Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Næh! Nu må det s.. være nok!  (Læst 11537 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tove

  • Bruger
  • Indlæg: 319
Næh! Nu må det s.. være nok!
« Dato: 06 Maj , 2013, 18:56 »
Lige som vi er ved at komme i gang igen efter hundeangreb - har fået ny smuk brahmahane, og kyllinger på vej under naboens skruk, samt dem, vi skal hente  Fyn - ja så er en af kragerne her simpelthen blevet sindssyg.
Den kommer helt ind i hønsehuset (gennem lille låge i d i stalden) og hugger æg. Og nu har den angrebet en af blomsterhønsene. Min mand opdagede kragen, hunden jog den væk, men der er kun fjerene tilbage af den ene høne. Hvor den stakkel har lagt sig til at dø, kan vi ikke gennemskue. Senere så Fin kragen forsøge at angribe naboens katte!
Nu må hønsene lukkes inde i den lille hønsegård, som vi kan trække net henover, men jeg gruer for at skulle trække net og tråde over hele den store hønsegård, og er vildt nervøs for mine katte - specielt min knap et år gamle siameser. Den er jo ikke så stor.
Hvornår må man jagte krager? For jeg ku godt finde på at få nogen til at skyde den/ de elendige bæster!
Uh - hvor er jeg vred og ked!
Brahma i stor, tværstribede plymouth rock, silker, maran, hollandske dværge, 1 hitte-dværg-høne, faverolles i stor,
2 maine coon, 2 siamesere, 1 tervueren/border collie bl., 1 mand, 2 voksne sønner, 2 svigerdøtre, 2 børnebørn (0,2)

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Sv: Næh! Nu må det s.. være nok!
« Svar #1 Dato: 06 Maj , 2013, 19:02 »
Æv da..
Jeg havde for et par år siden en krage der åd mine kyllinger..det var halvstore kyllinger på 7-9 uger som den bare slog ned og åd..

Vi fik fat i en skadefælde, hvor der sad en kylling som lokkemad(ved siden af). det tog 1 time så sad kragen i fælden..
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Øster

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 66
Sv: Næh! Nu må det s.. være nok!
« Svar #2 Dato: 06 Maj , 2013, 19:05 »
Sikken en frækkert - vi lagde 6 æg ud på møddingen igår som der var blevet ruget på, hvor hønen var stået af og et par timer efter var de forsvundet, idag så jeg skurken - naboen har krager !  /d

Offline martin s j

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 297
Sv: Næh! Nu må det s.. være nok!
« Svar #3 Dato: 06 Maj , 2013, 19:25 »
jagt tid på krager og skader er fra d 01/09-31/01, men tror godt man må fange dem nu  :)

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Næh! Nu må det s.. være nok!
« Svar #4 Dato: 06 Maj , 2013, 19:26 »
tja man må jo ikke jage krager i rugetiden, men mon der er nogen der tæller dem  ;D
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Tove

  • Bruger
  • Indlæg: 319
Sv: Næh! Nu må det s.. være nok!
« Svar #5 Dato: 06 Maj , 2013, 19:36 »
Uh Ina! Det er jo lige det ømme punkt!
Brahma i stor, tværstribede plymouth rock, silker, maran, hollandske dværge, 1 hitte-dværg-høne, faverolles i stor,
2 maine coon, 2 siamesere, 1 tervueren/border collie bl., 1 mand, 2 voksne sønner, 2 svigerdøtre, 2 børnebørn (0,2)

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Næh! Nu må det s.. være nok!
« Svar #6 Dato: 06 Maj , 2013, 19:42 »
Uh Ina! Det er jo lige det ømme punkt!

Jeg ved det godt :D
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline mcquolle

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 639
Sv: Næh! Nu må det s.. være nok!
« Svar #7 Dato: 06 Maj , 2013, 20:34 »
Man skal dybest set søge tilladelse hos den lokale vildtkonsulent for at måtte regulere krager. Og så er det kun én begrænset periode man må.

Men når ræve må skydes indenfor 25m fra hønsehold, året rundt, så kan vi vel med lidt god vilje overføre samme regel til skader og krager... ;)
MvH
Morten

0,1 Hustru
1,1 Hellig Birma Katte - Bella & Teddy
1,0 Sort Flatcoated Retriever - Zacho
Pt. uden fjerkræ :-/

Offline Tove

  • Bruger
  • Indlæg: 319
Sv: Næh! Nu må det s.. være nok!
« Svar #8 Dato: 06 Maj , 2013, 20:54 »
Den der gode vilje ku jeg godt tænke mig at gå ind for ;)
Brahma i stor, tværstribede plymouth rock, silker, maran, hollandske dværge, 1 hitte-dværg-høne, faverolles i stor,
2 maine coon, 2 siamesere, 1 tervueren/border collie bl., 1 mand, 2 voksne sønner, 2 svigerdøtre, 2 børnebørn (0,2)

Offline jeanniejuul

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 112
Sv: Næh! Nu må det s.. være nok!
« Svar #9 Dato: 06 Maj , 2013, 21:01 »
Den der gode vilje ku jeg godt tænke mig at gå ind for ;)

Her hjemme er vi vist også på vej i den retning..!

I dag sad gråkragen og kiggede ind på ænderne, som ligger så fint og ruger i deres hus på vandet.
Det så næsten ud som om den tænkte: Ummm lækkert med små ællinger snart  :'( /d
Bedste hilsner Jeannie

Oasen midt i byen, med høns, ænder og to dejlige labradore :-)

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Sv: Næh! Nu må det s.. være nok!
« Svar #10 Dato: 06 Maj , 2013, 21:06 »
Det er altid tilladt at "regulere" når dine husdyr angribes.

https://www.retsinformation.dk/forms/R0710.aspx?id=136344

§ 1. Ved regulering forstås i denne bekendtgørelse nedlæggelse eller ombringelse af vildt.

 § 2. Vildt kan, hvis der ikke findes anden tilfredsstillende løsning, uanset bestemmelserne om jagttider, reguleres i de tilfælde, der er nævnt i kapitel 2 og 3, for at
1) imødegå fare for mennesker eller menneskers sundhed,
2) imødegå risiko for smitte af mennesker eller dyr,
3) imødegå risiko for luftfartssikkerheden,
4) beskytte flora og fauna,
5) hindre omfattende skader på afgrøder, husdyr, herunder vildtopdræt, skove, fiskeopdræt eller fiskeri- og andre vandområder, eller
6) forhindre alvorlig skade på ejendom forvoldt af vildt.

Så frem med fælden eller find en bekendt med jagttegn  8)
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline jeanniejuul

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 112
Sv: Næh! Nu må det s.. være nok!
« Svar #11 Dato: 06 Maj , 2013, 21:13 »

Så frem med fælden eller find en bekendt med jagttegn  8)

Kan man mærke en vis form for blodrus sætte ind? *f *f

Super godt, vi tager kampen op :D
Bedste hilsner Jeannie

Oasen midt i byen, med høns, ænder og to dejlige labradore :-)

Offline Tove

  • Bruger
  • Indlæg: 319
Sv: Næh! Nu må det s.. være nok!
« Svar #12 Dato: 06 Maj , 2013, 21:46 »
Sådan! Tusind tak. Kampen er i gang, og det var ikke os der startede den >:(
Brahma i stor, tværstribede plymouth rock, silker, maran, hollandske dværge, 1 hitte-dværg-høne, faverolles i stor,
2 maine coon, 2 siamesere, 1 tervueren/border collie bl., 1 mand, 2 voksne sønner, 2 svigerdøtre, 2 børnebørn (0,2)

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: Næh! Nu må det s.. være nok!
« Svar #13 Dato: 06 Maj , 2013, 22:45 »
min kæreste har jagttegn og her går jagten ind på kragerne så snart de ses i foråret.

de plejer at snuppe andeægene, men i år har de sku fået respekt da ænderne er flyttet en del tættere på huset end hvor de ellers gik. så der har ikke været snuppet et eneste andeæg i år, og med det resultat at jeg har en del ænder der ligger på æg nu og ruger  /o

sidste år angreb krager to ænder der lå på æg, som var tæt på at klække. med det resultat de tog de fleste af ægene så der kun kom få ællinger. de må have jaget ænderne ud eller noget for de plejer ellers at passe godt på deres æg.


vil tro vi har skudt 2-3 krager. og efterfølgende har de slet ikke været at se mere.
jeg mister aldrig ællinger, men de går så også i haven hvor hundende åbenbart holder div fugle væk.
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline Tove

  • Bruger
  • Indlæg: 319
Sv: Næh! Nu må det s.. være nok!
« Svar #14 Dato: 07 Maj , 2013, 07:42 »
Jeg har desværre ikke en jæger i familien. Og efter den første begejstring over, at man må regulere, hvis kragerne er til skade for dyr, kan jeg se, at man skal søge om tilladelse. Det får jeg næppe! Så det må vel blive masser af (enormt dyr) overdækning. Så ved jeg da, hvad den sommer skal gå med!
Jeg syn's, det er underligt, at man faktisk må skyde/fange ræve uden tilladelse (med jagttegn) men ikke skadevoldende fugle?
Brahma i stor, tværstribede plymouth rock, silker, maran, hollandske dværge, 1 hitte-dværg-høne, faverolles i stor,
2 maine coon, 2 siamesere, 1 tervueren/border collie bl., 1 mand, 2 voksne sønner, 2 svigerdøtre, 2 børnebørn (0,2)