Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Amerikanere  (Læst 3902 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jørgen Hansen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 291
Amerikanere
« Dato: 27 Maj , 2008, 19:40 »
Som bekendt en rigtig god æggemaskine. I stedet for at købe de ret dyre tætpåæglægning høns har vi anskaffet en hane og prøver nu selv.
De fire uger gl. kyllinger er helt klart forskellige i farven. Brune med evt. lidt hvid i, og helt hvide.
Nogen som har erfaring med at de hvide helt sikker bliver til haner? Vores hane er hvid og jeg har aldrig set andet end hvide amerikanerhaner. Eller er det tilfældig så vi skal regne med farven skifter senere.

Mvh   Jørgen

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Amerikanere
« Svar #1 Dato: 27 Maj , 2008, 23:31 »
Røde amerikanere er en krydsning/hybrid og altså ikke en ren racet høne.
Man bruger vist nok hvide italienere og en anden race.
Derfor kan du kun lave "rigtig røde amerikanere" ved at have de forskellige racer som du så krydser.
Hvis du avler videre på indkøbte røde amerikanere kan deres afkom altså både ligne den ene, den anden, eller en blanding af begge racer.
Jeg har også set amerikaner haner der har været røde så jeg tror ikke at du kan drage nogen konklusioner ud af dine kyllinger men jeg ved det som sagt ikke med sikkerhed.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Egon

  • Bruger
  • Indlæg: 808
    • Egonnyt
Sv: Amerikanere
« Svar #2 Dato: 28 Maj , 2008, 00:03 »
I "gamle" dage derhjemme, havde vi ofte en krydsningshøne mellem hvide italienere og New Hampshire til æglægning. Det er måske den  der nu kaldes Amerikaner?
« Senest Redigeret: 28 Maj , 2008, 00:05 Fra Egon »
med venlig hilsen Egon Jensen - 0,3 dværg sussex i forskellige farver -   www.egonnyt.dk

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Amerikanere
« Svar #3 Dato: 28 Maj , 2008, 01:00 »
Hvorfor ikke gå over til race høns istedet for hybrider, når du nu vil avle, afkommet mellem hybrider bliver nemlig ringere end forældre dyrene da de mister heterosis (krydningsfrodigheden)
Så dine kommende hønekyllinger vil ikke være de samme æggemaskiner som forældrehønerne !!
Hybrider er lavet som engangsprodukter og ikke beregnet til videre avl.

Der er mange racer høns som lægger mange æg, hvad brugte man ellers i "gamle" dage, før landbruget blev så intensiveret, så høns næsten kan lægge 2 æg om dagen, kyllinger vokse op på 32 dage osv.

Og hvis man ikke ligefrem skal leve af at sælge æg eller drukne i æg, når hønerne er på sit højeste, så dækker racehøns snilt en families + venners behov for æg.

Ved avl af racehøns kan du desuden også altid forbedre racen, samt forbliver racehøns også pænere og holder længere, end udtjente  hybrid høns !!

Lestat
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Jørgen Hansen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 291
Sv: Amerikanere
« Svar #4 Dato: 28 Maj , 2008, 06:54 »
Tjah. Så har jeg åbenbart for få racehøns eller for mange venner!!! Så vi har både en stabil æggemaskine og de mere racerene og amerikanerne er ruget ud sammen med de andre. Om kyllingerne så bliver lige så gode til at lægge æg må tiden jo vise.

Mvh   Jørgen