Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Æg til politikerne  (Læst 165438 gange)

0 Medlemmer og 4 Gæster læser dette emne.

Offline P. Jakobsen

  • Bruger
  • Indlæg: 493
Sv: Æg til politikerne
« Svar #195 Dato: 16 Maj , 2013, 12:11 »
Tillod mig at skrive til Henrik Høegh via mail, da jeg heller ikke havde fået skrevet mailadr..

Ville selvfølgelig også gerne vide om mine røg direkte i skraldespanden  ;)

Han var også så venlig at svare tilbage ret hurtigt i løbet af 5 min  ??? (håber selvfølgelig det er ham der svarede)

men tillader mig at kopiere tilbagemeldingen.  <L

Hej Pernelle

 

Tusind tak for de velsmagende æg. Vi har desværre ikke en rugehøne, som kunne fuldføre arbejde frem til kyllingerne. I stedet har vi med velbehag nydt de to første blødkogte æg til vores morgenmåltid.

 

Som svar på den mere politiske del er det min opfattelse, at vi bør finde en bagatelgrænse for salmonellakontrollen og bureaukratiet. Vi har som politikere et ansvar for at en salmonella infektion hos os forbruger ikke udvikler sig, omvendt bør der også være en grænse for hvor langt ned denne overvågning skal gå. Vi ser nu frem til ministerens udspil på området, ser det rimeligt ud, vil vi støtte det.

 

Jeg sammenligner det lidt med de meget restriktive regler, der var vedtaget på hjemmebagt kage medbragt i f.eks. en beboerforening eller til kirkekaffe. Her satte vi en bagatelgrænse og fandt fornuftige løsninger. Som var til at leve med.

Det samme bør ske på dette område.
0,1 puttemor i minderne.
0,1 dværgorpington (gul/sort columbia)
2,5 dværgwyandotter (0,1 guld/sortbåndede 0,1 blandingsfarve 2,2 orange/sortbåndede)
1 (i minderne),3 skånske blomsterhøns
1,1 huskatte
1,0 dalmatiner sortplettet

Høns er bare SKØNNE!!!

Pernelle

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Æg til politikerne
« Svar #196 Dato: 16 Maj , 2013, 12:41 »
Velbekommen til Henrik Høegh.  /o
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Louise W.D

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 522
Sv: Æg til politikerne
« Svar #197 Dato: 16 Maj , 2013, 15:26 »
Hatten af for den meget fine ægge aktion. Jeg håber virkelig at det ender til den positive side.

Jeg bliver dog bare trist over at æggene bliver smidt ud. Sådan som man så i Tv2 Lorry indslaget. :-(


Offline mzi

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 660
Sv: Sv: Æg til politikerne
« Svar #198 Dato: 16 Maj , 2013, 16:39 »
Jeg bliver dog bare trist over at æggene bliver smidt ud. Sådan som man så i Tv2 Lorry indslaget. :-(

Du har ret! Men man kan jo også vende det på hovedet ;-) Æggene symboliserer jo "overskudsæg" som vi efter reglerne skal kassere.

Politikeren kasserer jo æggene for åben skærm, og viser dermed seerne konsekvensen af de nuværende regler. Det understreger jo bare vores pointe: spild af friske, velsmagende æg fra høns, der har levet et godt liv. Mon ikke det skaber debat rundt om i de små hjem?

Mange hilsner
Marit

- opvokset blandt fjerkræ og ejer af:

0,2 maran, sort-kobber
0,1 australorps, sort
0,2 australorps, blå
0,2 sussex, hvid sort Columbia
0,3 bielefelder, legbarfarvede
- alle i stor

Offline Jette Jensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 660
  • Grib dagen, timen, minuttet
Sv: Æg til politikerne
« Svar #199 Dato: 16 Maj , 2013, 16:54 »
Rigtig flot kampagne! Godt klaret, alle deltagere. :-*

Jeg er selv lovbryder, forærer æg væk og folk står i kø for at modtage  8) Jeg gad nok se den betjent/dommer, der ville give en bøde for det.

Man har spist æg i årtusinder og menneskeslægten lever da endnu. Det handler selvfølgelig om at håndtere rå æg rigtigt, men jeg er forbavset over så let det er at sterilisere æggeblommer efter opskrift herinde.
Med venlig hilsen
Jette Jensen

0,0,0, men stadig med en drøm om sussex høner!

Miss Christina

  • Gæst
Sv: Æg til politikerne
« Svar #200 Dato: 16 Maj , 2013, 17:02 »
Jette

det med bøde er sket og sker stadig >:(
folk hopper så ikke gerne frem... :(

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Æg til politikerne
« Svar #201 Dato: 16 Maj , 2013, 17:04 »
Jeg har lige haft besøg af den lokale Midtjyllands Avis der var en times tids og snakke både om aktionen men også om det at holde høns. Herligt med solskin så der kunne blive nogle fine billeder af australorps der skinner i solskin og høns det er væltet på græsplænen og tager sol bad. Det skulle komme i på lørdag.
Jeg fik også nævnt at Henrik Høegh skam spiste æggene..
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Linda Andreasen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 935
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
Sv: Æg til politikerne
« Svar #202 Dato: 16 Maj , 2013, 17:08 »
Fedt  /o
Håber sørme der kommer noget brugbart ud af det , når de er færdig med at tænke i ministeriet  8)

Er der et link så man kunne se det fra Lorry ??
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Æg til politikerne
« Svar #203 Dato: 16 Maj , 2013, 17:12 »
Der var et link i shout´en i går.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Linda Andreasen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 935
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
Sv: Æg til politikerne
« Svar #204 Dato: 16 Maj , 2013, 17:37 »
« Senest Redigeret: 16 Maj , 2013, 17:46 Fra Linda Andreasen »
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Æg til politikerne
« Svar #205 Dato: 16 Maj , 2013, 21:30 »
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Æg til politikerne
« Svar #206 Dato: 16 Maj , 2013, 23:16 »
Hej Pernelle

Tusind tak for de velsmagende æg. Vi har desværre ikke en rugehøne, som kunne fuldføre arbejde frem til kyllingerne. I stedet har vi med velbehag nydt de to første blødkogte æg til vores morgenmåltid.


Pernelle. Måske du skulle sende Henrik Høegh et friskt svar tilbage a-la: Du siger da ikke at du har spist af æggene. Du godeste. Er du klar over at du nu har gjort mig kriminel?? Og så med et par  ;) ;)
Mvh
Erik Andersen

Offline tanjamaj

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 254
Sv: Æg til politikerne
« Svar #207 Dato: 17 Maj , 2013, 00:39 »
Salmonella i æg og fjerkræ
Handlingsplanen mod Salmonella i fjerkræ og æg omfatter bl.a. overvågning af Salmonella i forældredyrsgenerationer i slagtekyllingesektoren og i konsumægssektoren.

Planen er sidst blevet justeret i 1998. Den indebærer, at opdrætsflokke slås ned, hvis der konstateres Salmonella i dem. Flokke, der producerer konsumæg, og som enten er konstateret smittet eller mistænkes for at være smittet med Salmonella, slås ikke ned, men æggene bliver sendt til varmebehandling på en ægproduktvirksomhed. Varmebehandlingen slår Salmonella ihjel. Siden planen er trådt i kraft er mellem 5% og 10% af danskproducerede æg sendt til varmebehandling.
Hidtil har ca. 1 promille af æg været kontamineret med Salmonella. 9 ud af 10 kontaminerede æg er udelukkende kontamineret på skallen, mens 1 ud af 10 er kontamineret i ægindholdet. Æg kan forurenes med alle salmonellatyper, men ved kontaminering af ægindhold anses S. enteritidis for at være den vigtigste. Hos fjerkræ har S. enteritidis en speciel evne til at kunne inficere de æglæggende høners æggeledere og derved “pode” ægget , inden skallen dannes. Forekomst af S. enteritidis i blomme og hvide menes at være årsag til langt de fleste salmonellosetilfælde hos mennesker, der skyldes denne salmonellatype. Siden justeringen af handlingsplanen for æg i 1998 er der sket et drastisk fald i antal salmonellosetilfælde hos mennesker forårsaget af S. enteritidis.
Hvor stor en risiko, et salmonellakontamineret æg udgør, afhænger af, hvordan ægget er blevet opbevaret, og hvordan det håndteres og tilberedes i køkkenet.
Æg skal holdes adskilte fra andre fødevarer.
Bruge pasteuriserede æg til retter, der ikke varmes op, f.eks. koldskål eller hjemmelavet is.
Brug kun friske æg uden revner og hold øje med datoen for mindste holdbarhed.
Opbevar æg i køleskabet.
Husk at vaske hænder når du har rørt ved æg for Salmonella kan både være på skallen og inde i ægget.
Æg, der er opbevaret korrekt, er holdbare i ca. fire uger. Det er dog sådan, at et friskt æg har en samlet konsistens og en behagelig og mild duft og smag, mens et gammelt æg er mere henflydende.
Udover at æg skal opbevares køligt, skal de beskyttes mod udtørring og mod madvarer, der lugter stærkt. Udtørring undgår du ved at opbevare æggene i den emballage, de er købt i.
Salmonella i slagtekyllinger har tidligere været en væsentlig kilde til salmonellose hos mennesker, men denne betydning er aftaget i de senere år. Handlingsplanen for fjerkræ har ført til, at antallet af salmonellapositive slagtekyllingeflokke er faldet fra ca. 20-30% i 1994 til ca. 5-10% i 1998.
I en undersøgelse af dansk og importeret fjerkræ i 1998 blev der fundet Salmonella i 8% af hele danske kyllinger og i ca. 40% af kyllinger fra Frankrig og Tyskland.

Beklager det lange citat.
Hugget fra VOM. -Viden om mad.

Det undrer mig en smule, at man kan blive så bange for en bakke friske æg, at en fødevarekyndig fluks smider bakken ud. :o

Er der kun salmonellafund i en promille af stikprøverne og i en tiendedel af den promille, er det inde i ægget, så må det vist være under bagatelgrænsen?
Er det ikke oveni sådan, at havehøns har et bedre naturligt forsvar mod salmonella pga solskin og græs?

I de sidste mange år har der været informeret rigtig meget om æg og hvordan man kunne undgå at dø, eller blive dødssyg af at indtage dem, mon ikke "folk" ved de grundlæggende ting vedr. køkkenhygiejne, ellers kunne man måske lave en lille standard label til hobbyæg, om at det er en god ide at vaske hænder og iøvrigt skolde/pasteurisere ægget, hvis man vil bruge det råt?

« Senest Redigeret: 17 Maj , 2013, 01:47 Fra tanjamaj »
Med venlig hilsen Tanja

Silker, både store og små! :)

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Æg til politikerne
« Svar #208 Dato: 17 Maj , 2013, 05:15 »
Salmonella handlingsplanen er justeret senest i 1998 og derefter er der sket et dramatisk fald i salmonella udbrud hos mennesker, hmm vi er stadig mange som spiser fra egne høns og som ikke er med i denne statistik.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Æg til politikerne
« Svar #209 Dato: 17 Maj , 2013, 06:00 »
burde man politianmelde de politikere der skriver at de har spist ægene, de er jo kriminelle (venner), hvis ministeren ikk kommer med noget brugbart for os