Hvid)
0.2 Silker
0.3 Brun Lohman
0.4 Blanding (Engelsk Araucana Hane/Silker)
0.1 Homo sapiens partner
1.1 Dejlige børn

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Engelsk Araucana
« Svar #20 Dato: 16 ſeptember , 2012, 14:19 »
Velkommen på forum, Rolf :D
Du er i gode hænder mht. engelske araucana hos Peter /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline arddun

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 20
Sv: Engelsk Araucana
« Svar #21 Dato: 16 ſeptember , 2012, 14:26 »
hvordan føjer man nye høns ind i en eksisterende flok? jeg ønsker mig 2 aracunaere, men er usikker på hvordan jeg skal sætte dem ind i min lille flok.

på forhånd tak for hjælp

Karen ( Kennel Arddun)

2 marans høner, 1 marans hane, sort/kobber
2 grünlegger høner

8 corgi cardigans ( har opdrættet i 10 år)
2 burmesere
Karen

2 marans høner, 1 marans hane, 2 grünleger høner, 1 gul orpinton høne, 8 welch corgi cardigan, 2 burmesere

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Engelsk Araucana
« Svar #22 Dato: 16 ſeptember , 2012, 15:33 »
Hej Ina,

Jeg arbejder kun med en engelske Araucana i perlegrå. Har et par sorte og 1 hvid og et par tværstribet. Men det er klart de perlegrå jeg vil arbejde med i starten. og de stammer alle fra Gunni. Så de er helt klart fuldblods engelske araucanaer når vi snakker perlegrå. Kan se på afkom af de sorte at der er blandet alm. araucana over da enkelte kommer som delvis haleløse.

Så derfor har jeg pt. droppet dem som videre avl. og arbejder som jeg skrev alene på de perlegrå.

Jeg ved, så at der er en anden som arbejder på sorte og hvide. Så der skulle være styr på den videreførsel som Gunni startede.

De blandinger vi får udenfor alm. avls sæson er alene sjov og ender som slagt.



Min kommentar, var slet ikke ment som kritik, af nogen, og slet ikke nogen  der holder tingene adskilt, og beholder blandinger hos sig selv.

Det var en almen betragtning, at det er synd  at blande de to racer sammen, fordi det på sigt kan give uønskede konsekvenser, og da der ikke er så mange avlere i danmark, bliver det hurtigt til noget rod.
Det er kun glædeligt at der er nogen der har lyst til at fortsætte Gunnis arbejde med de engelske araucana, så de kan udbredes lidt mere, og helst uden indblanding af Araucanaen uden hale.
Det er jo som Marianne siger misvisende at de næsten hedder det samme.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Peter Chr. Hansen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 462
  • Støt børnehjemmet TLC i SA: http://www.tlc-dk.dk
    • Avl af Engelsk Araucana
Sv: Engelsk Araucana
« Svar #23 Dato: 16 ſeptember , 2012, 16:11 »
Jeg har faktisk en god ven som pt. arbejder med gen analyser, og han har pt. fået blod fra en af mine engelske araucanaer og så fra en haleløs araucana. Og pt. har de faktisk ret mange racepeeks tilfældes. Så nu vil han anskaffe noget blod fra en helt anden race for at se om den har de samme peeks eller om der kunne være en chance for at de fra gammel tid har en fælles stamme.

Men som det er nu vil jeg også mene at de ikke skal blandes. Jeg ved dog at ligesom andre racer har man taget en anden ligende race ind over for at opnå en bestemt farve. Men så må vi pt. hellere få fat i gode eksemplar fra UK i den pågældende farve.
Med venlig hilsen
Peter Chr. Hansen

3.10 Engelsk Araucana (Perlegrå)
0.2 Engelsk Araucana (Tværstribet)
0.1 Engelsk Araucana (Sort)
0.1 Engelsk Araucana (Hvid)
0.2 Silker
0.3 Brun Lohman
0.4 Blanding (Engelsk Araucana Hane/Silker)
0.1 Homo sapiens partner
1.1 Dejlige børn

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Engelsk Araucana
« Svar #24 Dato: 16 ſeptember , 2012, 17:18 »
De hedder nu heller ikke helt det samme.

Forøvrigt bliver der vist blandet andet end bare Engelske Arauacanaer og Araucanaer sammen. Og her mener jeg jagten på den fantastiske "Grünlægger", hvor folk blander alt lige fra hybrider til Maraner ind på  Engelske Arauacanaer og Araucanaer .

Så der må der også blive en fantastisk masse høns, som ligner i større eller mindre grad den ægte varer. Det bliver "sjovt" når de for alvor slipper ud på "markedet" og lige pludselig bliver solgt som "ægte".

Så skal der for alvor holdes "tungen lige i munden" hvis man seriøst vil avle Engelske Araucanaer og Araucanaer. 
« Senest Redigeret: 16 ſeptember , 2012, 17:20 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline arddun

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 20
Sv: Engelsk Araucana
« Svar #25 Dato: 16 ſeptember , 2012, 17:53 »
hej igen jeg er lidt på bar bund, fordi det lader til at det staves ens men bare har engelske foran den ene race. eller er det som ovenstående siger at de staves helt forskelligt
Engelske Arauacanaer og Araucanaer
de bedste hilsner Karen
Karen

2 marans høner, 1 marans hane, 2 grünleger høner, 1 gul orpinton høne, 8 welch corgi cardigan, 2 burmesere

Offline Peter Chr. Hansen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 462
  • Støt børnehjemmet TLC i SA: http://www.tlc-dk.dk
    • Avl af Engelsk Araucana
Sv: Engelsk Araucana
« Svar #26 Dato: 16 ſeptember , 2012, 18:49 »
Der findes 2 typer Araucanaer. Den haleløse og den Engelske som har hale.

Med venlig hilsen
Peter Chr. Hansen

3.10 Engelsk Araucana (Perlegrå)
0.2 Engelsk Araucana (Tværstribet)
0.1 Engelsk Araucana (Sort)
0.1 Engelsk Araucana (Hvid)
0.2 Silker
0.3 Brun Lohman
0.4 Blanding (Engelsk Araucana Hane/Silker)
0.1 Homo sapiens partner
1.1 Dejlige børn

Offline Peter Chr. Hansen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 462
  • Støt børnehjemmet TLC i SA: http://www.tlc-dk.dk
    • Avl af Engelsk Araucana
Sv: Engelsk Araucana
« Svar #27 Dato: 16 ſeptember , 2012, 18:53 »
Jeg tror desværre at Lene har ret i at der om et par år kommer til, at blive solgt en masse blandinger som værende ægte. Det ses jo desværre også på andre racer. Så det kan blive ret svært i fremtiden. Specielt når man skal ud og finde nyt blod til sin avlsstamme. Men så må man jo entet til UK og finde avlere inden for den Engelske Araucana klub og finde nyt blod. Men der er jo en række personer som vil arbejde med racen så der må man jo bytte lidt når der skal ske blodfornyelse.

Med venlig hilsen
Peter Chr. Hansen

3.10 Engelsk Araucana (Perlegrå)
0.2 Engelsk Araucana (Tværstribet)
0.1 Engelsk Araucana (Sort)
0.1 Engelsk Araucana (Hvid)
0.2 Silker
0.3 Brun Lohman
0.4 Blanding (Engelsk Araucana Hane/Silker)
0.1 Homo sapiens partner
1.1 Dejlige børn

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Engelsk Araucana
« Svar #28 Dato: 16 ſeptember , 2012, 19:14 »
hvordan føjer man nye høns ind i en eksisterende flok? jeg ønsker mig 2 aracunaere, men er usikker på hvordan jeg skal sætte dem ind i min lille flok.

på forhånd tak for hjælp

Karen ( Kennel Arddun)

2 marans høner, 1 marans hane, sort/kobber
2 grünlegger høner

8 corgi cardigans ( har opdrættet i 10 år)
2 burmesere
- det skal du nok slet ikke. Vi har her haft meget dårlig erfaringer med at sætte en tung Maran-hane på Araucana-høner. Flere af dem gik af led i hofterne så de måtte aflives efter store smerter. Måske hænger det sammen med at Araucana mangler haleben til at støtte bækkenet. Meeeen den Engelske Araucana kan MÅSKE tåle det..... Hvis du tør.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline arddun

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 20
Sv: Engelsk Araucana
« Svar #29 Dato: 16 ſeptember , 2012, 19:57 »
tusind tak for info, det vidste jeg ikke, har opgivet planerne på stedet, mine hønsier skal have et dejligt liv
Karen

2 marans høner, 1 marans hane, 2 grünleger høner, 1 gul orpinton høne, 8 welch corgi cardigan, 2 burmesere