Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvad bestemme farven på æggene?  (Læst 18599 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Charlotte78

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 78
  • Mutter
Hvad bestemme farven på æggene?
« Dato: 10 April , 2010, 23:27 »
Hvad er det der gør at nogle høns får hvide æg, andre brune eller andre farver?
Mit dyrehold
Pt. Ingen høns høns
1.0 Kæle kanin
1.0 Chihuahua
2.2 børn ❤️

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hvad bestemme farven på æggene?
« Svar #1 Dato: 11 April , 2010, 07:10 »
Det er genetisk bestemt, Charlotte.
Den avler, jeg har mine gråstribede maraner fra, har fortalt, at det er hanen, der giver farven, dvs. for mine maraners vedkommende, er det godt at avle på en hane, der kommer fra et meget mørkt æg.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Willy Littau

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 215
Sv: Hvad bestemme farven på æggene?
« Svar #2 Dato: 11 April , 2010, 09:20 »
For et stykke tid siden - jeg tror det var i februarnummeret af Samvirke stod der i en artikkel om æg, æggehvide og æggeviden: Hvide høns lægger hvide æg, brune høns lægger brune æg.
Jeg skrev til Samvirke:
Hvor får man det fra - æggeviden.
I gamle dage med Poul Thomsen i TV lagde hvide Italiener hvide æg, brune Italiener lagde brune æg - og han var skolelærer.
ALLE andre med forstand på fjerkræ og høns ved, at verden ser anderledes ud.
Høns som regnes til de lette racer og som har landhønseblod i sig lægger hvide æg. Vore brune danske landhøns lægger hvide æg, hvorimod f.eks. hvide Plymouth Roch og en masse andre svære racer lægger brune æg - i forskellige nyancer. Der er sågar høns (Araucana) som lægger grønne æg.
Svaret var, at man fra Danæg havde fået oplysningen. NÅ.
I erhvervet har man fremavlet 2 æglægningslinier - den ene som lægger hvidskallede æg og hvor bestanddelen i linien mest er hvide Italiener og den anden linie som lægger brunskallede æg og hvor man har indavlet gener fra bl.a New Hamspshire og Barnevelder, men også Italienere, da man jo skal have en lille høne som ikke skal have så meget vedligeholdelsesfoder, men bruger foderet til at producere et æg hver dag.
De hvide og brune - det fremkommer da man i begge linier har indavlet et kønsvisende gen og kan sortere de daggamle kyllinger på dunfarven. Derfor ligner de brune i dag hvad vi andre kan huske fra omkring 1960erne, hvor man lavede kønsvisende krydsninger med hvide Italiener og New Hampshire.
Farven på ægegskallen er et racepræg. I dag kan man sige at alle høns (rene racer) med hvide øreskiver lægegr hvidskallede æg og racer med røde øreskiver lægger brune eller brunlige æg eller æg af anden farve (Araucana).
Har man en anden farve på æg med de nævnte, er det tegn på indkrydsning i en nær elelr fjern fortid - f.eks hvis man vil lave en ny farve i en race og har hentet denne farve/tegningsform ved en helt anden race.

Offline Eva

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 343
Sv: Hvad bestemme farven på æggene?
« Svar #3 Dato: 11 April , 2010, 14:06 »
Må jeg lige få at vide hvad man gjorde i 1960, hvordan kunne man se kønsvisning fra de to racer. Jeg har altid meget svært ved at se hvem der er haner og hvem der er høner i en kyllingeflok.
Jeg tør først slagte når jeg har hørt en hanegal og set hvem det kom fra ;). Kan I ikke lige se mig stå klar med øksen, var det dig eller dig  der galede ingen rækker vingen  op ;)
Venlig hilsen
Eva

Offline Elise ☺

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 728
    • www.beli-lys.webbyen.dk
Sv: Hvad bestemme farven på æggene?
« Svar #4 Dato: 11 April , 2010, 14:24 »
Jeg har engang læst (kan desværre ikke huske hvor men nok her på vores gode forum) at araucana lægger grønne æg fordi hønerne er indrettet lidt anderledes end andre høner så ægget passere meget tæt forbi galdeblæren og derved farver ægget grønt. Om det er rigtigt ved jeg ikke men som sagt har jeg læst om det et eller andet sted.
Mange Hilsner Elise

Brahma: Hvid-blå col. Hvid-sort col. Red pyle, sølv-sortbåndet
Engelsk araucana: Perlegrå
Sebright: Sølv sort randet
Serama
Gæs: alm landgæs
6 heste/ponyer
Mange katte
1 fantastisk gårdhund
2 dejlige piger og 1 forstående ægtemand

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hvad bestemme farven på æggene?
« Svar #5 Dato: 11 April , 2010, 20:03 »
Det er i hvert fald sådan, at araucanas æg er turkisfarvede, fordi skallen farves af farvestoffet fra galden, der hedder biliverdin, men hvordan det lige hænger sammen med overførsel af farven til skallen, har jeg ikke sat mig ind i  :D
Der står noget om biliverdin her:
http://en.wikipedia.org/wiki/Biliverdin
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk