Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Høns og Te  (Læst 18902 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jesper Arnecke

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 562
Høns og Te
« Dato: 17 Oktober , 2010, 11:34 »
Hejsa,

Er der nogen der har nogle erfaringer med at give høns te?`
Vi har selv over det sidste årstid experimenteret med at give vores høns te, med det resultat at de har haft en øget ægge produktion.

Vi har over fem gange haft sat en skål med sort te ud til hønsene, hvor efter de ca et døgns tid efter har haft en øget ægge produktion.
Vi bruger ikke lys om vinteren, men havde æg hele vinteren sidste år - der fik de "varm" te..

Det lyder ret underligt, så ville høre om det bare er et statistisk tilfælde eller om der er andre der har oplevet det samme? :)

Offline Lisbet Woller

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 311
Sv: Høns og Te
« Svar #1 Dato: 17 Oktober , 2010, 11:40 »
Har aldrig hørt om det, men hvis det forholder sig sådan, vil jeg da straks sætte kedlen over!
0,2 sort/sølvrandet Wyandot
0,8 New Hampshire
0,6 Russisk Orloff
2,5 Trefarvet Sussex
Alle store.
0,19 brun ægland
0,2 Labradorer
1 forstående ægtemand

Offline -Julie-

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 034
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
Sv: Høns og Te
« Svar #2 Dato: 17 Oktober , 2010, 13:08 »
er det brygget te eller teblade, du sætter ud? Og hvor stor mængde til hvor mange høns? Er det en blandingste eller "bare" earl grey? Det er jo kendt, at det vi indtager, har indflydelse på vores frugtbarhed, tarmsystem osv., så hvorfor mon ikke? Men jeg har aldrig hørt om det. Når du siger øget ægproduktion, hvad er vi så ude i? x antal æg mere fra y antal æg over z antal dage.

Meget spændende!  :)
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Høns og Te
« Svar #3 Dato: 17 Oktober , 2010, 14:19 »
Velkommen på forum, Jesper  :D
Det lyder spændende med dit 5 o'clock tea eksperiment med dine høns. Kunne du ikke fortælle lidt mere?
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Jesper Arnecke

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 562
Sv: Høns og Te
« Svar #4 Dato: 17 Oktober , 2010, 14:34 »
Det startede med i vinters vi havde lidt ondt af det var så koldt for hønsene. Så vi bryggede noget te og hældte lunt ud til dem.
Det virkede de umiddelbart ganske glade for - og de begyndte at ligge æg.
Vi havde fem æglæggende høns på det tidspunkt og gik til at få fem æg om dagen, om vinteren.. Efter ca. et par uger stoppede vi og væk var æggene.. Gav dem te igen og i løbet af en dags tid kom der tre-fire æg..

Efterhånden som det blev forår stoppede vi med varm te, men var lidt skuffede over ægge produktionen. Nu syv høns og et-to æg om dagen. - Så vi gav dem te igen og endte med at få fem-syv om dagen. Her forår og sommer har vi ikke lavet teen på forhånd, men simpelthen bare lagt teen ned i vand hos dem..

Vores forsøg har kørt udelukkende på sort te. Men vi giver dem diverse rester fra vores egne bryg.

Brygget te til at starte med, men ellers bare teblade ned i koldt vand. Blandingsforhold som i stærk te :)

Som sagt har det ikke slået fejl de gange vi har givet dem te, men det kan selvfølgeligt være tilfældigheder der har spillet ind - Dog stadigt interessant at høre om der var andre der kunne gentage det :)

Vores hønsehold har været blandet gamle og unge høns, blandet racer. - Med andre ord, så er jeg endnu ikke gået helt så meget op i det :) - De er bare mega praktiske og hyggelige at holde :)

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Høns og Te
« Svar #5 Dato: 17 Oktober , 2010, 14:36 »
Det lyder godt nok spændene. Jeg må prøve opskriften /o. Tak for informationen.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Jesper Arnecke

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 562
Sv: Høns og Te
« Svar #6 Dato: 17 Oktober , 2010, 14:54 »
Er spændt på at høre om det har været et tilfælde om der rent faktisk er noget om det :)

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Høns og Te
« Svar #7 Dato: 17 Oktober , 2010, 15:47 »
Haha så er teen serveret de damer  /o
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Kaffka

  • Bruger
  • Indlæg: 346
Sv: Høns og Te
« Svar #8 Dato: 17 Oktober , 2010, 18:52 »
Hvis der er noget om det må man altså konkludere at det må være selve teen og ikke det at det er varmt eller lunkent. Du skriver jo at du også blander teblade i koldt vand og det har samme virkning.

Men mon ikke tilfældigheder spiller ind...?

Vil dog prøve det af hvis det bliver aktuelt hos os med en ringe æg produktion - og så skal jeg nok skrive igen!
Mvh

Claus

frida

  • Gæst
Sv: Høns og Te
« Svar #9 Dato: 17 Oktober , 2010, 19:00 »
Jeg har lavet te til mine høns idag. Jeg har 12 høner, og får ét (dværg-)æg om dagen. Skal nok vende tilbage, og fortælle om det hjælper her.

Offline Bettina

  • Bruger
  • Indlæg: 1 908
Sv: Høns og Te
« Svar #10 Dato: 17 Oktober , 2010, 19:04 »
Jamen er vi endt med at sidde og drikke te med vores høns nu? Bliver det næste kaffe  *g
Jeg er spændt på om det virker, har en masse tebreve som er blevet for gamle, måske man skulle prøve med dem.  8)
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Anne Vibeke

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 376
    • fokusfoto.dk
Sv: Høns og Te
« Svar #11 Dato: 17 Oktober , 2010, 20:02 »
Vi har kun haft høns siden sidste efterår. Og derfor var det en hård begyndelse med den vinter vi havde.

Men jeg læste faktisk her på forum at te var godt for dem i kulden. - Så de fik hele vinteren serveret varm te hver morgen og middag, og de elskede det. - Og jo, vi fik æg vinteren igennem fra vores små dværg silker...ved dog ikke om det skyldes teen?
Dværg silker i flere farver
0,2 Golden Retriever
0,1 Hellig Birma
0,1 Ragdoll
1,0 rød Garfield
1,1 Græske landskildpadder
0,1 Siameser dværgvædder
1,2 børn

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Høns og Te
« Svar #12 Dato: 17 Oktober , 2010, 20:09 »
At der kommer flere æg en dags tid efter de har fået te må jo være en tilfældighed... æggene er jo noget længere tid undervejs.

Men at te er godt skulle da ikke undre mig .... ikke mindst en gang lun kamille eller anden urtethe her hvor der er mange snottede næb.

Brændenælde the må da også være godt hvis ikke man har fået lavet brændenældehø sommeren over .
Med venlig hilsen Søs

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Høns og Te
« Svar #13 Dato: 17 Oktober , 2010, 20:24 »
Interessant og spændende.

Kamille the må helt klart være til, hvis de er snottede  ;)

Er et æg ikke et døgns tid undervejs, ellers kan hybrider vel ikke lægge et æg i døgnet eller hur ??
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Jesper Arnecke

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 562
Sv: Høns og Te
« Svar #14 Dato: 17 Oktober , 2010, 20:56 »
Så vidt jeg er bekendt med tager det ca. 24 timer at producere et æg

Så vidt jeg også er bekendt med så ligger der flere stadier af æg i en høne inden det lægges. Således kunne teen have indflydelse på hvor hurtigt de "køre igennem" hønen så at sige.

Det skal lige siges at vi heller ikke har oplevet ændringer i størrelse eller smag af æg. Og de fodres med hel byg, hel hvede og mad affald der så vidt muligt at fri for animalske produkter. - uden at være hysteriske :)


@bettina30
Jeg ville ikke turde give vores høns kaffe, synes sgu de er aktive nok allerede nu :)
Men tror ikke det ville skade i begrænset mængder - eftersom der er nogle ret virksomme stoffer i kaffe :)