Forum > Udstillinger, klubber og kolonier

Tips og oplysninger til nye opdrættere og udstillere

<< < (5/38) > >>

Lene Lestat:
Alle racer har 3 kardinalpunkter, dvs. det for racen typiske for den pågældende race, for at den kan være rigtig . Så kardinal punkterne er vigtige.

F.eks er det for Brahma :
1) Krop/størrelse/halestilling
2) Hoveddele
3) Benbefjering.

Som regel er kropsfomen et kardinalpunkt for alle racer (tror jeg nok)

Alt det er også beskrevet i skandinavisk fjerkræ standarden.

Lene Lestat:
Angående sammensætning af stammer, så er der rigtig mange måder at gøre det på alt efter hvor meget plads eller hvor mange høns man har, og hvor organisatorisk man er.

Nogle avler med stammer hvor der startes med en stammoder og alle efterfølgende hønerne i stammen er så efter hende.

Nogle har enkelt dyrs parringer, dvs. at hanen er på besøg hos hver enkelt høne i hver sit bur.

Nogle kan føre sine hanelinier mange mange år tilbage og holder streng orden med det. Skriver op og laver "stamtavler"

Nogle avler med en flok høns og hane og har måske en eller to haner mere som så byttes om med. Dette kan dog tage en lang tid for der går lang tid inden det er den nye hane som er på.
Se denne tråd  http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=8376.0

 

Lene Lestat:
Det er altid godt at have min. 2 haner i tilfælde af den ene er steril eller falder ned af pinden.

Mange tror jeg, fokusere meget på hanen og udskifter altid ham ved blodfornyelse, spørgsmålet er bare om det er rigtigst, det er helt klart det nemmeste, men hanen er også den som når at ødelægger mest idet han bliver fader til alle kyllingerne.
At blodforny med en høne gør ikke så meget skade idet hun får en begrænset mængde kyllinger.

Hanen nedarver typen og hønen nedarver størrelsen, hvis dette holder stik, så skal avlere af især de helt store racer fokusere meget mere på hønernes størrelse, det er f.eks en rigtig god ting at veje sine dyr engang imellem og så får sorteret dem væk som er for små.

Angående indavl, så mener jeg ikke man skal være så hysterisk, eller som en god bekendt siger "jeg  har ikke noget imod indavl bare det bliver i familien" !!
Indavl forstærker både de gode og de dårlige egenskaber. Så hvis man har gode høns og sorterer hårdt i skravlet så kan man avle i 3-5 år med de samme.
Mange har måske også hørt om hønseflokke som passer sig selv og lever i 20- 25 år uden blodfornyelse. Disse flokker lever som regel næsten "vildt" og skravlet bliver sorteret fra af naturens egen hårde hånd.

Desuden mener jeg heller ikke at man skal blod forny for enhver pris, idet man hurtigt kan få noget l... ud af det. Når jeg skal blod forny så skal det være dyr som min. er i samme kvalitet som mine egne eller endnu bedre, bedre end mine.
Det skal heller ikke være dyr som lider af de samme problemer som mine og ja hønseavl er svært, for bedst som man har avlet sig ud af et problem, så venter et nyt i kulissen.

Ankerine:
"Hanen nedarver typen og hønen nedarver størrelsen"
Er der noget dokumenteret hold i dette eller er det en gammel hønseavler-skrøne? For mig lyder det helt hen i vejret, hvis det skulle forholde sig sådan. Er der nogen der har undersøgt det?

Lene Lestat:
@ Ankerine

Det skal jeg ikke gøre mig klog, men jeg synes jeg har læst det, her på forum et sted.

Men skal man tage det logiske så bliver kyllinger en mellemting af hanen og hønen, dvs. hvis du så har for små høner vil afkommet kun blive lidt større.

Navigering

[0] Emneindeks

[#] Næste side

[*] Forrige side

Skift til fuld version