Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Æg til politikerne  (Læst 165269 gange)

0 Medlemmer og 3 Gæster læser dette emne.

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Æg til politikerne
« Svar #270 Dato: 23 Maj , 2013, 16:31 »
Så vil jeg da håbe Martin vil lære dem lidt om ophavsret... >:D
Det er accepteret med kildeangivelse

Vedr. import, så importeres der altså meget, meget mere fjerkræ af erhvervsavlerne. Så i min verden er det at skyde sig i foden at komme med der argument. Men mere om det senere.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Æg til politikerne
« Svar #271 Dato: 23 Maj , 2013, 21:30 »
Jeg vil godt vide om de 12 der blev syge spiste æg fra kontrollerede besætninger, eller fra havehøns. Jeg vil også godt vide hvor mange danskere der blev smittet med salmonella fra importeret grønt, frugt, krydderier, svinekød og imporeteret kylling og kalkun.

Ja, det ville være dejligt at vide.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline karoline

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 447
Sv: Æg til politikerne
« Svar #272 Dato: 23 Maj , 2013, 21:52 »
Jeg har skrevet mail til begge "mine" politikere, og idag kom der svar fra Stine Brix:

Kære Karoline

Jeg fik en opringning fra posthuset fordi der vist var gået råd i æggene, så de spurgte om de måtte smide dem ud. Det gav jeg dem lov til, derfor har jeg heller ikke læst dit brev.

Jeg ved at vores fødevareordfører Per Clausen arbejder med sagen.

Med venlig hilsen

 Stine Maiken Brix


Øhhh lyder det ikke lidt underligt?? Æggene var samlet dagen før de blev sendt!!!
Jeg har desværre ikke gemt brevet jeg sendte, ellers ville jeg gerne have sendt det til hende igen  :)

Jeg venter stadig på svar fra Rene Christensen

Karoline
Stor Wyandot, stor Orpington, Australorp, stor maran, blandingshøner, brahma, Jersey kæmper i en blandet flok til hygge og æg (1,27).
3,7 MEDK (sort sølvbrystet) til udstilling.
2,8 Sort dværg kochin (1,3 glat og 1,5 krøllet) Min store datters, til udstilling
0,0,6 hvid, silkefjeret chabo
0,3 dejlige døtre (8, 12 og 15 år)
Medlem af: Sydhavsøernes fjerkræklub, maranklub, Kochinklubben, kamphønseklubben, DFfR

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Æg til politikerne
« Svar #273 Dato: 23 Maj , 2013, 21:57 »
Bare giv Post Danmark skylden for at smide æggene ud. Råd i æggene det lyder nu meget mystisk. :o
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Æg til politikerne
« Svar #274 Dato: 23 Maj , 2013, 22:00 »
Bare giv Post Danmark skylden for at smide æggene ud. Råd i æggene det lyder nu meget mystisk. :o
Råd i æggene? Øh okay ??? !?
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline karoline

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 447
Sv: Æg til politikerne
« Svar #275 Dato: 23 Maj , 2013, 22:08 »
Ja ikke?!? :o :o

Jeg har sendt hende en mail, hvor jeg også udtrykte min undren overfor hvad Post Danmark dog havde gjort ved pakken, da jeg ALDRIG før har oplevet at æg blev dårlige. Ikke engang når de har ligget under en varm høne i 3 uger....

Jeg vedhæftede billeder af æggene og pakken, og jeg har rekonstrueret brevet, og vedhæftet det også.
Nu må vi se hvad hun svarer.

Karoline
Stor Wyandot, stor Orpington, Australorp, stor maran, blandingshøner, brahma, Jersey kæmper i en blandet flok til hygge og æg (1,27).
3,7 MEDK (sort sølvbrystet) til udstilling.
2,8 Sort dværg kochin (1,3 glat og 1,5 krøllet) Min store datters, til udstilling
0,0,6 hvid, silkefjeret chabo
0,3 dejlige døtre (8, 12 og 15 år)
Medlem af: Sydhavsøernes fjerkræklub, maranklub, Kochinklubben, kamphønseklubben, DFfR

Offline mcquolle

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 639
Sv: Æg til politikerne
« Svar #276 Dato: 23 Maj , 2013, 22:16 »
Hvis nu postdanmark får knust et eller flere æg undervejs - hvilket er overvejende sandsynligt at der sker - og hun så ikke lige er hjemme når posten kommer med pakken. Så står den på et lunt posthus i måske 3-4 dage... Hvordan lugter æggene mon så? ???
MvH
Morten

0,1 Hustru
1,1 Hellig Birma Katte - Bella & Teddy
1,0 Sort Flatcoated Retriever - Zacho
Pt. uden fjerkræ :-/

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Æg til politikerne
« Svar #277 Dato: 23 Maj , 2013, 22:17 »
Jeg vil godt vide om de 12 der blev syge spiste æg fra kontrollerede besætninger, eller fra havehøns. Jeg vil også godt vide hvor mange danskere der blev smittet med salmonella fra importeret grønt, frugt, krydderier, svinekød og imporeteret kylling og kalkun.
Jeg har bedt om aktindsigt i de 12 sager. Så om 10 dage...
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Æg til politikerne
« Svar #278 Dato: 23 Maj , 2013, 22:27 »
Jeg har skrevet mail til begge "mine" politikere, og idag kom der svar fra Stine Brix:

Kære Karoline

Jeg fik en opringning fra posthuset fordi der vist var gået råd i æggene, så de spurgte om de måtte smide dem ud. Det gav jeg dem lov til, derfor har jeg heller ikke læst dit brev.

Jeg ved at vores fødevareordfører Per Clausen arbejder med sagen.

Med venlig hilsen

 Stine Maiken Brix


Øhhh lyder det ikke lidt underligt?? Æggene var samlet dagen før de blev sendt!!!
Jeg har desværre ikke gemt brevet jeg sendte, ellers ville jeg gerne have sendt det til hende igen  :)

Jeg venter stadig på svar fra Rene Christensen

Karoline

Rådne æg  *g *g  hvor tåbeligt kan det blive
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Æg til politikerne
« Svar #279 Dato: 23 Maj , 2013, 23:55 »
Jeg har bedt om aktindsigt i de 12 sager. Så om 10 dage...

Det bliver spændende at se hvad det er vi har med at gøre.

Jeg forstår ikke hvorfor journalisten ikke stillede et relevant spørgsmål til den 'politiske' bemærkning om de 12 sager. Og så igen, politikerne lukker jo lort ud hele tiden, så det kan være svært for en journalist at holde fokus.
Mvh
Erik Andersen

Offline Helle Enevoldsen (josefineamanda)

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 745
Sv: Æg til politikerne
« Svar #280 Dato: 24 Maj , 2013, 08:02 »
Jeg har også sendt æg til Stine Brix ? Var begge pakker så rådne? Hun må da have modtaget mindst en af pakkerne og brevene? Eller har hun glemt at hente pakkerne på posthuset?
Mvh. Helle
Familien består af:
1 mand og to døtre.
Store sorte Australorps, Gule Orpington, MEDK, 1.2 gæs,
4 hunde, 2 katte.

Offline Mette Kleist

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 182
  • Et stædigt æsel kræver en stædig æseldriver...
Sv: Æg til politikerne
« Svar #281 Dato: 24 Maj , 2013, 08:15 »
Jeg har også sendt æg til Stine Brix ? Var begge pakker så rådne? Hun må da have modtaget mindst en af pakkerne og brevene? Eller har hun glemt at hente pakkerne på posthuset?

Jeg tror det er en dårlig undskyldning Stine Brix kommer med. De kan jo ikke være rådne allerede.
Så er det lettere at give Post Danmark skylden for at pakken ikke "duede".
Det kunne være interessant, at få pakken at se. Post Danmark registrerer vist når pakker "går tabt".
Så et opkald til Post Danmark kunne være spændende for at høre hvordan de kunne vide at æggene var rådne.
Og om Stines "historie" virkelig passer - jeg tvivler...

Men selvfølgelig må vi kalkulere med, at der var nogen der ikke "gad" vores mission.
Så måske dette er at skyde gråspurve med kanoner. :o



Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Æg til politikerne
« Svar #282 Dato: 24 Maj , 2013, 08:30 »
Pakken til Stine kan vel egentlig følges igennem Track and Traces, kan den ikke ?.

Godt Finn

De 12 tilfælde var i 2011, hvad med de andre år ? F.eks 2012 ?
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Æg til politikerne
« Svar #283 Dato: 24 Maj , 2013, 09:47 »
Jeg har netop sendt nogle spørgsmål til fødevareministeren:
Goddag!
Jeg er lidt træt af at være kriminel fordi jeg har havehøns (12 høner og en hane) og jævnligt leverer æg til barn og børnebørn samt naboer. INGEN af æggene havner i den danske fødevareindustri og en del af dem bruges til dekoration (de er turkisfarvede, fra Araucana-høns).
 
Mit ældste barnebarn fik en kylling sidste sommer. Han har haft stor fornøjelse af at håndfodre den her hos os, når han er på besøg. Den er nu blevet til en voksen, ægproducerende høne. Må han hente denne hønes æg uden at jeg bliver straffet?

 
Naboen har spurgt, om han må købe nogle høns og have gående hos os (mod opstaldningsvederlag) og så bare hente æggene?
 
Er det lovligt at holde havehøns på andelsbasis, sådan som det praktiseres visse steder: Hønsene går sammen på én matrikel og andelshaverne deles om udgifter, æg og hønsemøg.... Men man véd jo ikke, hvis høne, der har lagt hvilke æg....?
 
Nej, det er søreme blevet kompliceret at udføre byttehandel og nabopleje efterhånden. Faktisk føler jeg mine menneskerettigheder krænket. Den beskrevne praksis har sandsynligvis været udført i adskillige tusind år uden problemer. Bare fordi “nogen” skal tjene penge – så må jeg ingenting med mine høns. Samtidigt skal jeg finde mig i at nabo-landmandens udsatte jagtfasaner (som er en importeret art uden “indfødsret”) invaderer min køkkenhave, spiser ærtespirerne og afleverer klatter i mit salatbed. Hvem ved, hvad de er smittet med – de omgåes jo også de vilde fugle, ligesom mine fritgående høns. Dem må landmanden  øvrig forære væk eller sælge, som han har lyst til.
 
Håber på nogle svar, der kan afkriminalisere mig og mit 7-årige barnebarn.
 
MVH
Kirsten Kirkhøj
Klodskovvej 101 Byskov
4863 Eskilstrup
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline P. Jakobsen

  • Bruger
  • Indlæg: 493
Sv: Æg til politikerne
« Svar #284 Dato: 24 Maj , 2013, 10:30 »
Ja, det er da spørgsmål der er til at forstå Kirsten  /o håber så bare den mail bliver væk i mængden. Tanja skrev jo 2 md ventetid  :o
0,1 puttemor i minderne.
0,1 dværgorpington (gul/sort columbia)
2,5 dværgwyandotter (0,1 guld/sortbåndede 0,1 blandingsfarve 2,2 orange/sortbåndede)
1 (i minderne),3 skånske blomsterhøns
1,1 huskatte
1,0 dalmatiner sortplettet

Høns er bare SKØNNE!!!

Pernelle