Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Guf fra haven.  (Læst 17966 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Fristed

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 158
    • Fristedsgalleri
Sv: Guf fra haven.
« Svar #30 Dato: 21 Juli , 2011, 07:42 »
Vores høns er også vild med kirsebær..de plukker dem selv fra træet...ja det er store høns vi har  ;D
eller også er det fordi der er et par grene der er så tunge af bær og så lave at de kan nå.. men flot lød det  ;D og sjovt ser det ud når de står og hopper under træet, de plukker også selv ribs. <L <L

vores have er kæmpe stor og vores skraber mest i bedene og under buskene og nipper lidt af krydderurterne...ellers så græsser de mest. Vi har også nogle steder hvor det ikke så meget er græs, men mere forskellige ukrudtsplanter, der går de også meget..

Hilsen Gitte Fristed

2,8 orpington, gule stor
1,3 guld-sortrandede wyandotter stor
1,2 dværgsilke, vildtfarvet
0,2 dværgsilke, hvide
1,3 Krøllet dværg Kochin
1,0 islænder Ari fra Sysselhaven
1,0 haflinger Nantino Hestvang
1,2 katte
1 cairn terrier
4 børn (17, 18, 21, 21)
Min mand hbp

Offline Poul Harkjær

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 87
  • En blomst er naturens sjæl
    • Familien Harkjær
Sv: Guf fra haven.
« Svar #31 Dato: 21 Juli , 2011, 08:28 »
hej poul.
Tak for det fine billede - her kunne jeg rigtig se hvordan det ser ud - nu tror jeg godt at jeg kender det. Har ellers kigget og kigget efter det i dag da jeg var på marken med mine hunde - men desværre ser det ikke ud til at vokse der. Men nu da du har sendt det fine billed -så tror jeg måske at jeg kan finde det et sted her omkring hvor jeg bor. Så nu vil jeg begynde at kigge i de forskellige haver jeg gå forbi - hæ hæ - hilsen jane

i mine yngre dage, gik vi på kirsebær rov, men jeg har nu aldrig hørt om nogen som gik på fuglegræs rov - men e´n skal jo være den første - go høst
1.2 store silkehøns
0.4 Islandske landnamshøns
0.1 Islandsk fårehund

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Guf fra haven.
« Svar #32 Dato: 22 Juli , 2011, 06:57 »
Mine dværghøns forsyner sig også med kirsebær, de flyver op i grenene. Lige nu virker de lidt frustrerede over, at der ikke er flere. ;D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline RLauridsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 38
    • Grøntsagspigen
Sv: Guf fra haven.
« Svar #33 Dato: 22 Juli , 2011, 10:27 »
Sjovt så stor forskel der er på hvad kræene spiser.
Jeg kan stort set ikke få mine til at spise ukrudt. Fuglegræs, Snerre, Skørtidsler og hvad jeg ellers har hørt at de skulle være vilde med - er de overhovedet ikke interesserede i.
Næeh de vil hellere spise salat, spinatbede og hindbærblade. Lidt græs ryger der vel også ned, men de gider ikke have det jeg plukker til dem.
Mælkebøtter, kun hvis ikke de bliver budt på andet.
Når ærterne er afhøstede får de planterne, dem spiser de lidt af men begrænset.
Har overvejet at få dem byttet, hvis ikke de vil spise mit ukrudt - hvad skal jeg så bruge dem til  ;)
Med Venlig Hilsen
Randi

0.4 Welsumer, stor Rustrød.
0.0.2 Dværg wyandot, guldhalset

Offline Jesper E

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 53
Sv: Guf fra haven.
« Svar #34 Dato: 22 Juli , 2011, 12:08 »
Mine høns elsker at få toppene fra gulerødderne. Græsafklip er også en stor delikatesse. Vi har i år haft nogle kartofler der hedder æggeblomme-kartofler og der er altid en mængde ærtesmå kartofler som bliver ædt med stor fornøjelse. Helt små skvalderkål kan de også godt lide.
2,1 Silkehøns
1,2 laksefarvede Farverolles
1,3 Lys Sussex
0,3 nougat Sussex. (Blanding af Sussex og Mønsk hane)
1,0 undulat
1,0 Golden retr,iever
1,1 søde børn
0,1 sød kone

Offline egely41

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 147
Sv: Guf fra haven.
« Svar #35 Dato: 26 Juli , 2011, 17:38 »
Vi har noe som heter Vassarve som høns er veldig glad i! Og den må vel finnes i Danmark og?

Det ser sånn ut, og vokser ofte i komposthauger. Den er full av proteiner og inneholder en del C-vitamin på våren og høsten.

Våre kyllinger elsker det! Og det er rene slagsmålet når vi gir de en neve med Vassarve!


Hej Lykketroll, det er præcis det samme som mine høns ELSKER, og jo, vi har det i rigelige mængder (ligesom alt det andet ukrudt)   ;D
Camilla.

Offline egely41

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 147
Sv: Guf fra haven.
« Svar #36 Dato: 26 Juli , 2011, 17:44 »
Er det det der kan virke lidt klistret når man plukker det ?

Hej Ina, Nej det er ikke det der klistrer, men de 2 minder MEGET om hinanden. Det breder sig/kravler og har bite små blade og blomstrer med bitte små hvide blomster, og så lugter det af ærter når man plukker det.
Camilla.

Offline vbruun

  • Bruger
  • Indlæg: 1 678
    • Egebjergvej 13
Sv: Guf fra haven.
« Svar #37 Dato: 28 Juli , 2011, 15:40 »
Ja du har ret :)...du finder nok noget lige pludselig
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Guf fra haven.
« Svar #38 Dato: 28 Juli , 2011, 21:17 »
Hej Ina, Nej det er ikke det der klistrer, men de 2 minder MEGET om hinanden. Det breder sig/kravler og har bite små blade og blomstrer med bitte små hvide blomster, og så lugter det af ærter når man plukker det.

øv jeg har kun det klistrede  ::)
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Erik holst Pedersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 90
Sv: Guf fra haven.
« Svar #39 Dato: 28 Juli , 2011, 23:01 »
Jeg har plantet nogle rækker grønkål, hvor de får noget hver dag sammen med græs/mælkebøtter. Det ser ud til, at de er ret vilde med det.
Venlig Hilsen Erik.
  1,3 Lys Sussex
  1,2 Lys Sussex
  1,5 Sort Australorps