Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Er det helt håbløst?  (Læst 10815 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Metteoskov

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 108
Er det helt håbløst?
« Dato: 05 Maj , 2008, 10:09 »
Jeg har æg i rugemaskine(den blå fra harald nyborg) og jeg har til min store irritation opdaget at man ikke skal stole på termometeret i min maskine, Jeg har netop opdaget at den har kørt med kun ca. 37,2 grader. Er der så helt håbløst at håbe på at der kommer kyllinger? Jeg har 6 i som skulle klække imorgen og ca 20 som skal klække i næste uge. Jeg har skuet lidt op på maskinen, men er det en håbløs kamp? for så skal jeg lige have forklaret min datter på 4år at det ikke bliver til noget i denne omgang, øv >:( :-\
3 ponyer, 1,2 1,4 spelsaufår og sidst men ikke mindst 0,2 shetland sheepdog Tric. og zobel 1,0 australorps og 0,1 gul orpington

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Er det helt håbløst?
« Svar #1 Dato: 05 Maj , 2008, 11:17 »
nah, helt håbløst er det ikke, men du skal nok forvente at det tager lidt længere end de normale 21 dage og at der nok ikke kommer helt så mange som ellers et forvente. Lavere temperatur er ikke helt så skadeligt som højere.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Er det helt håbløst?
« Svar #2 Dato: 05 Maj , 2008, 12:38 »
Nej, det tror jeg helt sikkert, det ikke er helt håbløst.

Jeg snakkede for nogen tid siden med en gammel opdrætter, og han sagde, at for en del år tilbage var der en del, som brugte radiatoren til at udruge hønseæg på, og der har man helt sikkert ikke kunnet styre temperaturen særligt godt. Så et temperatursving på under en grad bør absolut ikke være noget problem overhovedet.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Metteoskov

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 108
Sv: Er det helt håbløst?
« Svar #3 Dato: 06 Maj , 2008, 21:11 »
De pipper!!!!!(eller skratter eller hvad det nu er de gør) Jeg var ved at smide æggene ud, jeg troede forlængst at løbet var kørt, da jeg hørte lyde der indefra, spørgsmålet er nu: er der intet, jeg kan gøre for at hjælpe dem ud?? må jeg slet ikke hjælpe dem ud af skalden og hvad sker der hvis jeg gør det? Det er på 22dagen om aftenen de kom i om morgen de har lagt i maskinen i over 22døgn skal jeg ikke give dem en hånd ::)Jeg vil så gerne have bare en lille bitte kylling ;) :D
3 ponyer, 1,2 1,4 spelsaufår og sidst men ikke mindst 0,2 shetland sheepdog Tric. og zobel 1,0 australorps og 0,1 gul orpington

Offline Tommy Andersen

  • silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 484
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
Sv: Er det helt håbløst?
« Svar #4 Dato: 06 Maj , 2008, 21:15 »
Hej


Du må ikke hjælpe dem ud, det bliver aldrig godt og de vil ikke overleve, giv dem en døgn mere og se om de ikke kommer ud, du kunne komme dem i lidt håndvarm vand, så bliver skallen lidt mere porøs og de har lidt lettere ved at komme ud.

så lidt tålmodighed.

Tommy

Offline Metteoskov

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 108
Sv: Er det helt håbløst?
« Svar #5 Dato: 06 Maj , 2008, 21:18 »
Okaaay jeg prøver at holde fingerne væk :D men det er nu svært :DTusind tak for det hurtige svar, ellers er jeg bange for at jeg ikke ville have kunne holde fingerne væk ;D
3 ponyer, 1,2 1,4 spelsaufår og sidst men ikke mindst 0,2 shetland sheepdog Tric. og zobel 1,0 australorps og 0,1 gul orpington

Offline Jette Jensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 660
  • Grib dagen, timen, minuttet
Sv: Er det helt håbløst?
« Svar #6 Dato: 07 Maj , 2008, 08:30 »
Når de pipper, går der et døgn, så er der kyllinger!!!!
Med venlig hilsen
Jette Jensen

0,0,0, men stadig med en drøm om sussex høner!

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Er det helt håbløst?
« Svar #7 Dato: 07 Maj , 2008, 08:36 »
Hvis de pipper og skratter, så er det forde de er ved at lave hul i æget, prøv at søge på rugning og kyllinger, så kan du både se billeder af kyllinger der klæker og se hvordan det skrider frem, du skal ikke blande dig, for det giver ofte døde kyllinger i stedet.
Du skal jo netop forvente en sen klækning på grund af den lidt lave temperatur.
Hvis du dypper dem i vand, så endelig ikke dem der evt er gået hul på, for så drukner du kyllingen, det er bedst lige at pifte dem over med vand fra en forstøver, så hjælper det på fugtigheden.
Mine kyllinger klækker fint på omkring 55-60 % fugtighed, så fortvivl ikke.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Er det helt håbløst?
« Svar #8 Dato: 07 Maj , 2008, 08:54 »
Jeg kender det, det er svært ikke at hjælpe, men lad være, sørg for at fugtigheden bliver høj så skal de nok komme, hvor der er liv er der håb,  ;D
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Metteoskov

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 108
Sv: Er det helt håbløst?
« Svar #9 Dato: 07 Maj , 2008, 14:30 »
Det var så sandelig ikke helt håbløst, nu er en kylling kommet ud og der er sandelig flere på vej ;D Det er en lille silkekylling som er klækket og 2 røde sussex æg er også revet. uha hvor er det spændende ;D
Jeg er virkelig overrasket over hvor meget tumelt æggene kan holde til. De har godt nok prøvet lidt afhvert, men det er en lille livlig en som er kommet ud. Det fører mig til et spørgsmål mere, jeg har læst alle artiklerne her på sitet om emnet men jeg kan ikke finde svar på, om jeg skal tage og fjerne den fra maskinen, den går rundt oven i de æg som gerne skulle klække "om lidt", den er ikke tør, men jeg har læst at dens pippen skulle kunne sætte de resterende i gang. men den vælter rundt i de sidste æg er det en god ide??? ??? jeg har varme lampe klar så den ville ikke skulle "ud i kulden" :D
3 ponyer, 1,2 1,4 spelsaufår og sidst men ikke mindst 0,2 shetland sheepdog Tric. og zobel 1,0 australorps og 0,1 gul orpington

Offline Lars Erik Bobsin

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 866
  • Rigtige høns er Brahma
    • Brahma i Ballerup
Sv: Er det helt håbløst?
« Svar #10 Dato: 07 Maj , 2008, 14:55 »
Mette

Du skal lade den ligge i maskinen til den er helt tør, du kan se når den er helt tør så ligner den en lille dunbold.

Tillykke med de små kyller
« Senest Redigeret: 07 Maj , 2008, 14:57 Fra Lars Erik Bobsin »

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Er det helt håbløst?
« Svar #11 Dato: 07 Maj , 2008, 20:01 »
Ja også tillykke fra mig, jeg vil ikke fjerne 1 jeg vil vente til der er nogle stykker, og lad så 2 være tilbage i maskinen,det er sådan jeg gør, men derfor behøver det jo ikke at være det rigtige.  ;D
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Metteoskov

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 108
Sv: Er det helt håbløst?
« Svar #12 Dato: 08 Maj , 2008, 20:06 »
Hej jeg har fået 3 spillevende kyllinger. De er nu flyttet over under varmelampen og alt er gået fint. Ud af de 6 æg som skulle klække nu, er der 3 levende og 2 var levende men det man vist nok kalder navle kyllinger. Deres blomme sæk var ikke rigtig optaget af kroppen. De havde brudt igennem skalden, men de var ikke kommet helt ud. Da jeg undersøgte dem så jeg at de ikke var "færdige". Jeg går ud fra at det skyldes problemerne med maskinen. Men 50% er vel egentlig også godt nok i første forsøg :D nu venter vi bare og se om en uge skulle de sidste gerne klække. Så det bliver spændende. Tak for jeres svar og løftede pegefingre ;)
3 ponyer, 1,2 1,4 spelsaufår og sidst men ikke mindst 0,2 shetland sheepdog Tric. og zobel 1,0 australorps og 0,1 gul orpington

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Er det helt håbløst?
« Svar #13 Dato: 08 Maj , 2008, 20:14 »
Godt at høre at der kom noget ud af det.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Er det helt håbløst?
« Svar #14 Dato: 09 Maj , 2008, 10:05 »
Tillykke Mette!

Mon ikke det er med det første hold kyller i en rugemaskine som med pandekager, den første er ikke så go' ;)

Spændende med de næste!!