Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Æg til politikerne  (Læst 165193 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline mcquolle

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 639
Sv: Æg til politikerne
« Svar #165 Dato: 15 Maj , 2013, 21:30 »
Maskinbladet har også opdaget det: http://www.maskinbladet.dk/artikel/aggeballade
MvH
Morten

0,1 Hustru
1,1 Hellig Birma Katte - Bella & Teddy
1,0 Sort Flatcoated Retriever - Zacho
Pt. uden fjerkræ :-/

Offline tanjamaj

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 254
Sv: Æg til politikerne
« Svar #166 Dato: 15 Maj , 2013, 21:54 »
Tak for skulderklappene. Finn, Marianne og mzi. :D
Puuh, det har været lidt hårdt at stille op til sådan noget offentligt halløj, men hvad gør man ikke for den gode sag?  :o
Der er så meget selvmodsigende og fejlagtigt vrøvl i politik, så det mest fristende er da bare at ryste på hovedet og hvæse "I....."! >:(

Kæmpe tak til Finn og Tanja? og andre? der måtte have været med til at finde på den her hyggelige happening, der ligger så mange timers arbejde bag.
  /o <E

Håber virkelig det vil lykkedes, ikke bare for at undgå spild af god, sund og frisk mad, med naturligt gul/orange blommer.  8)
..Men vel osse for at slå et slag for biodiversiten, så vi ikke som indenfor visse andre arter står tilbage med kun de allermest højtydende racer og hybrider og ikke mindst for dyrevelfærden.  ;)

Med venlig hilsen Tanja

Silker, både store og små! :)

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Æg til politikerne
« Svar #167 Dato: 15 Maj , 2013, 22:07 »
Jeg kan virkelig ikke forstå hvordan æg fra private skulle kunne ødelægge eksporten, bare fordi de skulle sælges eller foræres væk og ikke bruges selv i eget hjem ?

Så skil hobby fra erhverv, fru Gjerskov. For det var allerede i 1971 at vi (erhverv og racefjerkræ) skiltes og blev henholdsvis til Danmarks Fjerkræavlerforening for RAceavl (DFfR) og Dansk Erhvervs Fjerkræ.

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Æg til politikerne
« Svar #168 Dato: 15 Maj , 2013, 22:09 »
Jeg kan virkelig ikke forstå hvordan æg fra private skulle kunne ødelægge eksporten, bare fordi de skulle sælges eller foræres væk og ikke bruges selv i eget hjem ?

Så skil hobby fra erhverv, fru Gjerskov. For det var allerede i 1971 at vi (erhverv og racefjerkræ) skiltes og blev henholdsvis til Danmarks Fjerkræavlerforening for RAceavl (DFfR) og Dansk Erhvervs Fjerkræ.

Det var da en fantastisk god pointe Lene. Tak for oplysningen /o.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Æg til politikerne
« Svar #169 Dato: 15 Maj , 2013, 22:22 »
Nu ved jeg ikke hvordan salmonella statistikken føres.

Men hvis jeg spiser et æg fra egne høns og får salmonella, så sker der ingenting eller ?

Hvis jeg forære/sælger et æg fra egne høns til naboen og han bliver syg af salmonella, så er det en fare for HELE exportmarkedet af industriæg.

Hvis jeg spiser et købeæg og får salmonella, hvad sker der så ?
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline mcquolle

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 639
Sv: Æg til politikerne
« Svar #170 Dato: 15 Maj , 2013, 22:24 »
Nogen der ved hvor der er tilbud på insektnet?  ???

http://epn.dk/brancher/foedevarer/ECE5481866/foedevareminister-blaeser-til-kamp-mod-farlig-bakterie/

Tror vores kamp helt generelt set bliver voldsomt op af bakke, så længe den nuværende minister sidder fast på hendes taburet...  :-\
MvH
Morten

0,1 Hustru
1,1 Hellig Birma Katte - Bella & Teddy
1,0 Sort Flatcoated Retriever - Zacho
Pt. uden fjerkræ :-/

Offline P. Jakobsen

  • Bruger
  • Indlæg: 493
Sv: Æg til politikerne
« Svar #171 Dato: 15 Maj , 2013, 22:31 »
:) Sådan en bakterie kan nu bekæmpes ret hurtigt!! Den hedder sund fornuft. Men den må man åbenbart heller ikke beholde mere så? :/
0,1 puttemor i minderne.
0,1 dværgorpington (gul/sort columbia)
2,5 dværgwyandotter (0,1 guld/sortbåndede 0,1 blandingsfarve 2,2 orange/sortbåndede)
1 (i minderne),3 skånske blomsterhøns
1,1 huskatte
1,0 dalmatiner sortplettet

Høns er bare SKØNNE!!!

Pernelle

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Æg til politikerne
« Svar #172 Dato: 15 Maj , 2013, 22:31 »
Tja, man kan stramme op og lovgive herfra og indtil næsten årtusinde. Men det hjælper ikke en pind, hvis folk ikke bruger deres sunde fornuft og holder en fornuftig hygiejne.

Tværtimod gør det folk endnu mere handlingslammede og fritager dem fuldstændigt fra at kunne vælge med fornuften og ikke bare blive dikteret om hvad der er ret og hvad der er vrang.

Så mennesket kommer endnu længere væk fra naturen og ikke mindst forholdet og viden om dyr.

Giv os frihed og ansvar til at vælge det vi vil have.... Om det så er 10 kedelige gennemtestede fjordgamle buræg fra Netto eller 10 af naboens lækre utestede friske æg fra høns, som har et godt liv.
« Senest Redigeret: 15 Maj , 2013, 22:35 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline P. Jakobsen

  • Bruger
  • Indlæg: 493
Sv: Æg til politikerne
« Svar #173 Dato: 15 Maj , 2013, 22:51 »
Kan altså ikke forstå, hvorfor alt skal være så sterilt.. Det bliver man syg af, når man kommer ud i virkeligheden.  /f spin spin spin.
0,1 puttemor i minderne.
0,1 dværgorpington (gul/sort columbia)
2,5 dværgwyandotter (0,1 guld/sortbåndede 0,1 blandingsfarve 2,2 orange/sortbåndede)
1 (i minderne),3 skånske blomsterhøns
1,1 huskatte
1,0 dalmatiner sortplettet

Høns er bare SKØNNE!!!

Pernelle

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Æg til politikerne
« Svar #174 Dato: 15 Maj , 2013, 22:59 »
Jeg har arbejdet på Danæg sammen med mine to søstre og min mor, og tro mig. I vil slet ikke vide hvor gamle de æg der kom ud i butikkerne var, når de blev pakket og stemplet som "friske" i ægpakkeriet :o.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Æg til politikerne
« Svar #175 Dato: 15 Maj , 2013, 23:03 »
Åhh alle disse farlige hjemmegjorte æg.

Det er jo dem der er skyld i at alle hjemmeproducenter af æg altid står i kø hos læger/lægevagter og bliver indlagt med diverse madforgiftninger, salmonellatilfælde og diverse maveonder.

Jeg er sikker på politikerne har deres skepsis mod vore små produktioner netop fra statistikkerne over alle disse kedelige tilfælde.

Eller hvad?

Vi er 80-100,000 der selv producerer æg. Med den 'risiko' vi udgør må vi jo være stærkt repræsenteret hos læger/lægevagt og hospitaler.

Jeg ville meget gerne se den politiker der kan frembringe bare en lille smule dokumentation for at vi hjemmeproducenter er overrepræsenteret hos 'sygesystemet' på grund af maverelaterede problemer.

Selvom vi er efter påske allerede i år, tror jeg, at jeg støder på påskeharen før jeg støder på en sådan politiker. ;) ;)

Mvh
Erik Andersen

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Æg til politikerne
« Svar #176 Dato: 15 Maj , 2013, 23:09 »
Hvad Mette Gjerskov åbenbart ikke ved...
http://politiken.dk/mad/madnyt/ECE485375/butikker-saelger-gamle-aeg/
Butikker sælger gamle æg
Masser af danskere har aldrig smagt friske æg. Før de pakkes i æggebakken er æggene op mod syv dage gamle og uegnede som blødkogte æg


Jeg tror desværre der er meget fruen ikke ved, men de havde vel ikke nogen bedre til at bestyre jobbet. (Bor hun ikke tilfældigvis på en to-delt ejendom hvor broderen holder høns, grise etc på den anden halvdel? - det skulle jo kvalificere hende  ;))
Mvh
Erik Andersen

Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 235
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: Æg til politikerne
« Svar #177 Dato: 15 Maj , 2013, 23:15 »
En rigtig fin artikel i Sjællandske!  :)
Tak :)
(men frygtelig dårligt billede - hun havde godt nok travlt hende journalisten, kunne da lige have gået med os ud i haven...)
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 235
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: Æg til politikerne
« Svar #178 Dato: 15 Maj , 2013, 23:18 »
Jeg var i Nykøbing og aflevere æg til René Christensen.

Han var hjemme da jeg kom, vi fik en god snak og han var virkelig en positiv oplevelse.
Dér tror jeg vi har en god støtte i vores sag /o

Han ville gerne have mine æg. Og jeg tror ikke han - som vores fødevareminister - smed dem ud... ;)

:D sejt ligefrem at banke på hans dør!
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Æg til politikerne
« Svar #179 Dato: 15 Maj , 2013, 23:23 »
Nogen der ved hvor der er tilbud på insektnet?  ???

http://epn.dk/brancher/foedevarer/ECE5481866/foedevareminister-blaeser-til-kamp-mod-farlig-bakterie/

Tror vores kamp helt generelt set bliver voldsomt op af bakke, så længe den nuværende minister sidder fast på hendes taburet...  :-\

Så næste aktion bliver nok at sende nyslagtede men uåbnede dyr til politikerne.  ;D ;D ;D
Mvh
Erik Andersen