Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Info om store kyllinger ønskes  (Læst 11566 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Info om store kyllinger ønskes
« Dato: 24 April , 2008, 22:55 »
Jeg må vel hellere introducere mig selv: ny hønseholder uden ambitioner om andet end hyggehøns og gerne et kuld kyllinger. Mine første høns fik jeg i maj sidste år; 4 søde, kønne dværg kochiner, der var knap et år gamle, planen var at når børnebørnene skulle tilbringe en måned i Danmark, kunne vi hente æg og ungerne kunne lære at æg kommer fra høns og ikke kun fra en køledisk, men ak, jeg fik aldrig et eneste æg, skønt de blev passet og fodret efter alle kunstens regler. Der hvor jeg havde købt dem var man forbavset, og mente de måske havde en gen fejl. De blev slagtet i efteråret, og så fine ud, men dog uden anlæg til æg.
Anyway, nu prøver jeg igen, jeg har fået mig 5 dværg wyandotter + en hane, jeg fik dem da de var 11 uger, og de er nu 14 uger gamle. De er også rigtig søde, kommer når man kalder, tonser ud af hønsegården, når jeg lukker døren op, og er i det hele taget nogle tidrøvere af format, fordi de er så sjove at se på. Mine to katte lader til at forstå, at de er forbudte  :)
Jeg fodrer dem med færdigt foder, desuden får de lækkerier fra køkkenet, orm fra komposten, en håndfuld korn, knækket majs, hampefrø, havregryn eller hvad jeg nu lige synes, når jeg kikker til dem. Desuden er de udenfor hønsegården hele eftermiddagen, hvor de også har adgang til skovbund.
Mine spørgsmål går lidt på hvornår de begynder at klukke for alvor, hønsene er begyndt lidt, dog ikke rigtig overbevisende, men hanen kan stadig bare pippe og nærmest fløjte eller kvidre. I det hele tage kunne jeg tænke mig at vide noget mere om store kyllingers udvikling. Jeg synes ikke jeg har kunnet finde noget her eller på biblioteket.
På forhånd tak
Marianne
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Info om store kyllinger ønskes
« Svar #1 Dato: 25 April , 2008, 07:24 »
Hej Marianne
Jeg har haft kyllinger nogle gange, og de begynder rigtig at klukke når det er kønsmoden, altså begynder at lægge æg, og det ikke altid når de er 5 måneder, nogle gange er det lidt før, og andre gange lidt senere.
Men der er nogle herinde der ved meget mene end jeg, og de skal nok hjælpe dig når de har læst din tråd.
Og du skal have et velkommen til fra mig.
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Info om store kyllinger ønskes
« Svar #2 Dato: 25 April , 2008, 09:54 »
Velkommen også fra mig!!

Jeg tilslutter mig helt Berit, og hvad sker der ellers...

Pludselig hører du en underlig forkølet trompetlyd og tænker hvad søren var det???
Det er hanens spæde begyndende galen - en herlig og charmerende lyd <S

Ellers vokser de jo bare til får flere og flere fjer, og blir kønnere og kønnere :)

Pludselig ligger der et æg i din redekasse - det mest dyrbare ;)

Det lyder som om du gør alt det rigtige, jeg tror bestem ikke dine kære små kommer til at mangle noget. Super foder, masser af plads og skovbund, som er en hønes rette element - det kan ikke blive bedre.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Info om store kyllinger ønskes
« Svar #3 Dato: 06 Maj , 2008, 07:47 »
Tak for venlige svar, Hanne og Lotte. Indtil i går gik alting perfekt, de vokser, så man næsten kan se forskel fra dag til dag, bliver mere og mere fortrolige med os og haven, men i går var der så en slange i mit lille hønseparadis. Naboens puddel løber frit i deres indhegnede have, men desværre havde de glemt at lukke lågen, så den kom over og bed en af mine høns ihjel, og de andre var utrolig skræmte resten af dagen <W.
Jeg talte med ham jeg har købt hønsene af, og han mente at jeg kunne sætte en ny høne sammen med dem uden problemer, idet han stadig havde to høns fra samme kuld.
De "gamle" er nu ret hårde over for den nye, og jeg er bekymret for hvordan det skal gå. Her til morgen lukkede jeg dem ud, og lod dem også komme ud af hønsegården (jeg håbede at mere plads ville give mindre hakkeri), men min gamle flok drog bare afsted på udflugt, mens den nye lidt forskræmt sad inde i hønsehuset. Jeg har set til dem flere gange, og hun sidder alene tilbage mens de andre er uden for synsvidde for hende. Som jeg skrev tidligere har vi en ret stor have ml. 6 - 7000 m2, og som I sikkert også kan regne ud er det ikke en pyntehave, men nærmest lidt parkagtig med meget græs, områder med store bøgetræer = skovbund, som de elsker, desuden har vi flotte bræmmer af skvalderkål i skovkanten og hækken mod den anden nabo.
Jeg er bange for at jeg har dummet mig godt og grundigt ved at forsøge at få den nye høne med i flokken, men håber stadig at de andre vil acceptere hende i løbet af nogle dage.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Info om store kyllinger ønskes
« Svar #4 Dato: 06 Maj , 2008, 08:07 »
Når opdrætteren havde 2 stk. tilbage ville jeg nok ha' taget dem begge, de to kender jo hinanden, og ville kunne støtte hinanden, så der ikke ville sidde en forskræmt tilbage.
Bortset fra det, så tror jeg, det retter sig i løbet af nogle dage.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Info om store kyllinger ønskes
« Svar #5 Dato: 06 Maj , 2008, 09:01 »
Kære Børge,
Tror du det vil være for  sent at hente den anden høne i dag?
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Info om store kyllinger ønskes
« Svar #6 Dato: 06 Maj , 2008, 09:08 »
Der sker ikke noget ved at tilsætte nye høns til flokken, men der er j den hakkeorden i hønseflokke der gør at alle skal finde deres plads, og der er ingen der vil af med den plads de nu har, så derfor går det lidt hårdt ud over en ny høne.
Når jeg sætter nye i flokken, tager jeg dem efter mørkets frembrud og vender llidt af bundfyldet ind i fjerdragten, så der er mulighed for at de ved lugten ikke skiller sig så meget ud, og så sætter jeg dem på pinden, gerne midt mellem de andre, og så skynder jeg mig ud, så der ikke bliver for meget uro.

Så går det nogenlunde, men ingen ny høne følger med flokken ud på tur de første dage, for så er den jo lidt fortabt, når den bliver skubbet ud af flokken, og står Palle alene midt i din park, og ikke kan finde tilbage.
Du kan vælge at lade hende gå alene i hønsehuset hvor der er mad og vand, så kommer de andre jo tilbage, og på et tidspunkt kommer hun langsomt ind i varmen.
Du kan også lade de andre blive i hønsegården så de er tvunget til at se hende an, det går lidt hurtigere, men ikke nødvendigvis særlig blidt..
Du kan udmærket hente den anden høne, så har hun en at besejre sin frygt for det nye sammen med..

God fornøjelse;D ;D
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Info om store kyllinger ønskes
« Svar #7 Dato: 06 Maj , 2008, 09:17 »
Jeg har ikke den store vidensbank til at besvare dig med, Marianne.

Men jeg har lagt mærke til, at hvis jeg flytter en enkelt høne over i den anden flok jeg har, så går det noget hårdere til, end hvis der bliver flyttet 2.

Ina's svar er nok en del bedre at forsøge, og hun har jo så også det med omkring 1 contra 2 høns.
Det kan da sagtens være, at de 2 nye vil gå for sig selv i nogle dage, men de skal nok komme med, og det skal den enkelte høne da også.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Info om store kyllinger ønskes
« Svar #8 Dato: 06 Maj , 2008, 12:41 »
Tak Ina og Børge. Så har jeg da gjort det lidt rigtigt, for jeg satte hende ind til de andre efter de havde sat sig til for natten, og jeg satte hende netop i midten. Det er ret tydeligt, at når de andre er i nærheden, vil hun rigtig gerne være en del af flokken, men hun får bare ikke lov, det virker som om hanen føler et vist ansvar for hende, men han nu også finde på at hakke hende  :(. Så jeg tror nu alligevel jeg vil følge jeres råd og hente den sidste høne, når sælgeren kommer hjem fra arbejde i eftermiddag.
Tusind tak for hurtige svar  :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Info om store kyllinger ønskes
« Svar #9 Dato: 06 Maj , 2008, 22:04 »
Det var et RIGTIGT godt råd at hente en høne mere! De to "nye" har gået og hygget sig i gård/hus fra spisetid til sengetid, og resten var ude i haven. Da sengetid nærmede sig var hanen god til at "bane vejen" for de "gamle" og tage hånd om "de nye" og der var slet ikke nogen videre ballade omkring siddepindene, nu sidder de alle og putter sig sammen - dejligt 8)
Det er nok også på tide at jeg finder min seng - høns står tideligt op  ;D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Info om store kyllinger ønskes
« Svar #10 Dato: 06 Maj , 2008, 22:40 »
Det var godt at høre, så skal der nok komme ro i hønsegården inden længe ;D
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Info om store kyllinger ønskes
« Svar #11 Dato: 06 Maj , 2008, 22:49 »
Ja, det endte jo med at blive en rigtig sød lille historie, *gg

Imorgen spæner de sikkert sammen rundt i hønsegården, som om de har kendt hinanden altid.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Info om store kyllinger ønskes
« Svar #12 Dato: 09 Maj , 2008, 16:09 »
Lige en update om mit hønsehold. Mine "gamle" stortrives stadig, og der er da færre skærmydsler med de to nye, men de virker stadig temmelig forskræmte og ængstelige, og de vil gerne blive inde i hønsehuset. I dag da de andre "drog på tur" kom de dog ud i hønsegården, men selvom de "gamle" i nogen tid trissede rundt uden for gården, var der ingen af de to "nye" der gik ud. Jeg lukkede for smuthullet i en god times tid for at lære dem at hønsegården også er et rart sted, og smed kerner, havregryn og en skive groft rugbrød ind til dem, desuden klippede jeg en del grønt til dem i små stykker og sad længe og småsnakkede med dem, for at de kan lære, at jeg er ganske ufarlig.
I forgårs aftes gik det uden problemer med at komme op på sovepindene, først gik de "gamle" ind, hanen sørgede for at de alle sad på hans ene side og gjorde plads på den anden side til de to "nye" som fint kom op uden ballade og sad der også fint næste morgen, men da vi kom hjem i går ved 21:30-tiden (vi havde spist med nogle forretningsforbindelser); sad alle de gamle og hanen på pinden, og de to "nye" sad helt oppe under taget på kanten af væggen. Jeg løftede dem forsigtigt ned og satte dem ned til de andre (sammen), og der fandt jeg dem også her til morgen. Åh, Børge, jeg ville sådan ønske at du snart fik ret, og de kunne være en stor glad flok - sammen.
Som det er nu, virker det som om de to "gamle", der er lavest i hakkeordenen, også er de to, der er mest efter dem, hvilket er logisk nok.
Hvor ville jeg dog ønske at den hund aldrig var kommet forbi, det hele var bare så godt, og hønsene var så søde og glade.
Jeg har i øvrigt bemærket, at mine "gamle" høns og hanen har helt orange-gule ben, mens de nye har mere grålige ben, det skyldes vel al det grønne de har spist? Jeg er spændt på hvornår de "nye" også får farve på benene.
Nu har vi heldigvis weekend, hvor de kan være rigtig meget ude, og hvor der forhåbentlig komme mere ro på flokken. Jeg synes nemlig også, de "gamle" har været anderledes i denne uge, om det skyldes angst for hunden eller at der er kommet nye beboere, eller måske begge dele, tja....
Jeg vil forsøge at lægge nogle billeder i et galleri.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: Info om store kyllinger ønskes
« Svar #13 Dato: 09 Maj , 2008, 20:00 »
Måske kan det grålige være starten på kalkben...
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Info om store kyllinger ønskes
« Svar #14 Dato: 09 Maj , 2008, 22:44 »
Det håber jeg sørme ikke, Lisbeth, men jeg tror det nu heller ikke, for de har fine ben, og så vidt jeg husker havde de første (fra samme kuld) også lidt kedelige farver i begyndelsen. Farven er nærmest snavset grå-rosa, men jeg vil bestemt holde godt øje med dem.
Der er nogen, der siger, at hvad fatter gør er det rigtige, og måske passer det somme tider. Min kære husbond mente i hvert fald at vi skulle "overtale" (tvinge) de to til at gå med de andre ud, når de tager på skovtur, så det har vi gjort et par gange, selvfølgelig under opsyn, og det lader faktisk til, at det er med til at integrere dem i flokken....jeg krydser stadig fingre  <+
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk