Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Ægfarve  (Læst 11496 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Nat_ja

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 84
Ægfarve
« Dato: 11 Juli , 2012, 00:29 »
Hej med jer,
jeg har lige et "amatør-araucana-spørgsmål" :-)
Jeg købte for nyligt en araucana som hønnike pga. den sjove ægfarve, men blev slem skuffet, da jeg her til morgen hentede dens første brune æg...
Kan det ske, at en ægte araucana lægger brune æg?  ???
0,1 araucana, 0,1 maran, 0,1 kochin-silke blanding, 0,1 silke, 0,1 welsumer, 0,1 gul sussex, 0,1 orpington, 0,2 sabelpoot, 0,1 barnevelder, 0,0,14 faverolles, 0,0,4 australorps, 1,0 forlovet som ææælsker at bygge på mit hønsehus :-)

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Ægfarve
« Svar #1 Dato: 11 Juli , 2012, 02:25 »
NEJ! Araucana  lægger turkisfarvede æg og de første æg er næsten selvlysende, så mørkt farvede er de.....
Du er blevet snydt som så mange andre. Jeg tror, det er fordi der er en tendens til at nogle for sjov krydser Maran med Araucana for at få olivenfarvede eller grønlige æg. Desværre kommer disse høns også "ud på markedet" og ofte går oprindelsen tabt efter et par ejerskifte  - og afkommet bliver solgt som rene Araucana (eller rene Maran). Ærgerligt, men æggene smager jo sikkert udmærket ;).
« Senest Redigeret: 11 Juli , 2012, 09:08 Fra Ankerine »
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Nat_ja

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 84
Sv: Ægfarve
« Svar #2 Dato: 11 Juli , 2012, 08:48 »
Øv, det er anden gang   >:(
Jeg ender jo med en større flok inden jeg rammer plet  :-\
0,1 araucana, 0,1 maran, 0,1 kochin-silke blanding, 0,1 silke, 0,1 welsumer, 0,1 gul sussex, 0,1 orpington, 0,2 sabelpoot, 0,1 barnevelder, 0,0,14 faverolles, 0,0,4 australorps, 1,0 forlovet som ææælsker at bygge på mit hønsehus :-)

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Ægfarve
« Svar #3 Dato: 11 Juli , 2012, 09:07 »
Altid trist at få købt noget, som så viser sig at være noget andet bagefter, det ses desværre ret tit.

Kan vi ikke se et bíllede af den ?

Lige nu er det jo højeste mode at få forskellige farvede æg.

Der er sikkert også snart en masse blandinger mellem Engelske Araucanaer og Araucanaer i handlen, for dem er folk desværre heller ikke gode til at skelne imellem.

Der er også forskellige opfattelser om hvilke farve æg Araucanaer skal lægge, nogle mener turkis GRØNNE og andre mener turkis BLÅ.

Ifølge standarden er det dog turkis BLÅ æg som er det rigtige og som begge racer skal lægge.  Og dette må så fordres ved videre avl.
« Senest Redigeret: 11 Juli , 2012, 09:14 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Ægfarve
« Svar #4 Dato: 11 Juli , 2012, 09:34 »
Jeg har selv haft en "Maraucana", der lagde olivenfarvede meget smukke æg. Den brune (Maran-) farve kunne ridses af så æggets turkisfavede skal kom frem. Ret sjovt at lave mønstre, skrive navne og lave kruseduller på. Æggeskallens inderside var turkisfarvet. En kollegas børn var vild med den høne og det endte med at den flyttede over i deres hønsegård sammen med et par ægte Araucana. Nogle måneder senere spurgte kollegaen mig, hvad det nu var at hønseracen hed. Det viste sig at hun havde foræret hele samlingen væk pga deres kommende ferie! Og havde fortalt at de alle var fine racehøns... Så jo, det er let at dumme sig. Hønen havde øretufter og manglede hale så det er kun æggene, der røber den blandede herkomst. Så DET gør jeg aldrig mere :-[.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Nat_ja

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 84
Sv: Ægfarve
« Svar #5 Dato: 11 Juli , 2012, 10:13 »
 :o foræret væk pga ferie. Åhh nej hvor surt!! Men ja sådan nogle mixup er der sikkert masser af eksempler på.
Det lyder sjovt, det med at kradse i faven, det vil jeg prøve at gøre ved det næste æg som kommer. Det må være et hit til diverse sammenkomster med blødkogte æg :-)
0,1 araucana, 0,1 maran, 0,1 kochin-silke blanding, 0,1 silke, 0,1 welsumer, 0,1 gul sussex, 0,1 orpington, 0,2 sabelpoot, 0,1 barnevelder, 0,0,14 faverolles, 0,0,4 australorps, 1,0 forlovet som ææælsker at bygge på mit hønsehus :-)

Offline Nat_ja

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 84
Sv: Ægfarve
« Svar #6 Dato: 11 Juli , 2012, 10:16 »
Jeg er faktisk ikke klar over om den ene er en engelsk. Den anden har jeg lidt mistænkt for bare at være en haleløs høne. Jeg er helt grøn i det her araucana.

Beklager den ene har fået lidt feta på næbbet  :D
« Senest Redigeret: 11 Juli , 2012, 10:18 Fra Nat_ja »
0,1 araucana, 0,1 maran, 0,1 kochin-silke blanding, 0,1 silke, 0,1 welsumer, 0,1 gul sussex, 0,1 orpington, 0,2 sabelpoot, 0,1 barnevelder, 0,0,14 faverolles, 0,0,4 australorps, 1,0 forlovet som ææælsker at bygge på mit hønsehus :-)

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Ægfarve
« Svar #7 Dato: 11 Juli , 2012, 10:27 »
Tjah, den ene har hale, den anden ikke. Det ser ikke ud til at der er hverken øretufter eller top... Men skæg. Farverne er også lidt pudsige og benene burde være "pilefarvede". Apropos ben, så kunne det godt se ud til at den ene har problemer med kalkbensmider - eller også har den også fetaost på benene? ;D.
De bliver forhåbentligt gode æglæggere og så har du lidt tid til at finde ud af, hvad du gerne vil have - og hvor du kan finde det.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Ægfarve
« Svar #8 Dato: 11 Juli , 2012, 10:31 »
Det er klogt når man skal starte med en race,enten at købe af nogen man kender eller en avler man møder på udstilling, eller spørge ind til hvor de kommer fra.
Man kan så nemt komme til at få noget andet end det man ønsker og det er.jo ærgerligt.
Når man laver blandinger skal man nok holde dem for sig Selv i stedet for at sprede dem ud over landet, hvor deres herkomst forgaber sig idet uvisse.
Gen blanding kan holde evigt.. Jeg har feks. En (orpington) med silkegener, og det er snart ti år siden jeg havde en silke i min flok, så hende holder jeg skarpt øje med, da hun stadig giver både  top og fodfjer .... Så det er ikke sært at der sommetider dukker mærkelige ting op som de seriøse avlere så skal kæmpe med uden egentlig at vide hvad de er op imod.
Jeg er ikke imod blandinger som sådan, men kan godt se at det kan være ret problematisk
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Nat_ja

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 84
Sv: Ægfarve
« Svar #9 Dato: 11 Juli , 2012, 10:32 »
Ahh okay, så kan jeg bedre forstå der ikke kommer turkis æg ud af dem, der er mange ting at holde øje med :-) men de er nu meget søde :-)
Er det den sorte som skulle have kalkben? Har nemlig kigget meget på dens ben, fordi jeg havde en mistanke om den kunne have  det.
0,1 araucana, 0,1 maran, 0,1 kochin-silke blanding, 0,1 silke, 0,1 welsumer, 0,1 gul sussex, 0,1 orpington, 0,2 sabelpoot, 0,1 barnevelder, 0,0,14 faverolles, 0,0,4 australorps, 1,0 forlovet som ææælsker at bygge på mit hønsehus :-)

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Ægfarve
« Svar #10 Dato: 11 Juli , 2012, 10:32 »
@ Nat_ja

Araucana er der nok i dem, men ægte er de ikke. Men de er da pæne høns.

@ Ankerine

Hvis man bare forære hønsene væk fordi man skal på ferie, så er det vist ikke den store interesse alligevel og det forklare at man er ligeglad med hvad det er for høns.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Nat_ja

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 84
Sv: Ægfarve
« Svar #11 Dato: 11 Juli , 2012, 10:36 »
Øv, man skal godt nok se sig for - kommer til at tænke om mange af mine andre høns overhovedet er ægte  :o
0,1 araucana, 0,1 maran, 0,1 kochin-silke blanding, 0,1 silke, 0,1 welsumer, 0,1 gul sussex, 0,1 orpington, 0,2 sabelpoot, 0,1 barnevelder, 0,0,14 faverolles, 0,0,4 australorps, 1,0 forlovet som ææælsker at bygge på mit hønsehus :-)

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Ægfarve
« Svar #12 Dato: 11 Juli , 2012, 10:39 »
[quote author=Lene Lestat link=topic=27401.msg245450#msg245450 date=1341995554
Hvis man bare forære hønsene væk fordi man skal på ferie, så er det vist ikke den store interesse alligevel og det forklare at man er ligeglad med hvad det er for høns.
[/quote]

Ja, det gik jo desværre op for mig. Jeg kunne bare ikke stå for ungernes plagen og de fine dekorerede æg, de havde lavet til mig af de æg, de havde samlet her.... Nu har de købt hybrider som bliver skiftet ud i forbindelse med sommerferien - så skal de ikke passes ::).
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Ægfarve
« Svar #13 Dato: 11 Juli , 2012, 10:45 »
Underlig måde at holde dyr på, jeg HOLDER af mine dyr, så jeg kunne ALDRIG drømme om at forære/sælger dem  alle hver gang jeg skulle på ferie.
Og så BARE købe nogle nye når jeg kommer hjem.

Gad vide om de samme mennesker så også får en sommerhus killing, når ungerne plager om en sådan.  /d
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline MartinGreen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 241
Sv: Ægfarve
« Svar #14 Dato: 11 Juli , 2012, 10:46 »
Det kunne godt ligne at den sorte havde kalkben  /d
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.