Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvilken racehøne lægger flest æg...?  (Læst 18559 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline mortends

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 427
  • Nu med billede af mig selv...
Sv: Hvilken racehøne lægger flest æg...?
« Svar #15 Dato: 28 December , 2009, 10:25 »
Mit lys er altså tændt hele dagen - jeg synes ikke der er nok lys i hønsehuset ellers... Det tænder kl. 5.45 og slukker 21.30. Mit lys består af et enkelt lysstofrør der giver et behageligt gulligt lys.

Jeg får i gennemsnit 3 æg pr. dag af 5 høns, heraf 2 nybegyndere/teenagere

De fem, der lægger æg for tiden er to 1½-års Plymouth Rock, to 7-månederes Plymouth Rock og min lille trofaste Hellevad af ukendt alder.
« Senest Redigeret: 28 December , 2009, 10:27 Fra mortends »
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Hvilken racehøne lægger flest æg...?
« Svar #16 Dato: 28 December , 2009, 10:44 »
Christina, jeg kan jo se, at du har 0.0.3 skånske blomsterhøns,
Hvis det bliver ene hønniker, så får du æg nok.
De lægger vel tilsammen omkring 15 æg om ugen, det gør mine da, og de er 2 åringer, hvor 2 af dem var skruk sidste år.
Jeg vil ihvertfald aldrig have andre høns som æglæggere til husholdningen, dejlige høns, og dejlige æg.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Hvilken racehøne lægger flest æg...?
« Svar #17 Dato: 28 December , 2009, 11:32 »
Jeg vil tilslutte mig Børge, jeg får et æg om dagen fra hver af blomsterne for tiden, med en enkelt overspringsdag ind i mellem pr. høne. Med lys, altså. Silkerne lægger skam også æg, vel ca. 5 pr. uge pr. stk.
Nå ja, så glemte jeg lige: den ene blomsterhøne har lagt skruk, meen det er da lidt for tidligt.
Mvh Marianne

Susanne

  • Gæst
Sv: Hvilken racehøne lægger flest æg...?
« Svar #18 Dato: 28 December , 2009, 12:29 »

Jeg har læst med her på sidelinien - med stor interesse.

Jeg er simpelt hen begyndt at føle mig torskedum når jeg går i brugsen for at købe æg - med hønsegården fyldt op hjemme i baghaven. Intet mindre!

Jeg ønskede mig i mange år et lille hønsehus med plads til fire-fem høns - med det ene formål at kunne levere æg til egen husholdning. Hmmm!

Virkeligheden blev jo, at jeg hurtigt fik smag for at prøve noget mere race-agtigt, og jeg har da ikke fortrudt et eneste sekund af tilværelsen med de dejlige silkehøns. Men ÆG!!!!!!!! Til køleskabet!!!!!!!!
DET er de skisme ikke leveringsdygtige i  /d

Så jeg har også truffet en beslutning.  Til foråret vil jeg supplere min silkeflok (og de fire marankyllinger af foreløbig ukendt køn) med nogen ordentlige æggehøner.

Jeg har i en kort periode haft hellevadhøns, og jeg overvejer at købe rugeæg eller hønniker derfra om et par måneder. De er rolige og omgængelige, fremavlet med henblik på at udvikle en stærk og sund høne med stor modstandskraft mod sygdomme. Beregnet til økologiske hønserier.

En af dem, jeg havde, rugede et hold kyllinger ud - så noget af grudinstinktet er i hvertfald bevaret. (De druknede desværre under en kraftig oversvømmelse - ja, det passer altså - så det blev lejligheden til at prøve silkehøns i stedet for.)

De giver ikke slet så mange æg som de egentlige hybridhøns. De er krydsninger mellem new hampshire og hvide italienere. Om de kan kaldes race-høns er nok tvivlsomt, men de er dejlige og gode æglæggere. Og jeg glæder mig til at smage et hjemmeavlet blødkogt æg, der er stort nok til at te-skeen kan gå derned. Igen.

Jeg kan også læse, at australorps er rigtig gode æglæggere. Så måske skal jeg lige undersøge lidt om dem inden jeg beslutter mig. ???


Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Hvilken racehøne lægger flest æg...?
« Svar #19 Dato: 28 December , 2009, 12:56 »
@ Susanne. Med al respekt for hellevad-hønsene, så får du med australorps også gode slagtedyr, så der er dobbelt op ved at købe de mellestore og store racehøns. Især blandt de mellemstore, er mange racer jo netop frembragt for at kunne være både godt slagte og æglægningsdyr.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Susanne

  • Gæst
Sv: Hvilken racehøne lægger flest æg...?
« Svar #20 Dato: 28 December , 2009, 13:18 »
Er der nogen, der har australorps, der vil fortælle hvordan æggeydelsen er hos dem? Sådan i virkeligheden?

Al respekt for en god artikel om stor æggeydelse i det forrige årtusinde - den er ihvertfald interessant.

Men i dagens Danmark - 2009/2010?

Og skrukker de også som silkerne, så at resultatet bliver: rigtig mange rigtig søde kyllinger og meget få spise-æg?

Og er de omgængelige og rolige?
« Senest Redigeret: 28 December , 2009, 13:21 Fra Susanne »

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hvilken racehøne lægger flest æg...?
« Svar #21 Dato: 28 December , 2009, 14:17 »
Det er jo lidt af et spørgsmål, hvem der lægger flest æg, for det har jo også meget at gøre med fodringen og forholdene.

Så er det også lige det om man vil have brune eller hvide æg ?

Italienere, Rhode Island Red (R.I.R), Australorps, Sussex, New Hampshire, Jersey Kæmper og Wyandotter er habile æglæggere.

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Eva

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 343
Sv: Hvilken racehøne lægger flest æg...?
« Svar #22 Dato: 28 December , 2009, 14:38 »
Jeg venter også på at der er nogle Australorps  ejere der melder tilbage om det ægge tal passer nu om dage. Jeg har før haft Australorps. De store er ekstremt flotte i sort. De smager dejligt og har godt med kød på kroppen. Men at de skulle lægge så mange æg det undre mig faktisk.
Alle de tabeller man kan finde på nettet ang. årligt æggetal er de ikke fra dengang der ikke fantes hybrid? og kun F1 altså førstegangskrydsninger? Eller er der i nyere tid lavet forsøg man kan sætte sin lid til?
Venlig hilsen
Eva

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Hvilken racehøne lægger flest æg...?
« Svar #23 Dato: 28 December , 2009, 15:45 »
Jamen så må jeg da byde ind med australorps

Jeg har 7 høner fra i år og de giver i øjeblikket 3-4 æg om dagen, de har givet 5-6 stykker men er gået lidt ned efter al den sne kom. Det er uden kunstig lys. Derudover så har jeg også 7 1-års høner som ikke giver æg lige nu. De er ikke kommet i gang efter fældningen. Det plejer at komme i januar. Jeg kunne nok få dem til at give æg nu, hvis de fik lys og det ville jeg nok også gøre, hvis jeg ikke fik nogle æg af de unge høner.

For mig er det ikke antallet af æg der er det vigtigste, men at der konstant er nogle der lægger æg og ved at få et overlap så de unge høner går i gang inden de gamle kommer i fjertab og stopper med at lægge æg, så fungerer det faktisk fint.

De er ikke udprægede til at skrukke, men jeg har normalt 1 hvert år der gør det.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline kevinhove

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 111
  • HØNS
Sv: Hvilken racehøne lægger flest æg...?
« Svar #24 Dato: 28 December , 2009, 20:43 »
jeg har 5 hønse og en hane og de lægger 5 æge ver dag jeg lyse ved dem fra kl.05:00 til kl.19:00
Hilsen Kevin
0.4 Isa Brown/rød amerikaner
1.4 maren kobber
0.1 labrador

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Hvilken racehøne lægger flest æg...?
« Svar #25 Dato: 29 December , 2009, 09:48 »
Jeg hentede 8 æg i går fra 11 høner, så jeg klager ikke. Det var 4 barnevelderæg og 4 dværghønseæg. Vi får lige pludseligt masser af æg, til mine drenges store fornøjelse. :D
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Helle

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 267
  • 1,10 lys columbiafarvede dværg sussex
Sv: Hvilken racehøne lægger flest æg...?
« Svar #26 Dato: 29 December , 2009, 10:17 »
Jeg elsker min silker men må tilslutte mig Sussannes flovhed over at skulle købe mig til æg ;) Derfor har jeg suplereret med dværgsussex hønniker. De skulle være gode æglæggere også om vinteren og i dværge "passer" de fint i størrelsen til Silkerne. Desværre nåede de ikke at komme i æglægning før vinteren satte ind,- så jeg har nu ingen æg selv med nye dyr i bestanden. MEN til næste vinter så.......Jeg har lys ved mine, -men jeg tror alle er for unge. Det med vinteræg skal planlægges sådan at det bliver som hos Finn hvor der er overlapning. Hvordan det planlægges ja det øver jeg mig stadig på,- og tro mig der er plads til udvikling ;D
Helle
Begejstret ejer af gode ægproducenter :-)

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Hvilken racehøne lægger flest æg...?
« Svar #27 Dato: 29 December , 2009, 14:01 »
Der er godt nok lidt forskellige oplevelser...hmm...

Christina, jeg kan jo se, at du har 0.0.3 skånske blomsterhøns,
Hvis det bliver ene hønniker, så får du æg nok.
De lægger vel tilsammen omkring 15 æg om ugen, det gør mine da, og de er 2 åringer, hvor 2 af dem var skruk sidste år.
Jeg vil ihvertfald aldrig have andre høns som æglæggere til husholdningen, dejlige høns, og dejlige æg.

Jeg har lige fået taget en kylling af en kat...det tror jeg ihvertfald det er, for det er de eneste "rovdyr", som lusker rundt i vores have indimellem :( Landmanden har utrolig mange katte, og mine kyllinger kunne så smutte ud af indhegningen opdagede jeg, og hønemor kan jo ikke klemme sig ud gennem maskerne, så hun har ikke haft en chance for at redde sine kyllinger *suk* Så nu er der to tilbage...

Men Børge, jeg har faktisk haft rigtig mange skånske, og de sidste 8 jeg solgte, stoppede faktisk med at lægge æg, da det blev mørkere?! Vildt mærkeligt, for jeg kender flere med skånske, som stadig fik æg endda UDEN ekstra lys? Dog har jeg altså en skade mistænkt for at stjæle æg, for jeg så en stå uden for gården og trippe ved den lukkede dør, som om den plejede at komme ind i gården (som jeg jo åbner hver dag), men der var lukket pga. sne! Og da nettet så var gået i stykker, efter der havde ligget sne på det, kan den jo være kommet ind der! Nu har jeg ihvertfald lige i dag været ude og lave nettet, så må jeg se om der er æg i morgen! ::)

Offline Katja

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 365
  • med grøn ægge kullllller
Sv: Hvilken racehøne lægger flest æg...?
« Svar #28 Dato: 29 December , 2009, 14:08 »
Da vi ikke havde net over vores store nye hønsegård, var der også æg der blev taget af fugle, så satte vi net over gården, men det kunne ikke helt dække, og så hængte vi en død krage op til skræk og advarsel for de andre krager, og siden har der ikke været taget æg....... tjaaa de kommer jo heller ikke, og siger de har taget dem men, jeg tror det har været fint fra da af.
Katja Arkesteijn    
0,2 Vildtfarvede Araucana
1,0. Barnevelder
0,3 gråstribet dv. Maran   
0,2 industri økohøns
0,1 skånske blomster,
0,1 dv. wyandotter
0,2 løvehovede blanding kanin
0,1 islanske heste
0,1 børne pony
1 mand
1,1 barn

Offline hanegalgak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 851
Sv: Hvilken racehøne lægger flest æg...?
« Svar #29 Dato: 29 December , 2009, 18:40 »
Lestat : hun skal da have grønne æg fra araucana  - hvide og brune : tssk tssk tssk      <H <H <H <H <H <H

Nå ja - jeg får heller ikke æg , hverken fra houdini og co eller konens silker , men har lige fundet et lysstofarmatur fra et gl akvarie , så må jeg prøve at intensivere lysmængden.  Nu er de vel også stresset af efter mikkel ræv og flytningen.
Billeder ? Er det ikke noget børn maler ?