Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: er der for fugtigt? De tørrer ikke....hjælp!  (Læst 2133 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline jaller9849

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 95
er der for fugtigt? De tørrer ikke....hjælp!
« Dato: 15 April , 2014, 07:44 »
Vi er i disse timer og dage ved at få det første hold kyllinger i rugemaskinen. Der er liv og gang i den. Højt pippen og æg der bevæger sig. Det er virkelig en fantastisk oplevelse at være med til.

Første stjerne blev observeret i går morges. Derefter kom der flere og flere. I går aftes var der 4 med stjerne i og her til morgen endnu flere. Første kylling kom i går aftes omkring kl 18:30 og her til morgen var der kommet yderligere 3 kyllinger. Ingen af dem er tørre endnu og det begynder at bekymre mig. Jeg er bange for at de skal blive syge.

Jeg har læst mig til at det er anbefalet at køre med 70% luftfugtighed under klækning og der har den også ligget. Her til morgen siger den så 74%.

Er der for fugtigt? Skal jeg tage dem fra og sætte dem i deres nye kasse og under varmelampe?
Jacob
1.3 Orpington stor sort
11 orpington kyllinger sort/gul

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: er der for fugtigt? De tørrer ikke....hjælp!
« Svar #1 Dato: 15 April , 2014, 08:13 »
Bare rolig. Det er fint som det er.

Hvor mange mangler at klække
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline jaller9849

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 95
Sv: er der for fugtigt? De tørrer ikke....hjælp!
« Svar #2 Dato: 15 April , 2014, 08:34 »
der mangler 10 endnu. Skal jeg tage dem fra hver især når de har været klækket et døgn eller skal jeg vente til alle er klækket og har været ude et døgn?
Jacob
1.3 Orpington stor sort
11 orpington kyllinger sort/gul

Offline jaller9849

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 95
Sv: er der for fugtigt? De tørrer ikke....hjælp!
« Svar #3 Dato: 15 April , 2014, 08:40 »
Skal jeg prøve at få luftfugtigheden ned på 70% igen?
Jacob
1.3 Orpington stor sort
11 orpington kyllinger sort/gul

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: er der for fugtigt? De tørrer ikke....hjælp!
« Svar #4 Dato: 15 April , 2014, 22:38 »
70 eller 74, det burde ikke gøre en forskel.. Nogle gange kan de have svært ved at tørre, men hvis du lige stikker hånden ind og napper én ud, burde du kunne mærke, om den er våd eller blot ser sådan ud ;)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: er der for fugtigt? De tørrer ikke....hjælp!
« Svar #5 Dato: 16 April , 2014, 06:02 »
hold endeligt rugemaskinen lukket kyllinger spiser intet de første 1½-2 døgn aligevel de har blommesækken, og deres pippen er med til at få de andre ud, jeg tog ud efter ca 1-1½ dag, og lod et par stykker der så nyklækkede ud blive.