Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Matas insektspray  (Læst 3764 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tris

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 14
Matas insektspray
« Dato: 01 Oktober , 2016, 17:40 »
Jeg har desværre konstateret Blodmider i mit hønsehus. Endnu virker hønsene upåvirkede - dog får vi færre æg end normalt.
Anyways: huset er vasket ned, er blevet højtryksspulet og er blevet sprøjtet med Hemexcide opløsning - forhåbentligt hjælper det......
Da jeg havde læst adskillige steder her i forum at det også skulle hjælpe at sprøjte både hus og høns (under vinger og i rumpen) med Matas insektspray, gik jeg glad og fro i Matas for at "shoppe". Stor var min overraskelse da jeg opdagede at 1) Matas insektspray ikke må anvendes i stalde og fjerkræhuse (og at overtrædelse kan medføre straf) og 2) at Matas insektspray er sundhedsskadelig og bl.a. kan irritere hud og luftveje (på mennesker..... men tænker at det så nok heller ikke er super at sprøjte direkte på hønsene).
Jeg endte med at forlade Matas uden indkøb - og håber nu at min hovedrengøring, ekstra udstrøning med Hemexcide, masser af havregrød med hvidløg samt drop-lop i nakken gør det af med Blodmide angrebet.

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Matas insektspray
« Svar #1 Dato: 01 Oktober , 2016, 19:23 »
Matas sælger ikke længere den spray med pyrethrin, eller hvad det nu hedder. Det fik jeg at vide, da jeg var på jagt efter den sidste år. Du kan evt bruge staldchok. Du kan også pudre hønsene direkte med hemexide og putte hemexide i deres støvbad.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Tris

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 14
Sv: Matas insektspray
« Svar #2 Dato: 01 Oktober , 2016, 19:42 »
Tak Raziel. Ser nu at det produkt der tidligere er henvist til hedder Matas Insektfri spray - og ikke Matas Insektspray, som er det produkt der nu er på hylderne i Matas, og som altså IKKE er egnet i hønsehus og på høns.
Tænkte bare at det var nemmere at slået slag forbi Matas end at skulle bestille Staldchok på nettet..... men det bliver så alligevel løsningen.