Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Anbefalinger til antal og kønsfordeling ønskes  (Læst 4432 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Mugen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3
Anbefalinger til antal og kønsfordeling ønskes
« Dato: 27 December , 2015, 18:08 »
Jeg har 2 X Wyandotte høner og en Wyandotte/Australorps krydsning, alle 3 (indtil videre) vidunderlige æglæggere og meget venlige. De fylder 2 år til maj.

Jeg startede jo med fire høner men den ene blev taget af en rovfugl i oktobers, så jeg tog ud og skaffede 2 hønikker (troede jeg). Det viser sig, at de begge er haner - begge nogle overordentligt store, flotte Faverolles, som pt bliver jagtet rundt af alfa-hønen.

Jeg har ikke tænkt mig at slagte, da de alle er håndtamme og derfor skal finde en løsning, hvad angår antal høner og haner. Det er mit håb, at begge haner kan gå sammen med pigerne i fred og fordragelighed og at det ikke bliver nødvendigt at skaffe nye høner pga deres alder. Tror I, at det bliver muligt?

For tiden har jeg en bitte hønsehus, bygget på et gammelt gyngestativ, 2,2 X 2,9 m = 6,4 m2 + 1 hylde, hvor der kan sover mindst 5 høns, i en lille indhegnet frugtplantage på ca. 300 m2. Da jeg ikke har planer om at udbygge hønsehuset, er dette nok de begrænsende faktor, hvad angår det samlede antal fugle.

Tak for hjælpen og godt nytår!
 
« Senest Redigeret: 27 December , 2015, 18:42 Fra Mugen »
bedste hilsner,
Mugen

0,2 Wyandotte
0,1 Wyandotte-Australorps kryds
2,0 Faverolles
4,3 katte
2,2,2 gule cichlider

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Anbefalinger til antal og kønsfordeling ønskes
« Svar #1 Dato: 27 December , 2015, 18:30 »
Du kan måske være heldig at de to haner kan blive ved med at enes, men det er sjældent, og de kan meget pludselig bliver uvenner og skade hinanden slemt, så man skal være ekstremt opmærksom på dem. Men du har alt for lidt høner til to haner, og jeg vil ikke mene du har plads nok til at få høner nok til de to haner. En tommelfingerregel siger min 0,5 m2 pr høne i huset, og jeg tænker du skal vel ha en flok på absolut min 10 høner, hvis du vil forsøge at beholde begge haner.

Jeg vil anbefale at du skaffer dig af med den ene hane, og så evt få ruget nogle kyllinger ud, så du kan beholde et par stykker som kommende æglæggere. Dine voksne høner kommer jo kun til at lægge færre æg fra nu af, hvor de bliver ældre.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Anbefalinger til antal og kønsfordeling ønskes
« Svar #2 Dato: 27 December , 2015, 23:17 »
En Faverolles er en stor tung race, som vil slide meget på hønerne, når foråret og hormonerne stiger også vil to haner til kun tre høner gøre det endnu mere. Endvidere er det heller ikke sikkert at de vil kunne enes, når de for alvor bliver kønsmodne.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Maria2aaen

  • Bruger
  • Indlæg: 419
Sv: Anbefalinger til antal og kønsfordeling ønskes
« Svar #3 Dato: 21 Januar , 2016, 13:37 »
Vi havde en farverolles hane til tre farverolles høner, men han sled så meget på dem at de var helt skallede på ryggen  :-[ så vi endte med at slagte ham. Selvom han var en flot og flink fyr. Han var bare for voldsom ved de fire høner... Jeg ville også mene du skal slagte den ene og så håbe at en af dine høner går skruk og vil ruge kyllinger ud til dig til foråret. Så får du et nyt hold hønniker klar til sæsonen næste år og du kan putte de gamle høner i suppegryden og evt. Hanekyllinger kan også komme i fryseren. Du ved de har haft et dejligt og langt liv, så medmindre du er vegatar, er der absolut intet forkert i at slagte dem. Ellers, hvad er alternativet når dine høner bliver for gamle til at lægge æg?
Men hvis ikke du vil slagte, så vil jeg anbefale at du istedet forsøger at sælge/bortgive de to haner. Hvis de er renracet farverolles skulle det kunne lade sig gøre. Og så istedet får nogle unge hønniker her i løbet af foråret som kan overtager efter dine gamle høner fra næste år af. Der er ingen grund til at have hane når du ikke vil have kyllinger. Og hvis du vil have kyllinger, men ikke slagte, hvad vil du så gøre med de ekstra hanekyllinger? Og du kan jo altid købe daggamle kyllinger, selvom du ikke har en hane.
« Senest Redigeret: 21 Januar , 2016, 13:41 Fra Maria2aaen »
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster