Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Skruk med kyllinger  (Læst 10255 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Skruk med kyllinger
« Dato: 13 Maj , 2008, 20:26 »
Så er kyllingerne under skrukken begyndt at klække. De er i et rum for sig selv uden mulighed for at komme udenfor. Så mit spørgsmål er hvornår kan jeg flytte skrukken og kyllingerne ind til de andre høns?
Jeg havde tænkt mig at flytte dem i den kasse som de er udruget i. Så de ligesom ved hvor de hører hjemme.
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: Skruk med kyllinger
« Svar #1 Dato: 14 Maj , 2008, 09:01 »
Hvornår plejer i at flytte dem ind til de andre?
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Skruk med kyllinger
« Svar #2 Dato: 14 Maj , 2008, 09:15 »
Altså jeg mener det er naturligt at flokken bor sammen. Så er kyllingerne ikke klækket i flokken, så ind med skruk og babyer når de er sikre på benene og har lært at følge mor.

Sådan ville det også være hvis ikke vi havde dem i 'bur'. Skrukken ville en dag efter klækning finde tilbage til flokken. Leve lidt i udkanten af flokken, men nyde dens beskyttelse.

Så lav lidt skjulesteder i hønsehus og gård. Halmballer, grene oa. de kan søge tilflugt bag. Er der en høne der bevidst er en kyllingedræber, så lever hun ikke længe her.

Men ønsker du ingen ballade, ikke har tid til at holde øje, så hold dem for sig selv de første måneder.
Hilsen Susanne

Helledet

  • Gæst
Sv: Skruk med kyllinger
« Svar #3 Dato: 14 Maj , 2008, 09:36 »
Jeg har lige været med på en kigger!

Jeg har selv fået kyllinger og var også i tvivl om hvornår jeg skulle lade skrukken og kyllingerne komme ud blandt de andre høns. Jeg har lavet en lille indhegning til min skruk....så skrukken og kyllingerne kan komme ud og nyde det gode vejr. For jeg var ikke helt sikker på om de i det hele taget måtte komme ud blandt alle de andre?

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: Skruk med kyllinger
« Svar #4 Dato: 14 Maj , 2008, 18:31 »
Problem igen...eller måske ikke...nu er skrukken og de 8 kyllinger (ud af 12  ;D )Kommet ud af kassen og jeg har fået gjort den rent. Men nu har de ikke været inde i kassen igen hele dagen. Skrukken ligger midt på gulvet med kyllingerne under sig når de ikke spiser eller farer rundt og leger. Er det normalt at de ikke vil ligge i kassen igen? Hvad kan jeg gøre?
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Skruk med kyllinger
« Svar #5 Dato: 14 Maj , 2008, 19:43 »
Ja det er helt normalt. Måske går de der ind til natten igen, hvis de fryser, men ellers har mange af mine tidligere skrukker også forladt reden efter endt rugning.

Vedr det at blande kyllingerne med de andre høns. Jeg er meget enig med Susanne. Det er vigtigt at vi fastholder deres naturlige egenskaber og det er, at selvfølgelig skal de kunne gå sammen.

Forleden satte jeg min skruk ud til de andre høns, og det var med hjertet i halsen, for det er første gang min flok får kyllinger. Det jeg havde sat for smuthullet, faldt til side og før jeg havde regnet med det, og pludselig var hele flokken et virvat af 1 uge gamle kyller, hane og voksne høner.

Skrukken pustede sig op og sagde advarende lyde, mens ALLE andre høner begyndte at finder små godbidder til kyllingerne, så de blev helt forvirrede. Hanen gav en enkelt lille fætter et gok oven i hovedet og så var det ro! Et skønt ,en alligevel, helt naturligt syn  <.

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: Skruk med kyllinger
« Svar #6 Dato: 14 Maj , 2008, 20:35 »
Hvordan flytter i jeres skrukker?
Min skruk er simpelthen så gal og puster sig op til dobbelt størrelse når der kommer nogen i nærheden. Jeg kan næsten ikke engang gå ind og skifte vand og give mad til dem. De ligger i en stald i en gammel hesteboks og hønsehuset er i den anden side af stalden, så jeg skal have dem op for at flytte dem, de kan ikke selv flytte sig derind.
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Skruk med kyllinger
« Svar #7 Dato: 14 Maj , 2008, 21:47 »
Det er meget normalt at de ikke bruger reden mere. Min skruk gik over til at bruge en kattetransportkasse. Den var der nok god tryghed i. Men kun om natten. Hele dagen lagde hun sig når kylingerne skulle varmes. Lige på stedet.

Du løfter hende bare når du skal flytte hende. Er der kyllinger under hende, så let hende 10 cm og ryst hende let, så evt. kyllinger falder af inden hun kommer for højt op.

Flyt hende og derefter kyllingerne. Giv hende en formiddag alene i hønsehuset, så de falder til og introducer så resten af flokken.
Træk vejret dybt og giv dem tid og lov til at skændes.. Også lov til at give en kylling en på lampen. Kyllingerne skal lige lære at de ikke er boss (det tror de nemlig).

Jo skrappere skruk jo lettere får kyllingerne det. Hun vil beskytte dem mod resten af flokken, katte oa. der kunne true dem.
Hilsen Susanne

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: Skruk med kyllinger
« Svar #8 Dato: 14 Maj , 2008, 22:04 »
Jeg tør simpelthen ikke tage hende op. Men de kravlede heldigvis allesammen ind i kassen her til aften, så de var lige til at flytte over i hønsehuset. Nu må jeg ud tidligt i morgen og se hver der sker...Men jeg er sikker på at kyllingerne får det nemt.
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Skruk med kyllinger
« Svar #9 Dato: 15 Maj , 2008, 00:30 »
Du skal nu ikke være bange for at tage dem op, eller røre ved dem, des mere du rører ved dem, des mere tamme bliver de.
Mine skrukhøner, der har kyllinger fra i fredags er helt fortrolige med mig, og knurrer ikke engang, når jeg rører eller løfter dem.
Ud over det har jeg fire kyllinger på omkring 6 uger, de har fundet ud af, at de skal sove oppe på en hylde i huset, og der er vel 1,7 meter op, de 3 kan selv flyve op, men den sidste kan ikke, den sidder og venter på, at jeg løfter den op til nat, de tre andre går villigt ud i hånden på mig, det er nu ret så hyggeligt.
Jeg ville også forsøge at sætte dem sammen, og så lige holde godt øje med dem i starten, alting er også nemmere så.
Det første hold blev klækket sammen med silkehønsene, og der var der ingen problemer overhovedet.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: Skruk med kyllinger
« Svar #10 Dato: 15 Maj , 2008, 08:17 »
Tja kan være jeg samler mog til det på et tidspunkt. Men nu er de heldigvis flyttet. Nu er problemet bare maden. Hvordan klarer i det når de nye kyllinger helst skal være sammen med hele flokken og de skal have forskellig mad. I morges da jeg kom ud havde de gamle høns spist alt startfoderet selv om jeg havde gemt det bag nogle halmballer. Nu har jeg så forsøgt at stille maden ind i kyllingekassen, men der er de gamle kyllinger jo (2 uger) men jeg håber at de får lov til at komme ind og spise. Me hvordan klarer i andre den sag?
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Skruk med kyllinger
« Svar #11 Dato: 15 Maj , 2008, 09:23 »
Jeg plejer at stille en kyllingeautomat op, som de voksne ikke er så glad for at spise af, der er ikke ret meget plads til dem, men selvfølgelig spiser de voksne også en del af dette.
Men når så de voksne får en blandingskorn ved siden af deres fuldfoder, så tager de hellere dette, og startfoderet holder længere til kyllingerne.
Du kan jo også servere lidt kyllingemix, det skal de ikke være ret gamle for at kunne spise, men det vil helt sikkert være umuligt at holde de voksne helt væk fra dette foder, hvis ikke de er adskilt.

Jeg kan godt se problemet med voksne/kyllinger, de voksne bliver for fede, og de små får for lidt, sådan kan det nemt gå, men der må være andre herinde, der kan give løsningen på dette.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

helle skøtt

  • Gæst
Sv: Skruk med kyllinger
« Svar #12 Dato: 15 Maj , 2008, 09:42 »
Hej Sussexmor.
Jeg synes, du skulle tage mod til dig og blive hakket i. Det er nemlig overraskelsen, der er det værste. Det gør som regel ikke ondt, når en dame hakker ud. Tag en handske på. Gerne en arbejdshandske - så kan hun bare hakke, og du kan finde ud af, hvor hårdt det er.
For du skal næsten unde dig selv glæden ved at kunne løfte op i din skruk og se, hvad hun gemmer under skørterne...  ;)


Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Skruk med kyllinger
« Svar #13 Dato: 15 Maj , 2008, 10:34 »
Jeg bruger et stykke havehegn med masker så store at kyllingerne kan komme igennem det, men ikke hønsene. Dette kaver jeg en cirkel af og sætter foderfadet inde i midten. Nu har kyllerne fred til at spise og de store blir ikke fede!!

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Skruk med kyllinger
« Svar #14 Dato: 15 Maj , 2008, 10:42 »
Bag dette hegn kan også stå et lille lavt fad med vand. Så tromler de voksne heller ikke det ned.

Men ellers, mine høns ligger æg som aldrig før efter en periode med babymad (kværnet hvede og majs 1:1 + 1 x ugentlig hønseguf med vitaminer). Så helt galt er det nu ikke.

Blot tænk på at der i noget af det færdigkøbte foder er medicin i.
Hilsen Susanne