Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Dorking  (Læst 96084 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Psycho

  • Moderator
  • Indlæg: 629
  • Dorking Høne f. 2010
Sv: Dorking
« Svar #135 Dato: 04 Februar , 2010, 21:15 »
Nu begynder det og ligne noget /o

Jeg har fået "grønt lys" fra en opdrætter mere i England. De lægger ingen æg nu. Det er for dårlig vejr.
Hun henvender sig til mig igen, når de begynder lægge æg.
Hun har også fortalt at hendes 2-årige haner er over 6 kg og at de 2-årige hunner er tæt på 4,5 kg!

Jeg skal nok give jer nærmere besked.

Katja: Når vi alligevel skal til og investere dyre penge, skal udseendet også være efter standarden mest mulig. Jeg satser i hvertfælde på at vi skal få noget kvalitetsopdræt!

Har i øvrig fået svar fra fem mere, der desværre ikke har tilladelse og eksportere.

Thomas
Med venlig hilsen Thomas Stjernaas

Har ingen høns nu, men ønsker at få fat i 1,4 Maran Sort Kobber
0,2 Blandingshund (Psycho & Schizo)

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Sv: Dorking
« Svar #136 Dato: 04 Februar , 2010, 22:47 »
Jaah, Thomas..det er lige sådanne æg fra kæmpehøns vi har brug for..det bliver spændende..
vh. Rikke
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Katja

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 365
  • med grøn ægge kullllller
Sv: Dorking
« Svar #137 Dato: 05 Februar , 2010, 19:48 »
Her er et billede af mine 1,3 Dorking, da de blev flyttet i starten var der 2 der slap fri og den vilde jagt gik gennem haven, og de mistede en del fjer, den ene var hanen, så hvis de ikke er så befjerede er det der for.
Da hanen så kom ind, fik den smæk af mine dengang 2 Araucana haner, så ikke så go en start for ham, derfor er hans kam ikke så pæn bagerst ja æv æv.
Pointen er at jeg gerne vil høre om de lever op til standarten sådan farve, form osv?
Katja Arkesteijn    
0,2 Vildtfarvede Araucana
1,0. Barnevelder
0,3 gråstribet dv. Maran   
0,2 industri økohøns
0,1 skånske blomster,
0,1 dv. wyandotter
0,2 løvehovede blanding kanin
0,1 islanske heste
0,1 børne pony
1 mand
1,1 barn

Offline hanegalgak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 851
Sv: Dorking
« Svar #138 Dato: 05 Februar , 2010, 20:29 »
Hææææ , nu kommer jeg med den igen igen : foderet ????    Hvis vi - næe  NÅR   ;D , vi skal til at fodre vores kære kyllinger op til hhv. 4,5 og 6,0 kg , hvad skal de have og hvor meget ? Jeg kan simpelthen ikke få det til at hænge sammen med de der 125 gram pr. dag og en slut vægt på de nævnte kg.
Endvidere er jeg også klar over , vi kan ikke bare hælde foder dem ! Dette ville jo påvirke deres knogler og muskulatur uhensigtsmæssigt , og det ville godt nok være fuldstændig trist og ulykkeligt at få ufrivillig grillkylling på grund af et brækket ben forårsaget af kroppens overvægt !
Jer med kontakt på øerne derovre ved England : kunne i spørge på det.
Det ville også være herligt om de her på forum med store racer ville hjælpe med det ! Altså lidt mere detaljeret - fex : 0-3 uger = så meget   3-5 uger = så meget osv  bare nogle fine detaljer   ;D

kh   jan
Billeder ? Er det ikke noget børn maler ?

Offline Bettina

  • Bruger
  • Indlæg: 1 908
Sv: Dorking
« Svar #139 Dato: 05 Februar , 2010, 21:10 »
Jeg har altid bare fodret mine så der er foder hele tiden, og har aldrig bøvlet med for fede kyllinger. De får knækket majs, hvede og start/vokse foder.
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Psycho

  • Moderator
  • Indlæg: 629
  • Dorking Høne f. 2010
Sv: Dorking
« Svar #140 Dato: 05 Februar , 2010, 21:10 »
Jan: Jeg skal nok spørge nærmere om det. Først vil jeg bare være sikker på at de kommer hjem (æggene).
Min 1. kontakt har fortalt at alle hans høns går frit over et stort område, når de ikke er i æglæggningssæsonen. Han siger at de er meget gode til og finde føde. Det er nok detsamme som at de spiser meget...

I øvrigt vil jeg fortælle at jeg i dag arbejdet hårdt for og finde ud af hvordan man får importeret rugeæg "lovlig"
Begyndte med og ringe til Fødevareregion Vest - blev sendt videre til en veterinær i Herning - blev sendt videre til fødevareregion Vejle - blev sendt videre til dyrlæge Billund - blev sendt videre tilbage til Fødevareregion Vest.....
Indtilvidere har jeg ikke fået og vide andet end at jeg skal registreres som importør...
Prøver igen mandag!
Med venlig hilsen Thomas Stjernaas

Har ingen høns nu, men ønsker at få fat i 1,4 Maran Sort Kobber
0,2 Blandingshund (Psycho & Schizo)

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Dorking
« Svar #141 Dato: 05 Februar , 2010, 21:16 »
Som hanen står der, så er han ALT for trekantet af krop.  Farven/tegning er heller ikke for god. Han skal næsten se ud som denne Dværg Fønix hane i farven (dog uden ribstribe i halsbehæng og sadelbehæng)


« Senest Redigeret: 05 Februar , 2010, 21:35 Fra Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Dorking
« Svar #142 Dato: 06 Februar , 2010, 01:19 »
I øvrigt vil jeg fortælle at jeg i dag arbejdet hårdt for og finde ud af hvordan man får importeret rugeæg "lovlig"
Begyndte med og ringe til Fødevareregion Vest - blev sendt videre til en veterinær i Herning - blev sendt videre til fødevareregion Vejle - blev sendt videre til dyrlæge Billund - blev sendt videre tilbage til Fødevareregion Vest.....
Indtilvidere har jeg ikke fået og vide andet end at jeg skal registreres som importør...
Prøver igen mandag!

At blive registreret som Importør er ingen problem, det tager kun nogle få dage. Jeg hentede på et tidspunkt nogle kampfisk hjem fra Thailand, der fik vi tilladelsen fra dag til dag. Tror forøvrigt nok at den er gratis.
Problemet kommer først når der evt skal være dyrlæge check på, det er her pengene ruller.
Men bliver da spændende at høre, hvad du kommer frem til.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Mimi Trædmark

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 198
  • Vild med hanegal!
Sv: Dorking
« Svar #143 Dato: 06 Februar , 2010, 02:18 »
For to år siden undersøgte jeg import/export med FVST. Jo du skal bare registreres og det koster ikke noget. Det som bliver dyrt er at exportøren skal have en dyrlægeattest som skal følge æggene når de bliver sendt. Et dyrlægesyn hvor dyrlægen skal fysisk ud og besøge/kontrollere besætningen hos eksportøren. Jeg fik at vide at jeg formentlig som modtager skulle betale regningen til den dyrlæge som så chekker at sendte æg stemmer overens med attest ved grænsen inden de kommer til landet. Der findes eksportører som ofrer den udgift til dyrlægekontrollen hvis de eks sender mange æg så du skal endelig spørge. Jeg synes at kan huske at den dyrlægekontrol holder 3 mdr så skal den fornyes. pøj pøj med projektet ;)
Opdræt af Barneveldere i stor sort og blå dobbeltrandet, samt legbarfarvet barneveldere i dværg. En dejlig labratinerhund,og en skøn abyssinierhunkat.

Offline Katja

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 365
  • med grøn ægge kullllller
Sv: Dorking
« Svar #144 Dato: 06 Februar , 2010, 09:51 »
Tjaa vi må se om han vokser sig bedre, jeg vil ikke avle på dårlige dyr, det hjælper jo ikke racen, så er det bedre helt at lade være.

Ham jeg købte dem af har været på udstilling med sine Dorking, men det var flere år siden, og der kan jo gå meget galt i mellemtiden.

men fine er de nu.
Katja Arkesteijn    
0,2 Vildtfarvede Araucana
1,0. Barnevelder
0,3 gråstribet dv. Maran   
0,2 industri økohøns
0,1 skånske blomster,
0,1 dv. wyandotter
0,2 løvehovede blanding kanin
0,1 islanske heste
0,1 børne pony
1 mand
1,1 barn

Offline Psycho

  • Moderator
  • Indlæg: 629
  • Dorking Høne f. 2010
Sv: Dorking
« Svar #145 Dato: 06 Februar , 2010, 11:43 »
Jeg er glad for jeres svar vedr. import. Er bare skuffet over at de folk som arbejder med det, ikke ved hvad der skal gøres....

Den 1. sending, bliver bare en prøvesending med 20 - 30 æg (Dorking og Maran Black Cobber. Ca. halvdelen af hver).
Dette for og se hvordan det virker og i hvilken kvalitet æggene er. Vil også se hvis jeg kan stole på eksportøren.

Thomas
Med venlig hilsen Thomas Stjernaas

Har ingen høns nu, men ønsker at få fat i 1,4 Maran Sort Kobber
0,2 Blandingshund (Psycho & Schizo)

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Dorking
« Svar #146 Dato: 06 Februar , 2010, 12:01 »
@Thomas

Ja, jeg sidder jo stadig bare på sidelinien, men hold da op hvor er det altså spændende.
Jeg håber bare sådan at det må lykkes for jer.
Når først man får hul igennem, så er det ikke så svært, og så vil der sandsynligvis være andre, der følger med.
Der er sikkert andre racer, der også gerne vil ahve rugeæg over grænsen fra England, jeg selv  kunne da også godt bruge nogle Orpington æg, men det får vente til jeg har nogle bekendte og familie, der skal derover...
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

GKV

  • Gæst
Sv: Dorking
« Svar #147 Dato: 06 Februar , 2010, 13:14 »
Det svære ligger ikke i at få den importtilladelse fra et andet EU land, men at finde opdrættere der vil sende ud af UK. De fleste gør det ikke, måske er det besværligt at få en godkendelse, jeg ved det ikke, men en af dem jeg henvendte mig til fortalte, at hver enkelt høne skulle testes og at det derfor blev meget dyrt.

Jeg finder det nu mærkeligt i og med det ikke gælder for f.eks heste, hvor man også skal have en sundhedserklæring fra dyrlægen på at hesten er rask, samt den øvrige bestand af heste, men samtidig skal man have en erklæring fra deres veterinærdirektorat , der fortæller at der ikke er smitsomme sygdomme i området.

Man skulle jo mene det er det samme uanset dyreart.

Jeg kan forestille mig at mange opdrættere tror det er mere besværligt end det virkelig er. Måske, jeg siger måske, er det "blot" et spørgsmål om, at de er testet for salmonella, hvilket skal tjekkes af deres egen dyrlæge og så, at man får en erklæring fra deres direktorat på, at der ikke er ND eller fugleinfluenza i området.

Held og lykke med det, jeg er selv igang med at få bestilt lidt flere derovre, men den opdrætter har ikke de racer der her søges.

Jeg har ulejliget den opdrætter meget og vil ikke begynde nu at bruge deres tid på det, idet de har meget travlt i deres hverdag.

VH Gunni.
« Senest Redigeret: 06 Februar , 2010, 13:16 Fra GKV »

Offline Psycho

  • Moderator
  • Indlæg: 629
  • Dorking Høne f. 2010
Sv: Dorking
« Svar #148 Dato: 06 Februar , 2010, 13:20 »
Hej Gunni.

Jeg forstår hvis du ikke vil ulejlige den opdrætter mere. Vore dog glad, hvis du ville fortælle hvor meget dine omkostninger løber op i og andre praktiske ting.

Den 1. af de opdrætter jeg har kontakt med, har selv importeret en hel del fra Frankrig, så jeg tror han har styr på det.

Det er dog lidt mærkelig, at jeg kan tage flyet derover og hente 20 æg uden problemer. Skal bare fortælle at de skal spises....

/Thomas
Med venlig hilsen Thomas Stjernaas

Har ingen høns nu, men ønsker at få fat i 1,4 Maran Sort Kobber
0,2 Blandingshund (Psycho & Schizo)

GKV

  • Gæst
Sv: Dorking
« Svar #149 Dato: 06 Februar , 2010, 13:24 »
Sådan er der jo mange mærkværdigheder til. Uden at være 100% sikker mener jeg, at forsendelsesomkostningerne ville ligge på 19£ pr. kg. desværre kan jeg ikke få mine æg før til Marts - April da de først sætter deres haner ind til hønsene i Marts, spørg lige om det er langt ventetid, for at se om det lykkes og hvor mange jeg kan blive "tildelt" ;D ;D

VH Gunni.