Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Valg af nye høns  (Læst 3895 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline MariaR84

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 25
Valg af nye høns
« Dato: 02 Juli , 2016, 19:43 »
Hej

Jeg har været medlem af siden her siden vi fik vores høns, men jeg har ikke skrevet så meget herinde det sidste stykke tid.

Nu er vi imidlertid i den situation, at vi har mistet en høne og de 3 der er tilbage er ved at være "gamle" så de lægger ikke så mange æg mere. Derfor vil vi gerne have nogle flere høns. Men jeg er i tvivl om hvilken race det skal være og håber i kan hjælpe  :)

Dem vi har nu er Isa Brown, da vi dengang fik at vide at de var gode til nybegyndere. Dem er vi også rigtig glade for og vi har været så heldige, at de har lagt masser af æg lige fra første dag. Men nu hvor vi har øvet os lidt kunne jeg godt tænke mig at få en anden slags høns næste gang.

Jeg vil gerne have søde og rolige "kælehøns" jeg kan gå og hygge mig med. Min kæreste vil gerne have så mange æg som muligt. Er der nogle fantastiske høns, der passer til begge vores ønsker? :)

Offline kaj

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 318
Sv: Valg af nye høns
« Svar #1 Dato: 02 Juli , 2016, 20:01 »
Min erfaring er, at de kyllinger du selv ruger ud i en rugemaskine...de bliver tættere knyttet til dig, så, har du mulighed for det, kunne det være starten på et godt og tæt forhold til dine høns. Her har vi udruget nogle stykker, og, det er de høner som kommer helt tæt på, for at pludre og evt. blive strøget lidt på fjerene....og, de elsker hvis jeg har lidt i hånden til dem...tror ikke racen er så afgørende, mere den måde de er opvokset på.
Venlig hilsen
Kaj

New Hampshire, Barnevelder, Sorte Skovhøns, Tværstribede høns, Grünleger, Sølvhals

Offline lisaln

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 176
Sv: Valg af nye høns
« Svar #2 Dato: 02 Juli , 2016, 20:34 »
New Hampshire kunne måske være et godt bud :-)
Brahma, stor (guld sortbåndet, sølv sortbåndet og hvid)
Moskusænder
Rouenænder
Vildænder
Amerikanske gæs
Katten, Gunnar
Korthåret tysk hønsehund, Bess

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Valg af nye høns
« Svar #3 Dato: 02 Juli , 2016, 21:19 »
Hvis man køber fra en god opdrætter, som har sine høns i hænderne, så går man ikke helt fejl.

Og der er jo enormt mange smukke og spændende racer, som snilt kan opfylde et hvert krav om temperament, æglægning, kød osv.

Tag evt. på "hønsesafari" her på www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk hjemmeside, for der ligger beskrivelser og enormt mange billeder af alle de racer, som pt. er med i Den Skandinaviske Fjerkræ Standard.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline renepaulsen

  • Bruger
  • Indlæg: 405
Sv: Valg af nye høns
« Svar #4 Dato: 03 Juli , 2016, 13:16 »
Sussex lægger godt med æg. Og de er meget rolige og venlige. De er ikke deciderede kælne, men det kommer an på hvor meget de er håndteret, især som små. Og som nævnt tidligere, så betyder det meget hvis de f.eks. er udruget i maskine, og dermed vant til kontakt.
Andre nævner også Faverolles som kælne/venlige, det samme om Kochin og Brahma. Men de lægger nok ikke så mange æg som f.eks. Sussex :)
1.6 Sølvgrå Sussex

Offline MariaR84

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 25
Sv: Valg af nye høns
« Svar #5 Dato: 23 Juli , 2016, 17:56 »
Tusind tak for jeres svar.

Vi har været på marked og kigge på høns i dag og selvom der var rigtig mange fine racer, så købte vi ikke nogen. Vi skulle køre over en time for at komme hjem og det syntes vi var synd for hønsene i den her varme.

Jeg har nu prøvet at skrive til Walter Niemann, for at se om han kan hjælpe os videre. Vi bor nemlig nogenlunde tæt på Aabenraa.

Offline Klumpfisken

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 31
Sv: Valg af nye høns
« Svar #6 Dato: 23 Juli , 2016, 18:14 »
Kom til at kommentere på det forkerte opslag....
« Senest Redigeret: 23 Juli , 2016, 18:56 Fra Klumpfisken »
Mvh Kristian