Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Kyllingefjer  (Læst 6239 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Helle Kallehauge

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 6
Kyllingefjer
« Dato: 16 Juni , 2014, 20:58 »
Jeg har 6 dejlige 6 ugers Brahmakyllinger.
Den ene udvikler ikke fjer som de andre. Den er på samme størrelse og er kvik nok. Er der noget galt med den pga. de manglende fjer?
Jeg er jo også interesseret i hvilket køn de har.
Hvornår kan man se det?
2 kyllinger har, hmmm, dunede fjer fra halen og frem mod vingerne.
Kan det være et "hønsetegn"?
Her tænker jeg på at hanen får en sadel (?), og hønen får dunede fjer!!
Lyder det bare rigtig dum, eller ??? ;o)
Hilsen Helle
Jeg har
1,5    Lys Sussex
0,0,6 Hvid/Sort Columbia Brahma

Offline Helle Kallehauge

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 6
Sv: Kyllingefjer
« Svar #1 Dato: 16 Juni , 2014, 21:11 »
Her er et par billeder
Jeg har
1,5    Lys Sussex
0,0,6 Hvid/Sort Columbia Brahma

Offline Helle Kallehauge

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 6
Sv: Kyllingefjer
« Svar #2 Dato: 19 Juni , 2014, 21:07 »
Øv
Jeg håbede, der var en der kunne hjælpe :-\
Jeg har
1,5    Lys Sussex
0,0,6 Hvid/Sort Columbia Brahma

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Kyllingefjer
« Svar #3 Dato: 19 Juni , 2014, 21:20 »
Jeg så godt din tråd i går, Helle, men undlod at svare, da jeg ikke selv har haft sådan en lille 'efternøler', men der er flere eksempler og tråde om kyllinger som mærkbart skiller sig ud med meget langsom fjersætning, og som ender med at vokse sig til en sund, rask og smuk fugl.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Kyllingefjer
« Svar #4 Dato: 19 Juni , 2014, 21:24 »
For ikke så mange dage siden kom denne tråd - hvori der så også er link til tidligere eksempler

http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=39484.0
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Helle Kallehauge

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 6
Sv: Kyllingefjer
« Svar #5 Dato: 19 Juni , 2014, 22:06 »
Tak for dit svar. Dejligt at der er håb for kommende fjer.
Jeg har
1,5    Lys Sussex
0,0,6 Hvid/Sort Columbia Brahma

Offline Anna Christina Landmark

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 171
  • Kan godt lide høns, men elsker vagtler!
Sv: Kyllingefjer
« Svar #6 Dato: 26 Juni , 2014, 17:45 »
Den langsomme fjervækst kan godt skylles kønnet. Har læst et sted at høner får hurtigere fjer, en hanerne. Men jeg tror ikke det kun er sadelfjer du skal se efter, narkefjer, kam og størrelsen må vel også have noget at sige. :D Ved ikke så meget om Brahma, så undskyld hvis mit svar er hul i hovedet. ::)
En være hønemor, med 2 enorme Faverolles. De æder og skider deres egen vægt på en uge, hurra... Til gengæld har jeg de mest nuttede dværgvagtler! :D

Offline Helle Kallehauge

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 6
Sv: Kyllingefjer
« Svar #7 Dato: 26 Juni , 2014, 20:58 »
Nej nej dit svar er rigtig fint.
Jeg ved godt (teoretisk ::)) at man skal se efter kam mm. når man skal bestemme køn. Det er mine første Brahmakyllinger og har 6 Sussex, som jeg fik, da man kunne kønsbestemme dem.
Derfor er jeg MEGET uerfaren og utålmodig. Jeg leder efter forskelle, og har lagt mærke til, at der er forskel på deres saddel. Når jeg så ser på mine Sussexhøner, ligner kyllingerne med dunede fjer hønerne. De kyllinger, der først fik fjer, er nu de største. Jeg kan ikke se forskel på nakkefjer, men måske på aftegningen. Det er måske fordi jeg ikke kan få øje på det, jeg skal kigge efter, måske er det fordi de stadig er for unge.
I alt fald er det en opdagelsesrejse, og jeg erkender at min uvidenhed jo gør, at jeg bare studerer kyllingerne ekstra meget og erkender at Hold da op, hvor er jeg nybegynder.
Men man behøver heldigvis ikke at være hønsekyndig for at glædes daglig og for at blive pokkers glad og taknemlig, når hele flokken løber en i møde.
Kyllingen næsten uden fjer virker meget haneagtig. "Han" står meget oprejst, og har "hanedyster." Og så er han fræk, på en chamerende måde, ligesom MIN hane (hø hø)
Jeg har
1,5    Lys Sussex
0,0,6 Hvid/Sort Columbia Brahma

Offline Anna Christina Landmark

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 171
  • Kan godt lide høns, men elsker vagtler!
Sv: Kyllingefjer
« Svar #8 Dato: 27 Juni , 2014, 14:34 »
Ved 6 uger, er narkefjerene og stilling nok det letteste at se efter. Desuden kan høns ikke have sadelfjer, så hvis nogle af dine kyllinger har det, er det haner. Men dunede fjer er ikke godt at kigge efter, da hanen også kan have det, og hvis det er dun, så er det fordi der ikke er vokset fjer der endnu. 8)
En være hønemor, med 2 enorme Faverolles. De æder og skider deres egen vægt på en uge, hurra... Til gengæld har jeg de mest nuttede dværgvagtler! :D