Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: æggene bevæger sig  (Læst 22705 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
æggene bevæger sig
« Dato: 30 August , 2012, 00:24 »
Ja, jeg må altså lige dele mit lykketrip med jer.

Lang historie-kort:
Jeg har købt en lille rugemaskine. Samtidig har jeg været så vanvittig heldig at få fine rugeæg fra Jesper Arnecke bragt af Erik Pilegaarden til forumsdag.
Men forinden ville jeg i dagene op til forumsdag lige teste maskinen af til når de rigtige rugeæg skulle i, så jeg var HELT sikker på den varmede ordenligt, vender æg og ikke mindst giver alarm når man kommer til at stille den i solen. ::)
Men så viste det sig sørme der er fuld af liv i mine test- køleskabs-æg. So what to do? Jespers æg SKAL jo i så de ikke bliver for gamle og jeg nænnede da heller ikke at smide levende æg ud.
MorAnna var så sød jeg måtte låne hendes skruk, men så stod kareten af og mekanikeren var travlt optaget og reserdel i restodre, øv!
Nå, jeg fik et lift for at kunne køre ud og købe en varmelampe, men her havde de også en gammel sag af en rugemaskine stående til salg. De vidste ingenting om den og den var møgbelor... Men havde et kæmpe vindue så man rigtig kan se ALT! Jeg tog chancen og købte den.
Efter 2½ times grundig rengøring og desinfektion, test indstillinger osv. Så køre den bare som den skal.
Her til aften ramte testæggene den gyldne dag hvor fugten skal op og nix pilleri. Så jeg hev alle testæggene ud fra den nye maskine og over i oldsagen med vinduet.
Men nu er det jo, det bliver vanvittig svært at løsrive sig fra ruden for æggene bevæger sig s.. Ingen af os er til at drive i seng for vi vil se.  ;D
 
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: æggene bevæger sig
« Svar #1 Dato: 30 August , 2012, 06:14 »
Det er ret "irriterende" og ha æg der er lige ved og klække, for der bliver hele tiden kigget, kontrolleret og kigget igen ;D God fornøjelse med projektet
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: æggene bevæger sig
« Svar #2 Dato: 30 August , 2012, 07:26 »
Ja, timerne er lange og skarpt observeret :police:

Nu forstår jeg bedre når familien er ved at drive en til vanvid med telefon storm når man selv skal have en bette.
"Er der sket noget endnu?" Og man har mest lyst til at svare "Ja da, har du ikke hørt det endnu!" *f
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline StinneG

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 309
Sv: æggene bevæger sig
« Svar #3 Dato: 30 August , 2012, 09:40 »
Aiii hvor er det spændende...ja ventetiden er så laaaaang...tillykke med projektet.
Bedste hilsner Stine
dværgsilker, i, SortSølv, sølvvildtfarvet, guldvildtfarvet, splash, gul og hvid.
,1 Paint horse, 0,1 Jack russel terrier, 2,1 bl.racekatte og 1,0 sød og dyreglad kæreste, som er god til, at bygge. Bor på dejligt hestested med masser af jord og nogle dejlig store  hønsegårde og huse i Vestsjælland. Netop lykkelig ejer at endnu et nyt stort hønsehus med tilhørende gårde og 4 stammerum :)

Bedste hilsner Stine Gersby
www.silkies.dk

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: æggene bevæger sig
« Svar #4 Dato: 30 August , 2012, 10:53 »
Tak Stinne. Tror roligt jeg kan sætte fjernsynet til salg *e
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline JNTS

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 334
Sv: æggene bevæger sig
« Svar #5 Dato: 30 August , 2012, 10:56 »
Åh ja den er vi også på - på en måde  ;)  Æggene er nemlig i byen og blive ruget ud, klækkedag burde være i morgen.... ventetiden føles uendelig på nyt fra "udrugeren"  <L
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline StinneG

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 309
Sv: æggene bevæger sig
« Svar #6 Dato: 30 August , 2012, 11:05 »
håber i ligger billeder ind af vidunderne..når de kommer ..jeg var lige nede i hønsehuset i går og kontrol lyse de 4 æg der ligger under mine skrukker...og i det ene kunne jeg se fostret bevæge sig, weeee altså.. det er lige ved, at det går i mine egne æggestokke  ;D :laugh:  ..er spændt på jeres vegne...jeg skal vente en uge på mine små  ::)
dværgsilker, i, SortSølv, sølvvildtfarvet, guldvildtfarvet, splash, gul og hvid.
,1 Paint horse, 0,1 Jack russel terrier, 2,1 bl.racekatte og 1,0 sød og dyreglad kæreste, som er god til, at bygge. Bor på dejligt hestested med masser af jord og nogle dejlig store  hønsegårde og huse i Vestsjælland. Netop lykkelig ejer at endnu et nyt stort hønsehus med tilhørende gårde og 4 stammerum :)

Bedste hilsner Stine Gersby
www.silkies.dk

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: æggene bevæger sig
« Svar #7 Dato: 30 August , 2012, 11:33 »
Hæhæ, hvor vi kender det /o
Vi skal da også se billeder af den gamle rugemaskine, måske har du virkelig gjort et super køb?
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline vbruun

  • Bruger
  • Indlæg: 1 678
    • Egebjergvej 13
Sv: æggene bevæger sig
« Svar #8 Dato: 30 August , 2012, 11:42 »
Held og lykke med det.Og tro mig..det er lige spændende hver gang der klækkes .Såmænd også bagefter :)
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

Offline Lisbet Woller

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 311
Sv: æggene bevæger sig
« Svar #9 Dato: 30 August , 2012, 11:58 »
Haha - husk nu Janni, at selv om de har ramt "dagen", hvor de skal øges i fugt og så videre, så bliver der næppe noget at se på før dag 21. Slap du bare af lidt endnu  ;D
Og husk nu at jeg skal høre, hvordan det gik!
0,2 sort/sølvrandet Wyandot
0,8 New Hampshire
0,6 Russisk Orloff
2,5 Trefarvet Sussex
Alle store.
0,19 brun ægland
0,2 Labradorer
1 forstående ægtemand

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: æggene bevæger sig
« Svar #10 Dato: 30 August , 2012, 12:25 »
@ Lisbeth Woller tak for igår. Super hyggeligt med lidt hønsesnak og rundvisning /o

Herligt at høre så mange andre før mig har siddet og stirret forventningsfuldt på de små vidunder skal se dagens lys for første gang. Ja vi er vist mange der sidder spændte de næste dage og skal hygge med kyller hvis det hele går som det gerne skal

Jeg skal selvfølgelig nok forsøge at ligge billeder ind i aften, når Thomas kommer fra arb. Jeg kan nemlig ikke selv hitte ud af at forminske billedet så det passer til forum (endnu, for jeg vil lære det!)
Jeg kan afsløre så meget den ligner et gadekryds mellem et lille køleskab til sodanvand fra en kiosk og et køkkenskab.Den hedder Miracle og der står på en gammel nusset sedel i maskinen den er købt hos Amerika -Thisted i 1999. Så en gammel sød autoskruk. Men vi har kontaktet America Thisted og de havde en brugsforviring liggende som jeg forhåbenligt modtager en kopi af snart. Men den er nu så simpel, at jeg næsten er sikker på, jeg har gjort det rigtigt. Jeg har slukket autovenderen og sat diverse små skåle med vand i bunden og det elektroniske termometer der fulgte med har stået fint på 37,79 grader og det lille hydrometer viser 65%fugt så jeg håber jeg har hittet godt nok ud af det?
Jeg forstår bare ikke hvorfor der er 3 bakker til æg/kyller når der kun er 1 autovender?
Faktisk ved jeg heller ikke om der skulle stå en særlig vandbakke i bunden men for sikkerhedens skyld har jeg lagt en lille bagerist fra ovnen over vandet så kyllerne ikke skulle finde på at tro de er født som ænder og tage en svømmetur.  ::)
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline JNTS

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 334
Sv: æggene bevæger sig
« Svar #11 Dato: 31 August , 2012, 12:50 »
Hva så Janni, er der sket noget?? :)   Jeg fik til morgen info om at der var hul på 3 æg og 1-2 mere lå og rokkede  *o *o *o *o *o
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: æggene bevæger sig
« Svar #12 Dato: 31 August , 2012, 16:10 »
Hej Janni.

Ja, der har virklig været ræs herhjemme.
I går aftes ville jeg tænde for varmelampen så der var varmt og klart parat til de nye beboer. Så skete den første lærefejl. Pæren sprang og jeg havde ikke en ekstra. Internetbutikker skal jo først pakke og sende og så er der post Danmark der skal nå frem. Gode råd var dyre.
Jeg ringede til dyrelægen her til morgen og forklarede problematikken. Hun var så sød at henvise mig til der hvor de køber deres produkter, og ellers måtte jeg komme og låne deres private krybdyrslampe og pære. Butiksejeren var  så sød, at jeg måtte komme med det samme selv om de først åbnede 1½ senere. Jeg var dødstresset fordi det ene æg lavede stjerne igår aftes og en mere her imorges, og jeg vidste jo ikke hvor hurtigt det ville gå.
Vi var også kun hjemme igen i 1t.45 min. så var der en lille sød kylle.
Der er 3 mere med stjerner og lige nu anere jeg ikke om det er kylle eller æg der pipper.
Jeg har skyndt mig at hente unger så de rigtig kan nyde udsigten. Og de tripper lige så meget som mig for at holde, men desværre er det jo nix pille ::)
Jeg forsøgte at smide billeder ind igår aftes men jeg skal downloade et eller andet foto program for at forminske. Vi har lige fået en ny computer ( den gamle stod af i sidste uge) og det ligger ikke på endnu. Så jeg må se om ikke der bliver tid i aften *k
Any Way billeder er der masser af, og jeg glæder mig til at vise jer dem. Den lille kylle tro vist den er klækket i lyn-vejr sådan som det blinker hele tiden *g
Nå, vi venter pænt, lidt endnu det er jo første imorgen kl. 21. de har ligget i fulde 21 døgn, men hvor er det dog næsten umuligt at vente SÅ længe.

Også go`klække dag til dig Janni

Lisbeth, hvordan går det hos hønemor og din blåkasse, har du også fået pip  *f *g
« Senest Redigeret: 31 August , 2012, 16:39 Fra hønehuset »
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline Lisbet Woller

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 311
Sv: æggene bevæger sig
« Svar #13 Dato: 31 August , 2012, 17:04 »
Hej Janni. Ja, lidt pip har man vel altid, og ja, tre kyllinger var kommet, inden jeg tog på arbejde kl. 14,15. Jeg tror også der er liv under hønen - den vil i hvert fald ikke ret gerne ha' besøg på barselsstuen :-)
0,2 sort/sølvrandet Wyandot
0,8 New Hampshire
0,6 Russisk Orloff
2,5 Trefarvet Sussex
Alle store.
0,19 brun ægland
0,2 Labradorer
1 forstående ægtemand

Offline JNTS

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 334
Sv: æggene bevæger sig
« Svar #14 Dato: 31 August , 2012, 17:05 »
He he den med pæren sker altid når det ikke må ske  ;D

Fik en fin besked om at to kyllere er ude nu, og et fint lille billede  *p *p *p

Nu glæder vi os bare til de små må komme hjem og bo  *b

Vi glæder os til at se billeder af de små vidundere, når de engang dukker frem... god klækkedag :)
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin