Da jeg var en ung knøs i slutningen af 70-erne, var burhøns debatten nærmest rødglødende og jeg skulle da også ud og redde verden og de stakkels burhøns. Så jeg frikøbte og frelste 10 nøgenhøns (trælle) alias Hvide italiener.
Det gjorde jeg aldrig mere, idet folk og fæ der kom forbi i mange tilfælde var rystet over at se de stakkels vanrøgtet høns jeg havde gående. Så tit og ofte måtte jeg i startet stå skoleret og forklarer den rette sammenhæng.
Men hønsene var godt nok en ynk og se på, i starten klumpede de sig sammen i et hjørne i hønsehuset, men for pokker som de lagde æg (på gulvet).
Nu var det i højsommeren jeg fik hønsene så jeg havde ikke problemer med om de frøs, tværtimod var jeg bekymret for om de blev solskoldet (til grilkyllinger) da de endelig turde komme ud i det fri.
Senere blev hønsene velsignet med en flot Hvid italiener hane, og jeg havde i årene derefter nogle pragtfulde høns og afkom.
Læste i øvrigt fornyligt i en artikkel fra Hellevad Hønseriet at burhøns ved lov blev tilladt i 1972 (konklusion) gad vide om burhøns før den tid så var forbudt...?
Jeg bilder mig ind at skal man virkelig komme dette uvæsen med burhøns til livs, må det være en politisk beslutning der afgørende skal til (Ida Auken virker som en pige med ben i næsen og jeg kunne håbe på hun tog affære). Forbrugerne kunne måske også presse fx. Coop der sidder på en stor del af markedet, gennem de medlems valgte repræsentanter i brugsforeningerne.
Jeg er ikke frelst, jeg køber buræg næsten dagligt (inddirekte) igennem fødevarer industrien.