Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvor gemmer i hanen  (Læst 4751 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Linda Andreasen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 935
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
Hvor gemmer i hanen
« Dato: 24 Maj , 2008, 14:39 »
Da jeg har flere racer med tilhørende hane,ja så har jeg nogle gange et plads problem.
Ikke at jeg vil af med hanerne men det ville være lidt nemmere/gi`mere plads hvis jeg kunne lukke hønsene sammen.  <A Hvad kan jeg gøre???
Hanerne kan jeg jo ikke bare lukke sammen,  <W så er der jo nok kun 1 til næste forår <R
Jeg har hørt at der er nogle som har hane bure(ja det kalder de det vist nok) men jeg kan da ikke lade en hane bo i et lille rum på 1*1 meter i flere mdr.
Hvad gør i ???? <+ er der nogle gode forslag.
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline Egon

  • Bruger
  • Indlæg: 808
    • Egonnyt
Sv: Hvor gemmer i hanen
« Svar #1 Dato: 24 Maj , 2008, 20:01 »
Når jeg har flere slags eller stammer , har jeg dem altid gående i hver deres rum sammen med "deres" hane. De små rum, synes jeg også kun er en nødløsning i en kort periode.
Jeg vil råde dig til at have rum så store at de kan gå ved deres egen hane!
med venlig hilsen Egon Jensen - 0,3 dværg sussex i forskellige farver -   www.egonnyt.dk

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Hvor gemmer i hanen
« Svar #2 Dato: 25 Maj , 2008, 03:05 »
Der var en der skrev i en anden tråd, at han havde hanerne til at gå sammen, i en gård for sig, og der var der ingen problemer, der var jo ikke nogen høns at slås om.
Men om det passer, ved jeg ikke.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Egon

  • Bruger
  • Indlæg: 808
    • Egonnyt
Sv: Hvor gemmer i hanen
« Svar #3 Dato: 25 Maj , 2008, 07:15 »
Hej Linda og Børge!
Personligt vil jeg ikke turde løbe den risiko med flere haner uden de er opvokset sammen og ikke har været fra hinanden. Men jeg er før blevet overrasket herinde angående hvor tolerante haner kan vise sig at være. Så måske!
med venlig hilsen Egon Jensen - 0,3 dværg sussex i forskellige farver -   www.egonnyt.dk

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Hvor gemmer i hanen
« Svar #4 Dato: 25 Maj , 2008, 08:47 »
Handler det ikke også om racer?

Så I Søren Ryges udsendelse? Han har også flere haner, men også så rigelig med plads! :D

Offline Lone

  • Bruger
  • Indlæg: 683
Sv: Hvor gemmer i hanen
« Svar #5 Dato: 25 Maj , 2008, 09:17 »
Jeg bruger den ultimative løsning: øksen! og det er af hensyn til hønsene. Jeg fjerner hanerne, når jeg ikke længere skal bruge rugeæg, som regel sidst i juli/først i august. En hane med flere år på bagen vil have lange sporer, der kan såre hønsene, når han træder dem. Så hanerne her på matriklen har et kort, men lykkeligt - 1-årigt - liv!
Det, der ikke er mindst een på Dansk Fjerkræforum, der ved - er ikke værd at vide :)

Offline Linda Andreasen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 935
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
Sv: Hvor gemmer i hanen
« Svar #6 Dato: 25 Maj , 2008, 09:47 »
Nej mine haner KAN IKKE gå sammen  <B de slås selv igennem hegnet,men det sker der jo ikke det store ved. Hos silkerne er det (hos mig) ingen problem, de er så rolige.

Lone  <T jeg kan nemt gøre dem lidt kortere  <: men så har jeg jo ingen haner til foråret, man kan jo ikke bare tage årets hane kylling og så bruge ham som hanen året efter. Så lade ham blive far til årets kyllinger for så igen at tage en hane kylling der fra som årets hane  ??? ELLER KAN MAN  ??? ??? :o er det ikke indavl  <J

Måske jeg spørger underligt men det skyldes uvidenhed omkr det  <A
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Hvor gemmer i hanen
« Svar #7 Dato: 25 Maj , 2008, 20:07 »
Jo jeg vil jo synes det er indavl, så skal du ud i byen og købe en ny hane  ;D
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Jette Jensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 660
  • Grib dagen, timen, minuttet
Sv: Hvor gemmer i hanen
« Svar #8 Dato: 25 Maj , 2008, 20:11 »
Jeg har en anden indgangsvinkel. Jeg kan bedst lide min hane er opvokset på parcellen, så han kender mulighederne/begrænsningerne. Derfor vil jeg hellere prøve at få høner/rugeæg udefra til blodfornyelse. Men hele min bestand blev jo også ædt sidste år, så jeg er på friskt blod nu.
Med venlig hilsen
Jette Jensen

0,0,0, men stadig med en drøm om sussex høner!

Offline Mimi Trædmark

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 198
  • Vild med hanegal!
Sv: Hvor gemmer i hanen
« Svar #9 Dato: 26 Maj , 2008, 01:20 »
Jeg har gjort mig mange erfaringer med mange haner både de iltre og de rolige. Og der er ingen regler uden undtagelse. Nogle racer håndhæver egne rettigheder til dominans mere end andre og alle individer er forskellige. Men hvis øksen er på tale ville jeg da prøve nogle forskellige ting inden. Rigeligt plads når flere haner skal mødes-der skal være meget plads til at undvige slagsmål og trække sig. Nogle kan have flere flokke af haner og høner gående i samme indhegning-men det kræver meget plads og mere end en normal parcelhushave. Mine barneveldere er meget temperamentsfulde men kan godt gå sammen når de går uden høns. Omvendt har jeg haft to dværghaner på et tidspunkt som begge mente de bestemte over de store, hvilket de fandt ud af ikke var tilfældet.
En anden ting er briller. Når du giver begge haner briller på vil de ikke kunne bestemme afstand til modtander og tør ikke gå ind i en fight. Hønsebriller kan købes hos america, det er jo ikke særligt naturligt men hvis jeg var hane ville jeg vælge briller fremfor øksen eller blodigt slagsmål.
Opdræt af Barneveldere i stor sort og blå dobbeltrandet, samt legbarfarvet barneveldere i dværg. En dejlig labratinerhund,og en skøn abyssinierhunkat.