Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Rugeæg med posten?  (Læst 5823 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Bjørnemor

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 92
Rugeæg med posten?
« Dato: 09 Februar , 2019, 16:06 »
Kan jeg risikere at købe rugeæg med posten? Eller vil alle æg ligge som våde, klistrede skaller ved ankomsten? Erfaringer???
Jeg bor desværre i er hjørne af DK hvor der skal køres langt for at finde rugeæg.
Lykkelig ejer af
8 høner af blandede racer (araucana, kobbermaran, mm)
1 smuk og rolig hane
2,0 katte

Offline torsholt

  • Bruger
  • Indlæg: 36
Sv: Rugeæg med posten?
« Svar #1 Dato: 09 Februar , 2019, 22:26 »
Efter selv at have købt rugeæg med posten, har jeg i flere år solgt æg og sendt med GlS med godt resultat.  Æggene rulles i hvert sit stykke køkkenrulle og sættes i  æggebakker, lukkes med tape.  Bakkerne pakkes i noget større kasser med krøllede aviser, halm, hø , spåner eller andet materiale, der kan optage stød. Vigtigst af alt er at skrive med tusch på alle sider af kassen " ÆG". I pakkeshoppen kan man være heldig at de vil vende kassen, hvis den ligger natten over.  Jeg sender kun først på ugen, så æggene ikke ligger weekenden over.  Og læg så mærke til GLS´s reklame på DBA, den er opstået i den tid jeg har sendt æg !  Så ja, det kan sagtens lade sig gøre at sende æg med lidt ekstra omhyggelighed og selvfølgelig er der en lidt større risiko for resultatet, men hvis man husker at lade æggene hvile 1 døgn inden rugning, så kan man regne med samme resultat, som hvis man selv havde kørt med æggene i bilen.

Offline Bjørnemor

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 92
Sv: Rugeæg med posten?
« Svar #2 Dato: 09 Februar , 2019, 22:42 »
Tusind tak for svar 🙌😘
Lykkelig ejer af
8 høner af blandede racer (araucana, kobbermaran, mm)
1 smuk og rolig hane
2,0 katte

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Rugeæg med posten?
« Svar #3 Dato: 17 Februar , 2019, 10:16 »
Men lad være at få dem sendt når der er fare for frost.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline renepaulsen

  • Bruger
  • Indlæg: 405
Sv: Rugeæg med posten?
« Svar #4 Dato: 17 Februar , 2019, 15:06 »
Det er også en god idé lige at lade æggene stå et døgns tid fra du modtager dem, til du begynder at ruge. Du må dog påregne en lavere klækkeprocent. De gange jeg har sendt æg er omkring halvdelen af æggene klækket, hvor klækkeprocenten normalt er noget højere.
1.6 Sølvgrå Sussex

Offline Bjørnemor

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 92
Sv: Rugeæg med posten?
« Svar #5 Dato: 28 Februar , 2019, 19:22 »
Nu er æggene kommet med fragtmand herhjem og alle 24 æg overlevede turen. Nu er det spændende om der kommer kyllinger ud af dem...
Lykkelig ejer af
8 høner af blandede racer (araucana, kobbermaran, mm)
1 smuk og rolig hane
2,0 katte

Offline Margrethe

  • Bruger
  • Indlæg: 399
Sv: Rugeæg med posten?
« Svar #6 Dato: 03 Marts , 2019, 16:47 »
Jeg har generelt gode erfaringer med at få sendt rugeæg. Få gange, kom der intet ud af anstrengelserne, men som regel er jeg godt tilfreds med resultatet. Når man tænker på, hvad man ellers kan brænde penge af på, er det en risiko, jeg gerne tager med. Så pøj pøj med det.

Offline Bente E.

  • Bruger
  • Indlæg: 967
Sv: Rugeæg med posten?
« Svar #7 Dato: 03 Marts , 2019, 18:23 »
De gange jeg har ruget æg, der har været sendt med posten, har klækkeprocenten været lavere, end hvis jeg havde samlet i egen hønsegård - der er tydeligt mindre udbytte. Det man så gør er at indkøbe RIGELIGT med rugeæg. Det er ikke så meget de PENGE man investerer i æggene, som den TID og ULEJLIGHED og BEKYMRINGER man geråder ud i, mens man ruger. Hvis man så skulle være heldig og få et flot resultat, kan overskuddet som regel nemt sælges - især hvis man har investeret i æg fra gode racer og eftertragtede farver.
Nogle maraner, nogle araucana.

Online Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: Rugeæg med posten?
« Svar #8 Dato: 04 Marts , 2019, 09:35 »
Jeg har æg i rugemaskinen, og nu skal man jo ikke sælge skindet....., men den første lysning var meget positiv, jeg frasorterede kun 2 ud af 20. Det er ikke mere, end hvis det havde været lokale æg.

Offline Margrethe

  • Bruger
  • Indlæg: 399
Sv: Rugeæg med posten?
« Svar #9 Dato: 04 Marts , 2019, 11:01 »
Den første lysning var meget positiv, jeg frasorterede kun 2 ud af 20.

 /o

De cremefarvede Legbar æg, jeg havde fået tilsendt, havde en befrugtning ved første lysning på 100 procent! Dog var der fire døde fostre ved anden lysning, men absolut ikke mere, end hvad jeg ser ved rugning fra mine egne høns.

Offline Bjørnemor

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 92
Sv: Rugeæg med posten?
« Svar #10 Dato: 06 Marts , 2019, 10:24 »
Indtil videre ser det ud til at alle 24 æg er befrugtede og under udvikling. Dog er jeg i tvivl om 2 stk da det er svært at se ind i ægget.
Men 22-24 æg ud af 24 er i hvert fald mulige kommende kyllinger.
Succes med posten? Det tror jeg da lige det er. 😀
Lykkelig ejer af
8 høner af blandede racer (araucana, kobbermaran, mm)
1 smuk og rolig hane
2,0 katte

Offline Bjørnemor

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 92
Sv: Rugeæg med posten?
« Svar #11 Dato: 22 Marts , 2019, 11:00 »
En sidste opdatering på denne tråd. Ud af 24 rugeæg med posten var der 3 ikke befrugtede æg. Og 3 der døde undervejs i forløbet. 18 levedygtige kraftige og smukke kyllinger blev det til. En succes hvis I spørger mig. Det er ikke sidste gang jeg gør det.
Tusind tak for jeres altid store hjælp når man ikke kan komme videre.
Lykkelig ejer af
8 høner af blandede racer (araucana, kobbermaran, mm)
1 smuk og rolig hane
2,0 katte

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Rugeæg med posten?
« Svar #12 Dato: 22 Marts , 2019, 11:03 »
Herligt, godt du giver et tilbagekald, det har vi alle brug for, så vi kan lære af det vi hver i sær går og laver. Tak for det.

Online Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: Rugeæg med posten?
« Svar #13 Dato: 22 Marts , 2019, 11:13 »
Jamen så vil jeg også være med i koret  ;D

Ud af 19 æg fik jeg 15 levende kyllinger. 1 døde et par dage senere, men jeg ved ikke hvorfor. Den kan jo være blevet trampet ihjel af en ivrigt skrabende mor. Siden er ingen døde, og det er over en uge siden.

De kom under 2 skrukker efterhånden som de klækkede. Damerne blev flyttet til hver sin ende af drivhuset. Men de går sammen og passer alle kyllingerne.
Sidste år gjorde jeg det samme, men da var der skarp opdeling, og hvis en kylling forvildede sig hen til den forkerte halvdel, fik den det omgående at vide.

Det er heller ikke sidste gang jeg får æg med posten.

Offline Bente E.

  • Bruger
  • Indlæg: 967
Sv: Rugeæg med posten?
« Svar #14 Dato: 24 Marts , 2019, 23:33 »
Jeg har flere gange fået sendt inden for Danmark og to gange fra Tyskland. Hvis blot man er klar over at man ikke kan regne med 100%, så er mine erfaringer også gode.
Nogle maraner, nogle araucana.