Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Skruk høne og en del spørgsmål  (Læst 460 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline GokkeLotte

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 844
  • "Pulverheks- altid i træsko"
Skruk høne og en del spørgsmål
« Dato: 13 Marts , 2014, 14:51 »
Min ene Dværgmaran har lagt sig skruk. Hun ligger nu på 3. dag og bliver ved med at tage nye æg under vingerne....... hvor mange kan jeg forvente, at hun har plads til/kan udruge? Nogle er dværgæg men der er også større i blandt!

Hvordan fjerner I andre evt. overskydende æg? Storesøs er en bestemt lille dame, og jeg er ikke helt tryg ved at "stjæle æg" under hende med de advarselslyde  :o Bruger man handsker, eller hakker de ikke hårdt nok til at perforere huden?

Jeg skal have hende flyttet til det lille lukkede hus pga vores store hankat- jeg stoler ikke på ham og hans adfærd omkring helt små kyllinger.......... hvornår er det bedst? Der har været andre tråde om emnet- ved det godt, men det kunne være skønt med rådene samlet et enkelt sted  ;)

Hun har pt æglægnings/div. frø og kornforderblanding lige udenfor redekassen- vandtårnet står en meter væk. Hun fik lidt salat foran næbbet, da de andre skulle have dagens ration. De får Vispumin i blandingen og skaller, er der andet man evt. kan tilbyde? Salaten i dag og hønseguf igår blev umiddelbart afvist med en lidt skinger kurrelyd- jeg ved ikke om hun selv eller een af de andre har fået det- hun ønsker mig ikke tæt på længere ::) , så fodertildeling og indsamling fra andre foregår i lyntempo  ;D

Det er næsten weekend og skuret skal have den ugentlige, grundigere rengøring. Kan jeg flytte hende i den forbindelse? Helt friskt redemateriale er jo at foretrække, men bliver det for voldsomt med både flytning og "rent sengetøj"? Det lille hus har først stået til tørre og har fået en pæn dosis Hermexcide. Det kan stå inde i skuret med kyllingetråd omkring, så de får privat kyllingegård men alligevel være sammen med flokken om natten og får på den måde et knastørt bosted uden træk.
En blandet flok i haven med mange skønne racehøns imellem :-)
www.DFfR.dk

Offline anneke

  • Bruger
  • Indlæg: 292
Sv: Skruk høne og en del spørgsmål
« Svar #1 Dato: 14 Marts , 2014, 00:24 »
Det var mange spørgsmål. Nu har jeg ikke dværgmaran så jeg ved ikke hvor mange æg de kan ruge ud men hun bliver ved med at samle alle æg hun kan få fat i. Nogle gange har min høns ruget i høstak og de kan godt samle 50-60 æg inden de ruger. Kun de øverste æg bliver til noget og nogle kyllinger går til fordi de synker ned mellem de mange æg så det er ikke nogen god ide at lade dem bestemme selv.
Flyt hende med de æg hun skal have til din skrukhus om aftenen når det er mørk. Hvis du kan lukke det rum hvor hun skal ruge må hun gerne blive der det største del af næste dag også. Jeg kan lukke det rum i min kyllingehus så  det er mørk hele dagen. Og lukker først op om aften næste dag til en halv time hvor hun kan gøre det hun skal uden mulighed til at komme tilbage til det gamle rede.  Du skal ikke give foder og vand så tæt på at hun kan nå det uden at komme af reden og de andre må ikke kunne spise det. og så skal hun have ro, meget ro, især de første dage.
De kan godt hakke en i hånden men de flest er ikke så aggressiv at det gør rigtig ond. men du kan bruge handsker hvis du er utryg ved hende.
mvh. Anneke
Barnevelder, moskusænder, svanegæs.

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Skruk høne og en del spørgsmål
« Svar #2 Dato: 14 Marts , 2014, 06:05 »
hvad har hun som rede

Offline GokkeLotte

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 844
  • "Pulverheks- altid i træsko"
Sv: Skruk høne og en del spørgsmål
« Svar #3 Dato: 14 Marts , 2014, 07:15 »
Tak for svar- så flytter jeg hende + æg i morgen aften. Jeg skal lige skaffe hjælp til at få det lille hus ind i skuret........ Hun har ikke hakket ud efter mig men lyder ret truende- sikke et blik hun har fået  :) Sjovt at så lille et dyr, fladtliggende alligevel kan virke så stort. Vores kat var på besøg i går. Han kom for tæt på og fik et hak- dygtig høne  /o Han prøvede ikke at drille resten af flokken hele dagen.........

@Kristian Hun ligger i den ene ende af en aflang fælleskasse- 120 x 60 så der kommer hele tiden nye æg til fra de andre.......
En blandet flok i haven med mange skønne racehøns imellem :-)
www.DFfR.dk