Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: hane med måske flere parasitter  (Læst 5951 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Katjo

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3
hane med måske flere parasitter
« Dato: 19 August , 2017, 11:00 »
Hej allesammen

Jeg er ny herinde, men har dog længe brugt jeres super gode side til at søge gode råd til mine høns.

Jeg har haft lidt udfordringer i min flok, og troede egentlig først at problemet skyldes orm, og det at de var nødt til at gå under tag på et mindre areal, måske gjorde at de trods behandling, blev ved at smitte hinanden.

Symptomerne er:
de bliver lidt sløje og ikke så aktive som de plejer, kam og hagelapper bliver blege, og de taber sig og bliver meget tynde.

Jeg har mistet to, med samme symptomer, den ene lå død en morgen, den anden aflivede vi selv da vi kunne se hvor det bar hen trods intensiv behandling i gård for sig selv med varme lamper og opfedningsfoder.

Nu er min søde rare favorolles hane blevet sløj, mat i kammen og tynd (kan mærke brystbenet er skarpt)
Jeg har så opdaget nogle hudfarvet små kryb der kravler rundt på ham, og har pudret ham helt ind dagligt med Hemexcide, hvilket har gjort at jeg ser meget færre kryb, men han er stadig ikke på toppen, har meget vandig afføring og svært ved at holde balancen.

Kan de ved kraftig angreb fra lus eller hvad de kryb nu er godt udvise disse symptomer, eller leder jeg efter flere problematikker?

De får en gang hver 14 dag ormemiddel fra America Thisted i vandet forebyggende, de har adgang til tilskudsfoder, korn og skaller, og de render frit på vores gård fra morgen til aften.

Håber der sidder en derude med et godt råd :)

mvh

Katja

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: hane med måske flere parasitter
« Svar #1 Dato: 19 August , 2017, 14:34 »
Ja - ubehandlede angreb af lus eller blodmider kan tage livet af en høne. Der behøver såmænd ikke være så mange blodsugere, før hønsene begynder at vise symptomer. Når utøjet suger blod, får hjertet sværere ved at pumpe tilstrækkeligt ilt rundt i kroppen. Hjertet kommer på hårdt overarbejde og bliver det ved, så dør hønen af hjertestop.
Symptomerne på blodmangel, som oftest er forårsaget af utøj er ganske som du beskriver det: de bliver lidt sløje og ikke så aktive som de plejer, kam og hagelapper bliver blege, og de taber sig og bliver meget tynde.

Du skal have behandlet hele din flok effektivt meget hurtigt, hvis de skal redde livet. Hemexide er ikke nok. Enten får du fat i Ivermectin hos dyrlægen, hvor der skal lægges en enkelt dråbe under hønens vinger - eller køber du en staldchok og giver et pust under vingerne og et i numsen på hvert individ. Ved brug af staldchok skal der behandles 3 gange med 9-10 dages mellemrum. Alt redemateriale skal skiftes ud.

Jeg tænker, at det nok er en rigtig god ide, at du får kigget hønsehuset efter for blodmider. Små bitte hudfarvede eller røde pletter, der sidder i store 'kager' i sprækker og under sovepindene. Blodmider er aktive om natten, hvor de flytter sig fra deres skjulesteder og over på hønsene og suger blod. Hvis du går ud og lyser rundt i hønsehuset med en lommelygte, når det er blevet mørkt, vil du kunne se et mylder af de små sataner. En anden måde at 'opdage' blodmider på er, at stryge et stykke køkkenrulle under sovepinden eller rundt ved en samling. Bliver papiret rødt, er der blodmider. Sådan et blodmideangreb kan hurtigt tage livet af en hel flok, da de formere sig med uhyggelig fart. Der er MANGE blodmideangreb i hønseflokkene landet over hver sommer. Ved sådan et angreb behandler du også hønsene med ivermectin eller staldchok OG så skal hele huset rengøres, vaskes ned og KALKES indvendigt. Det er den eneste måde, man kan komme de skiderikker til livs.

http://america-thisted.dk/product/chok-spray-mod-utoej-184/
« Senest Redigeret: 19 August , 2017, 15:31 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Katjo

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3
Sv: hane med måske flere parasitter
« Svar #2 Dato: 19 August , 2017, 14:52 »
Hej helle :D
Tak for dit svar, jeg havde desværre godt på fornemmelsen at det var de små bæster, men jeg har ikke umiddelbart kunne se noget i hønsehuset, det er dog en gammel bindingsværk stald, hvor hønsene har den ene ende, og i træværket kan der jo sidde alverdens utøj.
Kan jeg give det en tur med staldchok i hele stalden også lufte ud inden hønsene kommer ind?

Jeg har bedt min dyrlæge om ivemetin i dag faktisk (da jeg læste om det herinde) Og hanen har jeg givet et pust under hver vinge for et par dage siden med trinol staldchok.
Hvad giver jeg ham for at komme sig??
Levertran? og hvor  meget?

Ja undskyld tusind spørgsmål:)
Alle høns og haner får en tur med ivemetin når jeg får fingre i det mandag:)

mvh

Katja

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: hane med måske flere parasitter
« Svar #3 Dato: 19 August , 2017, 15:28 »
Jeg er rigtig glad for for at høre, at du vælger ivermectin til hønsene. Det er også det absolut bedste  /o

Du kan godt spraye med staldchok i huset om morgenen og så lufte ud til hønsene vender tilbage til huset om aftenen, men staldchok er slet ikke nok til at komme blodmider til livs. Der er ingen nemme løsninger og det eneste der virker er en grundig kalkning.

Jeg har heldigvis været skånet for blodmide-angreb i min flok, men sidste sommer opdagede jeg dog en hær af blodmider i et lille kyllingehus, der ikke var i brug. Da huset stod ubeboet hen, valgte jeg at teste de forskellige bekæmpelses-metoder derinde. Først rengjorde jeg hele huset, tørrede det og pudrede det til indvendigt med hemexide. 2 dage efter vrimlede det igen med blodmider, som lystigt boltrede sig i små bunker af hemexide. Næste forsøg blev med staldchok. Huset blev igen rengjort og tørret, hvorefter jeg brugte en hel flaske staldchok i det lille hus - lukkede det til til så giften kunne virke. En lille uges tid efter begyndte blodmiderne igen at brede sig. Sidste metode blev kalkning. Huset blev igen gjort rent hvorefter jeg kalkede det indvendigt og lod det tørre. Her et år efter har der stadig ikke været blodmider i huset efter kalkningen. Det hjælper ikke at bruge en masse tid på lappeløsninger. De mider kommer igen og igen og igen, hvis ikke man får lukket helt af og udtørret deres levesteder.
Desværre lyder det meget sandsynligt, at sådan en bindingsværk-stald er sprængfyldt med det kryb.

Levertran er godt for meget, men man skal passe på ikke at give for meget, da A og D vitaminer er fedtopløselige. 1 spsk i ½ liter hønseguf, tzatziki eller hvad dine høns nu får af lækkerier der bliver spist op straks. Har du mange høns, der skal have mere end ca ½ liter guf, så skal der selvfølgelig ganges op med levertran. Grønkål og persille er meget jernholdige grøntsager og gode til at få blodprocenten op. Du må IKKE give jern til hønsene som tilskud.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Katjo

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3
Sv: hane med måske flere parasitter
« Svar #4 Dato: 19 August , 2017, 19:22 »
Hej Helle :)

Igen tusind tak for svar.

Jeg må bare igang med at kalke stalden indvendigt også.
Kan jeg afhjælpe ham på andre måder sådan rimlig hurtigt, synes han hænger meget med næbbet og i dag er han gået på en pind der ikke hænger så højt som den han plejer og sidde på.

De får en omgang kræs i morgen, men er der andet der får ham hurtigere til hægterne jeg kan give ham?
Ja hvis de skal have medicin så er det det de skal, gider ikke flere skræntende dyr ::)
mvh Katja

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: hane med måske flere parasitter
« Svar #5 Dato: 20 August , 2017, 06:01 »
Du kan prøve at tilbyde ham dåsemajs, skinkestrimler, hakket kogt æg - sådan nogle ting, som høns godt kan li'. Det lyder til, at han er hårdt ramt.
Når jeg har en småtspisende syg høne, så tilbyder jeg altid rå æggeblomme, der er nemt at slubre op. Hønsene elsker det og sådan en æggeblomme indeholder at det, der skal til for at 'lave' en fuldbåren kylling, så det er sunde sager. Undulatfrø er også godt - gerne som en hirsekolbe, der også er spændende at stå og hakke i.
Jeg håber, han klarer den.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Biaggi

  • Bruger
  • Indlæg: 6
Sv: hane med måske flere parasitter
« Svar #6 Dato: 10 Juni , 2021, 08:22 »
hej er der nogen som kender et sted v kolding hvor de sælger Ivermectin

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: hane med måske flere parasitter
« Svar #7 Dato: 10 Juni , 2021, 15:10 »
hej er der nogen som kender et sted v kolding hvor de sælger Ivermectin

Ivermectin skal du have gennem en dyrlæge
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Biaggi

  • Bruger
  • Indlæg: 6
Sv: hane med måske flere parasitter
« Svar #8 Dato: 10 Juni , 2021, 23:57 »
så det jo mega dyrt