Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Begynde æglægning nu uden ekstra lys?  (Læst 15708 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Annemarie2013

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 204
Sv: Begynde æglægning nu uden ekstra lys?
« Svar #15 Dato: 28 December , 2015, 22:18 »
Fik det 1. æg idag efter lang fældning. De får godt med proteiner hver dag, så jeg håber at de snart kommer igang iigen. De får ikke lys.
1.6 New Hampshire
0.3 Wyandotter, 1 sort, 2 guld sortrandede.
1.0 Shæfer/rotweilerblanding
0.1 bengal, sølv
1.0 husbond
0.1 barn

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 941
Sv: Begynde æglægning nu uden ekstra lys?
« Svar #16 Dato: 28 December , 2015, 22:20 »
Hvor er det dejligt at hører, at der kommer æg. I er heldige, og så uden kunstlys, der er da bare helt fint.

Mine Barnevelder er fortsat ikke i æglægning. Et par af dem er ved at blive røde i kammen - det sammen med at lyset er tiltaget 5 min  *y må gøre, at der ikke går længe enden de starter. Jeg kan næsten ikke vente, da jeg er meget spænd på farven af æggene.

Min lille Brahma dværg høne har lagt sig skruk. Skal jeg give hende æg ??.

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Begynde æglægning nu uden ekstra lys?
« Svar #17 Dato: 29 December , 2015, 09:02 »
Jeg ville personligt ikke udruge kyllinger nu. Det kunne jo pludseligt blive frost og sne.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline migselv

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 29
Sv: Begynde æglægning nu uden ekstra lys?
« Svar #18 Dato: 29 December , 2015, 09:59 »
Min maran og brahma har lagt et æg, næsten hver dag, siden midten af december. Juleaftensdag fulgte min faverolles efter med et flot æg efter lang tids pause. Hun har haft en lang sommer med (hane)slidt ryg og efterfølgende fældning. De er alle fra 2014, og ingen kunstig lys.
Hvis det var min høne der lagde sig skruk, ville jeg give den nogle æg. Jeg har en naiv tro på,at hvis hønen bliver skruk må det være fordi hun mener hun kan klare det! OG hun ligger jo alligevel der "og laver ingenting", hun kan ligeså godt arbejde for føden :-). Jeg har lavet et skrukhus ud af et palletårn som jeg har beklædt med plader, og bygget en lukket løbegård til. Der sætter jeg min skruk med masser af halm, så er de i læ for vind og vejr. 

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 113
Sv: Begynde æglægning nu uden ekstra lys?
« Svar #19 Dato: 29 December , 2015, 10:11 »
Mine vinterskrukker får ikke lov til at få kyllinger - ikke så meget pga kulden, for jeg tror såmænd nok, at skrukken kan holde dem varme, men dagene er så korte, at kyllingerne ikke får nok at spise i voksetiden. Hvis du vælger at lade hende få æg, så skal der i hvert fald gives kunstigt lys til adskillige ekstra timer.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Begynde æglægning nu uden ekstra lys?
« Svar #20 Dato: 29 December , 2015, 10:33 »
Hvis det var min høne der lagde sig skruk, ville jeg give den nogle æg. Jeg har en naiv tro på,at hvis hønen bliver skruk må det være fordi hun mener hun kan klare det! OG hun ligger jo alligevel der "og laver ingenting", hun kan ligeså godt arbejde for føden :-). Jeg har lavet et skrukhus ud af et palletårn som jeg har beklædt med plader, og bygget en lukket løbegård til. Der sætter jeg min skruk med masser af halm, så er de i læ for vind og vejr.

Det tror jeg nu ikke man kan regne med. Vores høns er domesticerede og efterhånden meget langt fra deres naturlige liv. Såvel som nogle høns er fremavlede til ikke at skrukke, så er nogen racer fremavlede til at skrukke meget nemt. Jeg oplever i hvert fald at mine silker er skruk året rundt, og det mener jeg ikke er naturligt. Jeg lader ikke mine ruge før tidligst i marts.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 941
Sv: Begynde æglægning nu uden ekstra lys?
« Svar #21 Dato: 19 Januar , 2016, 22:12 »
Så skete miraklet  *y, jeg har fået de første 2 Barnevelderæg. Ved en fejl var en af hønerne kommet ind i en forkert stald og i dag fandt jeg så et æg der inde. Det andet er ligeledes lagt et forkert sted, nemlig i rummet med høét.

Lur mig, om ikke de så har lagt æg andre steder - før.  Jeg mødte en dame på udstillingen i Fuglebjerg Hallen, hun har købt 3 Barnevelder hønniker hos mig for nogen tid siden, og hun fortalte, at de lagde æg hos hende, men var lige startet på det.

Men farven på æggene - den er slet ikke, som jeg havde troet, den ville være. Svag - meget svag - lysebrun, med mange brune pletter - især i den ene ende af ægget. Efter hvad jeg har læst, skulle de jo være meget brune med mørke pletter - det er de ihvertfald ikke - ???  <J, de er hellerikke store, men det er jo naturlig, da det er hønnikeæg. Bliver de mere brune med tiden ??

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Begynde æglægning nu uden ekstra lys?
« Svar #22 Dato: 20 Januar , 2016, 06:57 »
Tillykke med æggene.
Var du i Fuglebjerg, det var jeg også om lørdagen, en skam vi ikke fik hilst.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Begynde æglægning nu uden ekstra lys?
« Svar #23 Dato: 20 Januar , 2016, 08:14 »
Men farven på æggene - den er slet ikke, som jeg havde troet, den ville være. Svag - meget svag - lysebrun, med mange brune pletter - især i den ene ende af ægget. Efter hvad jeg har læst, skulle de jo være meget brune med mørke pletter - det er de ihvertfald ikke - ???  <J, de er hellerikke store, men det er jo naturlig, da det er hønnikeæg. Bliver de mere brune med tiden ??

Nu kan jeg kun udtale mig udfra mine maraner, men de kan godt i starten lægge nogle æg, der er fejlproducerede både i farve og i form, men ellers siger man at de faktisk lægger de mørkeste æg i starten af deres æglægningskarriere.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 941
Sv: Begynde æglægning nu uden ekstra lys?
« Svar #24 Dato: 20 Januar , 2016, 13:02 »
@ Marianne - var der søndag, så....  :) - så håber vi kan hilses på en anden god gang. For øvrigt, sælger du Påfugle-rugeæg ?

@Raziel - ok, håber så de bliver mere brune - men, det er jo hønsene, jeg kan lide, så pyt  /o

Offline kaj

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 318
Sv: Begynde æglægning nu uden ekstra lys?
« Svar #25 Dato: 20 Januar , 2016, 21:10 »
Her går jeg også og lurer på hønnikerne...de er også ved at blive røde i kammen, både New Hampshire og Barnevelderne....har så lige fået 2 Australorps, meen, de er ikke så store endnu, så der går nok et par måneder inden de begynder. Men, det er da spændende at følge med i. Det eneste jeg mangler er at få lavet nogle gode redekasser, og en solid foderautomat....har brugt noget af det sædvanlige plastik-shit som udbydes alle vegne, men, ak, jeg synes det er noget bras...  :D :D :D
Venlig hilsen
Kaj

New Hampshire, Barnevelder, Sorte Skovhøns, Tværstribede høns, Grünleger, Sølvhals

Offline Maria2aaen

  • Bruger
  • Indlæg: 419
Sv: Begynde æglægning nu uden ekstra lys?
« Svar #26 Dato: 21 Januar , 2016, 07:54 »
Mine unge blomsterhøns fra maj 2015 var lige begyndt at lægge de første æg før jul, men så har vi ikke fået nogen fra dem hele januar ??? Er det ikke lidt mystisk? Ellers så er mine farverolles på 1,5 år og 2,5 år begyndt at lægge æg igen. Jeg er dog i tvivl om hende på 2,5 stadig lægger æg - er det sandsynligt eller bør jeg snart forberede en suppegryde til hende? Og så har jeg to dværghøns fra april 2015 som allerede begyndte at lægge æg i sept. Og som har fortsat hele vinteren. Den ene lagde sig endda skruk i november. Og vi har nu 5 fine 8 ugers kyllinger gående (to orpington og en blomst og to blandinger i stor). De andre to dværghøns fra samme kuld fra april 2015 er stadig ikke begyndt at lægge æg. Men jeg håber de snart går igang. Det er nemlig dem som jeg regner med skal ruge kyllinger ud til os, så de må godt snart komme igang 😄
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster