Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Slagtealder på kaniner? Og hvornår er de for gamle?  (Læst 12587 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Slagtealder på kaniner? Og hvornår er de for gamle?
« Dato: 02 April , 2010, 14:20 »
Nogen der kan svare på flg.:

1) Hvad er den bedste slagtealder på landkaniner?
2) Hvornår er de for gamle til at blive slagtet?
3) Hvornår er de for gamle til at bruge i avlen?

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Slagtealder på kaniner? Og hvornår er de for gamle?
« Svar #1 Dato: 02 April , 2010, 15:38 »
Har lige googlet uden resultat for slagtealder  :-\

Jeg var dog hørt andre sige at 3-4 mdr er en god slagtealder.

Hvornår de er for gamle kommer jo an på hvad du skal bruge dem til ?

Et gæt er at over et ½ år så begynder de at blive lidt seje.

Men førhen blev kaninkød brugt som hønsekødserstatning (under krigen) til tarteletfyld ..uden nogen bemærkede noget  ;)

Så en aldrende kanin ville jeg tilberede som en aldrende høne/hane = lang tilberedningstid, masser af væske og skånsom varme.

Ang hvor gamle de må være i avlen ... så ville jeg jo mene så længe de er sunde og raske. Dog skal en hunkanin helst have sit første kuld omkring 8- 16 mdr alderen. Noget med at hvis hun bliver for gammel førstegangsfødende kan hendes bækken være blevet for stift og der kan ske komplikationer ved fødsel.

Håber sørme du får mere kvalificerede svar fra nogle der har mere erfaring med lige denne race end jeg  ;D
Med venlig hilsen Søs

Offline Tommy1

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 174
Sv: Slagtealder på kaniner? Og hvornår er de for gamle?
« Svar #2 Dato: 02 April , 2010, 17:05 »
Hej christina
prøv at låne jørgen lijensøe s selvforsynings bog den giver svar på det meste om avl-slagt med kaninner. men den normale slagtealder er 6 til 7 måneder
Med venlig hilsen Tommy

www.La-bresse.dk

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Slagtealder på kaniner? Og hvornår er de for gamle?
« Svar #3 Dato: 02 April , 2010, 20:55 »
Kaninryggen kan faktisk godt bruges på en etårig kanin. Smøres ind i Dijonsennep, drysses med rasp og steges i ovn  en halv times tid. Mums. Resten af kaninen udbenes, hakkes og bliver til de lækreste frikadeller med "sprød skorpe" /o.
Ellers er aldersgrænsen for mørt kød uanset tilberedning nok de seks måneder.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Lyysa

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 182
Sv: Slagtealder på kaniner? Og hvornår er de for gamle?
« Svar #4 Dato: 06 April , 2010, 22:54 »
Smag og behag er forskellig <O , men en 2,5 års kanin af dansk land begynder da at nærme sig hakkekøds stadiet.
Har spist 2 år gamle som var virkelig dejlige og smag fulde /o. Men så lader jeg dem modne 5 dage i køleren inden tilberedning. Guf! ;D

Mht slagtealder så plejer vi at slagte ved 3 til 4 måneders alderen, men det er mest fordi dyrene ellers bliver så store at vi skal spise kanin 3 eller 4 dage i træk og det gider vi ikke. /d
Man skal huske at kaninkødet er fast og fuldstændig uden marmorering. Så det mætter meget mere end noget andet kød jeg kender.
0.1 Goldenretriewer blanding
1.1 uden lige kælne katte

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Slagtealder på kaniner? Og hvornår er de for gamle?
« Svar #5 Dato: 07 April , 2010, 12:51 »
Mange tak for gode svar! /o

Lyysa, kunne man ikke bare fryse resten ned? :) Hvor længe lader du dem modne, når du har slagtet ved 3-4 mdrs alderen? :)

Offline Lyysa

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 182
Sv: Slagtealder på kaniner? Og hvornår er de for gamle?
« Svar #6 Dato: 07 April , 2010, 15:14 »
Jamen vi prøver at modne alt kød stort set. /o Med kaniner har jeg en huskeregel om at jeg slagter søndag til gæsterne på fredag  :D . Gør omtrent det samme med høns. Med mindre vi virkelig har lyst til at smage en ny kylle  :o

Elsker den måde smag og tekstur modnes og man opnår en bedre brugbarhed af kødet. Og jo, der er mange der modner i fryseren, men ingen der har kunnet fortælle mig hvordan man beregner den rette tid  ???
Altså med vildt siger man 42 graddage, altså i mit køleskab 42/5°c =8,4 dage.
 For lyst kød lidt mindre, men 8 dage burde også kunne virke.
Men i en fryser? 42/-18 = -2,3 ? Ævl. Så skal jeg slagte om tirsdagen til de gæster jeg havde i lørdags /f

Jeg stopper lige lidt, må ligge mig lidt, av av  <W min knold
0.1 Goldenretriewer blanding
1.1 uden lige kælne katte

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Slagtealder på kaniner? Og hvornår er de for gamle?
« Svar #7 Dato: 07 April , 2010, 19:31 »
42 graddage...? Kan du uddybe den? *r Hvis altså ikke du har for ondt i hovedet?! :D

Offline Lyysa

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 182
Sv: Slagtealder på kaniner? Og hvornår er de for gamle?
« Svar #8 Dato: 07 April , 2010, 21:25 »
Jeg kan da prøve  8)

Graddage er et udtryk for hvor meget tiden og temperaturen i fællesskab modner kød.

1 graddag er defineret som et døgn hvor gennemsnitstemperaturen er 1°.

Så hvis gennemsnitstemperaturen er 5° i et døgn tæller det døgn som 5 graddage.
Når der så er gået 42 graddage er vildtet velhængt. Det er så 8,4 døgn.

Det vil sige at regnestykket kommer til at se således ud:

42 / gennemsnitstemperatur  = antal dage til vildtet er mørt.

For dyr i husholdningen, som jo ikke skal bruge så mange timer på at finde maden som vildtet skal, er tiden lidt lavere. Måske 35 graddage. Her tænker jeg oksekød. Men prøv at tale med din slagter, du vil blive overrasket over hvad han mener et velhængt stykke oksekød det er.  :o

Så er der det lyse kød, her tænker jeg på kylling, kanin og kalkun, og så er jeg sikker på jeg glemmer nogen, men pyt  <J . De skal have lidt mindre endnu, måske blot 15 eller 20 graddage. Jeg mener også at disse typer kød vinder ved at modnes.  <A

Men generelt kan man jo sige at hvis din næse og dine øjne og dine fingre finder kødet i orden, så er det fint nok når bare det er gennemstegt. Så at gå over de her tider vil også kunne gå.


Nu håber jeg ikke det blev alt for kringlet det her, det er faktisk ikke så svært, men jeg kan godt forklare det meget kompliceret  ;D
0.1 Goldenretriewer blanding
1.1 uden lige kælne katte

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: Slagtealder på kaniner? Og hvornår er de for gamle?
« Svar #9 Dato: 07 April , 2010, 21:44 »
42 graddage...? Kan du uddybe den? *r Hvis altså ikke du har for ondt i hovedet?! :D

Der står lidt her om modning og grad-dage :

http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=3162.0;prev_next=next

Unge kaniner kan sidestilles med kyllinger hvad modning angår, ældre kaniner kan tåle at hænge lidt men ikke meget, så er kogning eller en tur gennem kødhakkeren bedre.

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Slagtealder på kaniner? Og hvornår er de for gamle?
« Svar #10 Dato: 08 April , 2010, 21:25 »
Super, tusind tak!!! /o

Offline Martin Knudsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4
Sv: Slagtealder på kaniner? Og hvornår er de for gamle?
« Svar #11 Dato: 13 April , 2010, 20:57 »
Jeg slagter ved 12 - 16 uger. Da er kødet fint og mørt, synes ikke det behøver at modne (synes jeg i øvrigt heller ikke vildt gør, med mindre det er gamle ænder eller fasaner).

En anden god grund til at slagte i 12 - 16 uge er, at kaninerne bliver kønsmodne ved 16 uger, og kan derfor ikke tilrådes at holde dem sammen.