Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: nyt blod  (Læst 3164 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 824
nyt blod
« Dato: 23 Februar , 2020, 22:24 »
hvor længe kan jeg med god samvittighed ruge æg fra de samme høns og hvor hanen er den samme. Den er jo også på sine egne efterkommere. Hvornår skal jeg skifte hanen så der ikke bliver indavl
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Online Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: nyt blod
« Svar #1 Dato: 24 Februar , 2020, 20:18 »
Jeg køber rugeæg til fornyelse af flokken. De kyllinger, der kommer ud af den gamle flok, bliver enten bortadopteret eller slagtet.

Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 235
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: nyt blod
« Svar #2 Dato: 26 Februar , 2020, 19:46 »
Hvor længe er svært at svare på, hvis du som jeg bare har en flok høns, og ikke lige ved hvem der forældre til hvem. Sportsavlerne har deres høns delt op i stammer (familier), og så kan man jo krydse indbyrdes efter forgodtbefindende.

Jeg gør som Marie: Ca. hver fjerde år køber jeg en håndfuld rugeæg og beholder to høner herfra sammen med to af 'mine egne'. Så får jeg blandet lidt nyt blod ind, uden at skifte hele x-kromosomet ud ;)

I gennemsnit skifter jeg hane hver tredje år, mest fordi her plejer de at være slidt op og blive syge eller få mærkelige skavanker. Det vil sige, ofte har jeg to haner, en ældre og en yngre, der på skift går med hønsene.

Så alt i alt bliver der 'rørt lidt i gryden' på forskellige måder, og indtil videre har jeg da ikke oplevet skyggen af indavl i de 15 år jeg har haft høns :)
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 824
Sv: nyt blod
« Svar #3 Dato: 26 Februar , 2020, 19:56 »
Tak for svar. Så tør jeg godt tage en sæson mere. Hanen er fra 2018
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner