Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Æg til politikerne  (Læst 165196 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline P. Jakobsen

  • Bruger
  • Indlæg: 493
Sv: Æg til politikerne
« Svar #240 Dato: 19 Maj , 2013, 01:03 »
Ellers pænt lager du har Ina ;)

Sådan så det også ud i mit køleskab sidste år :/ Selv om jeg kun havde 7 æglæggende høns, og 2 skrukker.. Nogle af dem er jo ældre damer.. godt nok var det et opsparet lager.. Meeen.. Man bliver alligevel trist til mode, når man bare kan smide dem ud i skralderen. Og pænt træt af at kigge lidt på æg.. Men bliver dog ikke træt af at se på mine dejlige damer  ;D Er det dyremishandling at sætte prop i? det kunne vel også være en løsning på vores problem  ;).. ej spøg til side.

Tanken har faktisk tit strejfet mig, sælg dog nogle.. eller forær dem væk. Men tænk hvis nu man bliver busted. Tror ikke selv jeg har råd til bøden..

Hvor meget er den egentlig på?  :-\
0,1 puttemor i minderne.
0,1 dværgorpington (gul/sort columbia)
2,5 dværgwyandotter (0,1 guld/sortbåndede 0,1 blandingsfarve 2,2 orange/sortbåndede)
1 (i minderne),3 skånske blomsterhøns
1,1 huskatte
1,0 dalmatiner sortplettet

Høns er bare SKØNNE!!!

Pernelle

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Æg til politikerne
« Svar #241 Dato: 19 Maj , 2013, 07:08 »
Jeg skrev til "min" politiker i sidste uge (16. maj), Dennis Flydtkjær, fik svaret:
Citér
Hej

Jeg har ikke modtaget nogen æg, men er helt enig med jer i, at reglerne for hobbyægproducenter er for stramme. Det var jeg også i tv midtvest om for et par måneder siden.
Men måske opholder han sig ikke på sin hjemadresse i Herning på hverdage?
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Æg til politikerne
« Svar #242 Dato: 19 Maj , 2013, 08:35 »
Ellers pænt lager du har Ina ;)

Sådan så det også ud i mit køleskab sidste år :/ Selv om jeg kun havde 7 æglæggende høns, og 2 skrukker.. Nogle af dem er jo ældre damer.. godt nok var det et opsparet lager.. Meeen.. Man bliver alligevel trist til mode, når man bare kan smide dem ud i skralderen. Og pænt træt af at kigge lidt på æg.. Men bliver dog ikke træt af at se på mine dejlige damer  ;D Er det dyremishandling at sætte prop i? det kunne vel også være en løsning på vores problem  ;).. ej spøg til side.

Tanken har faktisk tit strejfet mig, sælg dog nogle.. eller forær dem væk. Men tænk hvis nu man bliver busted. Tror ikke selv jeg har råd til bøden..

Hvor meget er den egentlig på?  :-\
Jeg tror ikke, at der er nogen der har fået en bøde for at sælge lidt æg til venner og bekendte. Manden nede på Lolland med et decideret dørsalg fik blot en henstilling fra FVST, da han blev "taget", men man skal da aldrig sige aldrig.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Tove

  • Bruger
  • Indlæg: 319
Sv: Æg til politikerne
« Svar #243 Dato: 19 Maj , 2013, 10:08 »
"Vores" politiker var Steen Gade, og han var jo hurtig til at udtale sig til vor fordel. (Tak til alle, der har fundet de mange omtaler af aktionen frem til os andre!). Men jeg har også sendt ham en mail, for at rose ham, og bede ham holde ministeren til ilden!
Brahma i stor, tværstribede plymouth rock, silker, maran, hollandske dværge, 1 hitte-dværg-høne, faverolles i stor,
2 maine coon, 2 siamesere, 1 tervueren/border collie bl., 1 mand, 2 voksne sønner, 2 svigerdøtre, 2 børnebørn (0,2)

Offline hanemikkel

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 575
Sv: Æg til politikerne
« Svar #244 Dato: 19 Maj , 2013, 11:16 »
Der er ingen grund til at smide æg ud. Slet ikke. Og det ville da også være moralsk forkert efter min mening.

Hvis man ikke tør sælge dem eller forære dem væk, så kan man jo give dem som foder til sine høns. Det er jo prima foder. Så drop nu al skræmmebilledesnak om æg der bliver smidt ud. Det er et utroværdigt grundlag for kampagner.

(NB: Jeg koger og deler mine æg inden hønsene får dem. Så dem de lægger ikke ligner mad i deres øjne).
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Æg til politikerne
« Svar #245 Dato: 19 Maj , 2013, 11:24 »
Selvfølgelig får hønsene da hårdkogte æg, men det er da en slags madspild at give friske æg til hønsene.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Æg til politikerne
« Svar #246 Dato: 19 Maj , 2013, 11:26 »
@ Hanemikkel
Jeg kender skam en der smider sine æg ud, da hun ikke mener hønsene skal spise deres egne æg,, og det vil jeg tro der er andre end hende der gør...

hun giver dem heller ikke madrester, det mener hun er ulækkert, og bruger kun færdigfoder, og græsafklip,  og det er jo hendes valg, så jeg mener nu ikke du kan sige at noget er utroværdig,,,

Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline hanemikkel

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 575
Sv: Æg til politikerne
« Svar #247 Dato: 19 Maj , 2013, 11:30 »
Det er utroværdig at påstå, at millioner af æg fra hobbyhøns smides ud. Ellers synes jeg du skal komme med noget dokumentation for det Ina. En eller anden løs udregning om hvor mange hobbyhøns der er, og hvor mange æg en gennemsnitsdansker spiser, har intet med dokumentation for dette at gøre.

Man kan godt kalde det madspil Marianne. Men hvorfor? Det går jo ikke til spilde, men bruges som foder. Og er det værre end soya fra tidligere regnskovsjord eller majs kørt med lastbil fra Italien eller ...

Man kan også mene, at det er ulækkert at høns spiser kløver eller at de kun bør drikke sodavand.
« Senest Redigeret: 19 Maj , 2013, 11:32 Fra hanemikkel »
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Æg til politikerne
« Svar #248 Dato: 19 Maj , 2013, 12:01 »
Gaaab hvor er det trættende, tænk at man ikke kan have en hyggelig debat om sine æg og denne lille kampagne uden at skulle stå til regnskab for hvert eneste komma...
Jeg husker godt at du, ikke mener man skal råbe op om noget man mener bør ændres, så hvad er i grunden din dagsorden ?
Det er jo helt ligegyldigt om der er regnet med 80.000 hønseejere eller 100.000 hønseejere, og de æg der så bliver i overskud, det hele drejer sig jo om at det er en stor mængde æg der ikke kan omsættes til konsum til folk der selv vælger at løbe risikoen.

Og så er der vel ikke noget skræmmende i at sætte et billede på at sit opsparede overskud, jeg tænker da ligesom Marianne at det er madspil at give hønsene så mange friske æg,,, de får skam også, og hunden får og vi spiser,,, og så er der stadig overskud...
Jeg ved ikke hvem billedet kan genere, ud over dig altså der ikke mener man skal råbe op om noget, der måske vil lade sig ændre...

Citat Hanemikkel
Citér
Jeg deltager ikke i den der strategi (med at gøre mest muligt opmærksom på at det er ulovligt, i et forsøg på rejse modstand mod loven).

Men man kan jo melde mig, hvis man synes, jeg gør noget forkert.

Myndighederne er jo nogle gange nødt til at lave lidt firkantede love, så ingen kan klage over forskelsbehandling. Men samtidig har man et redskab til at ramme nogle af dem der gør noget man opfatter som særligt negativt.

Sporer jeg en vis irritation over at der ser ud til at ville ske en ændring, som ingen endnu ved hvad indebære, men det er vel ikke forkert at have armene i vejret til der evt. kommer en grund til at tage dem ned...
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline hanemikkel

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 575
Sv: Æg til politikerne
« Svar #249 Dato: 19 Maj , 2013, 12:08 »
Gab hvor er du trættende selv, og hvor er det trættende at du ødelægger en hyggelig debat (er det sådan vi skal føre debat?).

Jeg synes det er fint med en kampagne. Men jeg brød mig ikke om at du og andre slyngede lovgivningen i hovedet på alle når de skrev noget om at sælge eller forære æg væk. Især ikke fordi du ikke lod det fremgå, at du var imod lovgivningen. Hermed gjorde du dig til politibetjent for en lovgivning du var imod.

At det grundlæggende argument bag en kampagne er løgn, eller i hvert fald udokumenteret er ikke "hvert eneste komma". Hvis man vil være en troværdig aktør på længere sigt er dette bestemt ikke vejen frem. Der er så meget snak om slemme utroværdige politikere herinde. Og hvad gør man selv med det samme man kaster sig ud i noget politisk?

Det var ikke så meget en kommentar til billedet. Men til at der på siden, og i kampagnen, bliver skrevet at æg smides ud. Det er der ingen grund til. Og hvis man gør det, så er det ens egen skyld, og ikke noget med lovgivningen.
Og der er altså ingen der tvinger dig til at have så mange høns.
« Senest Redigeret: 19 Maj , 2013, 12:10 Fra hanemikkel »
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Æg til politikerne
« Svar #250 Dato: 19 Maj , 2013, 12:13 »
Naturligvis smides der ikke 53 millioner æg ud, men hvis dansk lovgivning skal følges, så burde 53 millioner æg kasseres hvert år. Det er dét der skal få øjenene op for politkerne og medierne, og det har også virket.

Hele pointen er, at FVST ikke vil have ukontrollerede æg i omløb ved at tillade salg af æg fra raceøns, men det er jo lige netop det der er i øjeblikket.

Hvis alle hobbyhønseavlere fik lov til at sælge æggene på baggrund af registrering hos FVST (helst gratis, men i dette gebyrland er det utopi at tro på), ville FVST til hver en tid kunne spore en sygdomsramt besætning, hvis det skulle være tilfældet.

Madspild, overdrevne regler, misforstået angst over for æg..., alle de her ting skal frem, og det er de kommet, bl.a. på baggrund af beregningerne som Finn m.fl. har regnet sig frem til. Der er lagt så mange, mange, mange timer, døgn og uger i denne kampagne.

Lad os stå sammen og kæmpe mod de uretfærdige regler istedet for at kaste med æg efter hinanden internt.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline hanemikkel

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 575
Sv: Æg til politikerne
« Svar #251 Dato: 19 Maj , 2013, 12:26 »
Hvorfor skulle jeg have noget imod en ændring af loven? Jeg har aldrig ment, at den var rimelig. På den anden siden mener jeg heller aldrig, at den reelt har forhindret, at man giver lidt æg væk, eller sælger lidt til omgangskredsen når man har overskud.
Men en kampagne kan meget let tabe på utroværdighed. Og dem der står bag kan jo så glæde sig over at journalister og politikere ikke har viden til at gennemskue det udokumenterede argument om æg der smides ud. Rigtig mange kampagner med et godt budskab er gået fløjten på grund af sådanne fejl.

Nej Tanja, lovgivningen betyder ikke at de skulle smides ud. Man kan som sagt bruge hvert og et der er i overskud som foder. En høne kan sagtens spise et æg hver dag, og når man selv, haner og kyllinger også skal have, så er der INTET sagligt argument for at smide dem ud.

Hvis Finn og andre vil lave kampagner på vegne af dette forum, og oven i købet kalde sig "formand" og "forening" uden noget som helst demokratisk mandat fra medlemmer (også her gør man sig sårbar i forhold til kritik). Så må de da i hvet fald være klar til af finde sig i kritik bagefter. Der er ikke noget der hedder "internt" eller "ifølge DFF" eller "foreningen mener", så længe man ikke laver en demokratisk konstruktion hvor medlemmer har indflydelse på ledelsen og/eller hvad den skal melde ud. Det er nordkoreanske tilstande lige nu.
« Senest Redigeret: 19 Maj , 2013, 12:28 Fra hanemikkel »
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Æg til politikerne
« Svar #252 Dato: 19 Maj , 2013, 12:45 »

Jeg har ikke mange høns, og man bliver ikke mere troværdig af at være ubehagelig.

Jeg tror egentlig ikke det var mig der ødelagde den hyggelige debat, med mit billede af mine æg, men det kan der jo være mange meninger om, ligesom om alt mulig andet,,,,

Jeg mener da stadig det er helt relevant at fortælle forumbrugere, der måske er nye, eller bare ikke lige kender loven, at det faktisk er forbudt at give æg væk, eller sælge dem, og det er da vigtigt at man ved hvad reglerne er,,, Jeg har vist aldrig lagt skjul på hvad jeg mener om reglerne, selvom jeg ikke har skrevet det i hvert eneste indlæg...  Hvis ikke der var blevet gjort opmærksom på reglerne, så var kampagnen ikke blevet så velsmurt, og jeg mener bestemt den er blevet styret af meget troværdige folk.

Dette forum, har aldrig været en demokratisk styret forening, og bliver det næppe heller.
Der har altid hersket en hyggelig topstyret form, hvor de der ikke kan lide styreformen, kan lade være med at være med.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Æg til politikerne
« Svar #253 Dato: 20 Maj , 2013, 07:24 »
Hvis Finn og andre vil lave kampagner på vegne af dette forum, og oven i købet kalde sig "formand" og "forening" uden noget som helst demokratisk mandat fra medlemmer (også her gør man sig sårbar i forhold til kritik). Så må de da i hvet fald være klar til af finde sig i kritik bagefter. Der er ikke noget der hedder "internt" eller "ifølge DFF" eller "foreningen mener", så længe man ikke laver en demokratisk konstruktion hvor medlemmer har indflydelse på ledelsen og/eller hvad den skal melde ud. Det er nordkoreanske tilstande lige nu.

Jeg kan garantere, at Finn ikke har præsenteret sig som "Formand" for DFF - aldrig nogen sinde, men som "Administrator".
Det er ikke første og helt sikkert heller ikke sidste gang at journalister skriver noget andet end det, de får at vide. Så når der står formand, foreningen  osv. er det journalistens ord.

Men Mikkel, det står dig frit for, at være bruger her på forum, hvor vi værdsætter den gode tone, hvor der er plads til sobre diskussioner, og hvor man frit og kvit får hjælp døgnet rundt.

Marianne - admin
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Linda Andreasen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 935
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
Sv: Æg til politikerne
« Svar #254 Dato: 20 Maj , 2013, 07:26 »
Her er min lille hilsen til min ægge modtager.

Hej Esben.

Jeg håber at du blev glad for de fine rugeæg jeg sendte til dig.

Det ville gøre mig glad hvis du fik en god oplevelse da du åbnede kassen. Samtidigt ville det være super hvis du har taget dig tid til at læse brevet jeg havde lagt ved.

Det betyder nemlig meget for MIG, at jeg ikke skal føle mig som en kriminel, når jeg giver mine voksne sønner en lille bakke æg med hjem.

Håber du kan se det urimelige i loven som den er nu og vil hjælpe med at ændre den, så mine æg kan blive "lovlige" at give væk.

Med ønske om en god Pinse til dig og dine.

Så kom svaret:

Kære Linda


Det blev jeg da bestemt. Tak for det.


Vi drøfter sagerne omkring dette i Venstres interne fødevareudvalg.


Glædelig Pinse til dig.



Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk