Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Æg med mug på ydersiden.  (Læst 2141 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Mette J

  • Bruger
  • Indlæg: 1
Æg med mug på ydersiden.
« Dato: 01 August , 2021, 08:20 »
Hej..
Jeg har et problem med mine æg der mugner på ydersiden., -mon der er andre der har oplevet det samme eller evt. har et godt råd?
Jeg opbevarer mine æg i vores udhus (grovkøkken) hvor jeg synes der føles tørt og køligt (altid omkring 15 grader). Æggene vaskes ikke og opbevares i rene plastik-æggebakker. Det ser ud som om det altid er ét "bestemt" æg der starter problemet og muggen så spreder sig til de æg der ligger ved siden af (og de lugter selvfølgelig "mullent"). Jeg oplevede også problemet da vi boede i vores gamle hus hvor jeg opbevarede æggene indenfor.
Kan det være at der alligevel er for 'indelukket i rummet'? Eller er det pga. at plastik- æggebakkerne er for tætte? Eller er det i virkeligheden bare bedre at opbevare æggene i køleskab?

På forhånd tak for svar.

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Æg med mug på ydersiden.
« Svar #1 Dato: 01 August , 2021, 12:41 »
Jeg tror ,det er plastikbakkerne, som er årsag til mug.

Det er vist kun i Danmark, at myndighederne synes, æg skal opbevares på køl.

Prøv at brug flade almindelige pap-æggebakker. Jeg er sikker på, at det vil løse problemet.
Temperaturen i rummet lyder jo til at være fin
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Gok

  • Bruger
  • Indlæg: 290
Sv: Æg med mug på ydersiden.
« Svar #2 Dato: 01 August , 2021, 17:31 »
Har du evt. et foto af bakkerne?
Hvis de er lavet som de fleste, med masser af udluftning, altså en "ribbekonstruktion", så burde bakkerne være ok.
I et grovkøkken med 15 grader og uden ventilation, vil den relative fugtighed være høj, og mug kan opstå.
« Senest Redigeret: 01 August , 2021, 17:35 Fra Gok »