Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Ny rugemaskine?  (Læst 7397 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Ny rugemaskine?
« Dato: 09 November , 2009, 13:12 »
Jeg har været utrolig sød i år, så julemanden har bestemt at jeg skal have en rugemaskine ;D

Men hvilken skal han putte i sækken? En rigtig god en til en mellem 30-50 æg?
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline kaj

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 318
Venlig hilsen
Kaj

New Hampshire, Barnevelder, Sorte Skovhøns, Tværstribede høns, Grünleger, Sølvhals

pippip

  • Gæst
Sv: Ny rugemaskine?
« Svar #2 Dato: 09 November , 2009, 13:55 »
hvis det var mig der skulle vælge, så blev det en octagon 40. de er meget stabile i temperatureren og dejlig nemt når der er vende vugge til, så vender den selv æggene. har prøvet den gamle turn x lagkage fad fra thisted america den var meget ustabil i temperatureren og du skal selv vende æggene, svingede næsten 2 grader. men der er vel også andre gode rugemaskiner.

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Ny rugemaskine?
« Svar #3 Dato: 09 November , 2009, 20:44 »
Jeg brugte i nogle år Turn X fra Thisted America og fandt ligesom 'pippip' at den var noget ustabil. Desuden var den svær at rengøre efter endt rugning.
For et par år siden købte jeg så 'madam blå' med motor fra samme sted, og den har jeg været godt tilfreds med. Den klarer ca 24 hønseæg af stor race ad gangen, lidt afhængig af æggenes størrelse selvfølgelig.
Mvh
Erik Andersen

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Ny rugemaskine?
« Svar #4 Dato: 09 November , 2009, 21:00 »
Jeg brugte i nogle år Turn X fra Thisted America og fandt ligesom 'pippip' at den var noget ustabil. Desuden var den svær at rengøre efter endt rugning.
For et par år siden købte jeg så 'madam blå' med motor fra samme sted, og den har jeg været godt tilfreds med. Den klarer ca 24 hønseæg af stor race ad gangen, lidt afhængig af æggenes størrelse selvfølgelig.

Turn X og "madam blå" er en og samme maskine sååå...

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Ny rugemaskine?
« Svar #5 Dato: 09 November , 2009, 21:07 »
Johanne:
Hvordan ser julemandens budget ud?
Hvis det er uden begrænsning så ville jeg købe en træ rugemaskine, enten fra America Thisted eller fra Danki. Godt nok fås de (vist nok) ikke så små så de kun tager 30-50 æg. Men du vil måske også erfare at det er bedre at købe en der er lidt for stor end en der er lidt for lille. Jeg startede selv med en maskine til 24 æg. Nu har jeg den samme til 24-30 stk. 1 til 96 stk. og 1 til 400 stk. Der er stadigvæk fyldt helt op,  foråret, når naboer og venner også liiige skal have lidt æg med.
Jeg har ruget mange kyllinger ud i "den blå" som både Harald Nyborg og America Thisted forhandler så hvis det skal være en "billig" maskine så vil jeg anbefale dig denne.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Erling Rønnest

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 570
    • Vendsyssel fjerkræklub
Sv: Ny rugemaskine?
« Svar #6 Dato: 09 November , 2009, 21:09 »
Pas nu på med de rugemaskiner......

For et år siden skulle vi bare have 5 høns og en kok til eget forbrug...... Kan kun sige det griber om sig.... har omkring 80 stk. fjerkræ nu

Startede med to racer..... så 3... men men men.... Efter landsudstillingen 5 racer......


Jeg kan kun sige et modificeret "GRAM" køleskab er altid sikkert....  :D

Held og lykke med julemanden..... /o

Mvh.

Erling
De bedste fjerkræhilsner
Erling Rønnest

Opdrætter af:
Orloff (Stor)
Orloff (Dværg)
Mod. Eng. kamphøns
Medlem af:
http://racefjerkrae.dk/
www.vendsysselfjerkraeklub.dk
www.kamphons.dk

pippip

  • Gæst
Sv: Ny rugemaskine?
« Svar #7 Dato: 09 November , 2009, 21:52 »
danny w. prøv at søge under lagkagefad herinde, så kan du se hvad jeg mener, det er ikke den blå den kender jeg ikke, rugede for 15 år siden med sådan et lagkagefad fra thisted america og fik den fineste vejledning med til rugemaskinen at man skal ruge med 37,5 grader og 50-55% fugtighed og det prøvede jeg en 5-6 gange og det resulterede i døde kyllinger der halvt udviklede, så den røg på lossen. den pære lyser også inde fra og ud og giver ikke det samme varme foruden. og i en fladruger har jeg lært i dag at man skal have 38,5 grader og tørruge til 19 dag og hæve fugtigheden til 60% og ikke spray æggene med vand eller putte dem i vand det kan give bakterie angreb i æggene, kun lyse dem med en ordenligt lyser.

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Ny rugemaskine?
« Svar #8 Dato: 09 November , 2009, 22:07 »
danny w. prøv at søge under lagkagefad herinde, så kan du se hvad jeg mener, det er ikke den blå den kender jeg ikke

Det var nu også skrevet til Pilegaarden.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Ny rugemaskine?
« Svar #9 Dato: 09 November , 2009, 22:23 »
@pippip

Så dårlige erfaringer havde jeg nu ikke med lagkage rugeren. Jeg fik som regel omkring 40 % klækning og mange af de æg der ikke kom noget ud af skyldtes at æggene ikke var befrugtede (eller måske bakterie angreb i et tidligt stadie af rugningen).

Har ikke prøvet tørrugning, så det tør jeg ikke gøre mig klog på. 'Madam blå' har et par indbyggede vandbeholdere hvor der skal fyldes yderligere vand på et par gange under rugningen, og det virker for mig glimrende. 'Madam blå' kan besigtiges på Thisted America's hjemmeside. Og som Danny skriver er dette en rimeligt billig, og brugbar maskine.

Er det noget mere professionelt man er efter, er det selvfølgelig en helt anden snak, men så sikkert også en helt anden pris.
Mvh
Erik Andersen

pippip

  • Gæst
Sv: Ny rugemaskine?
« Svar #10 Dato: 09 November , 2009, 22:26 »
ja man får hvad man betaler for ;)

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Ny rugemaskine?
« Svar #11 Dato: 09 November , 2009, 22:55 »
Altså julemanden har et budget ;D men også en del æg. Så det er rart lige at høre.
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Ny rugemaskine?
« Svar #12 Dato: 09 November , 2009, 23:03 »
Kun du kender julemandens budget og antallet af æg.

Held og lykke med 'projektet'.
Mvh
Erik Andersen