Forum > Hønsehuset

Opbevaring af rugeæg for bedst mulig klækkeprocent

<< < (3/5) > >>

Turbomoster:
Super flotte og lærerige billeder Tina - Tak for, at vise os dem  /o

pilegaarden:

--- Citat fra: karoline efter 11 December , 2013, 10:31 ---He he det er en lidt sjov debat om man kan se om æg er befrugtede eller ej..... INGEN kan jo bevise om de har ret!!! Hvis ægget er slået ud bliver det jo aldrig ruget på, og dem der ikke bliver slået ud, men i stedet ruget ud, ved vi jo ikke hvordan ville se ud hvis de var blevet slået ud.... :o ::)

Sååå...det må vel være alt efter folks overbevisning :)

--- Afslutning på citat ---

Hvis man slår et helt nylagt æg ud vil den lyse plet også være der. Hvis ægget er befrugtet tvivler jeg stærkt på at dette vil kunne ses med det blotte øje. Det kan muligvis konstateres ved at undersøge den lyse plet under en eller anden form for mikroskopi eller måske konstateres ved at undersøge hormonsammensætning. Det skal nok kunne vises på en eller anden måde.

Jeg er lidt usikker på hvornår befrugtningen af et æg faktisk sker, men jeg ville da tro at det var relativt kort før hønen lægger emballage (skal) om ægget.

Jeg så et sted, at ved avl, skal man sikre at en høne har været isoleret fra andre haner helt op til 52 dage, for at sikre at der ikke var uønskede gener i befrugtede æg. Holder det vand, må hønen jo kunne 'gemme' sæden og holde den i live og dosere efterhånden som hun lægger æg. Der er mange æg på vej/under udvikling på en hønes æggestok, men jeg har svært ved at forestille mig at alle æg 'på vej' bliver befrugtet samtidigt ved en parring. Hvis de gjorde skulle rugeprocessen ligesom kunne ligge 'i dvale' indtil ægget er færdigt og lagt.

Men jeg ved ikke nok om dette til at udtale mig skråsikkert. Jeg forsøger blot at tænke logisk.

Input er meget velkomment.

Marianne Vedel:
Erik, hvis du ser den lille film "Den virtuelle høne" som jeg har fået fra Auburn University, Department of Poultry Science i USA, kan du se, hvornår befrugtningen sker.
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=9405.msg100768#msg100768
Og jo, man kan rent faktisk se den lille kimplet på et befrugtet æg med det blotte øje.

pilegaarden:
Jeg kan ikke se filmen. Jeg får alle mulige 'security warnings'  hvis jeg forsøger at åbne den. Jeg har ikke specielt høje 'security settings' på min computer, sååå...

Men de lyse pletter på æggene på billederne længere oppe i tråden findes på alle æg vi slår ud her. Tager jeg rugeæg fra, er det bestemt ikke 100 % der er befrugtede.

Er der nogen der har et billede der viser kimpletten på et befrugtet æg?

ina.....:

--- Citat fra: pilegaarden efter 13 December , 2013, 00:06 ---Jeg kan ikke se filmen. Jeg får alle mulige 'security warnings'  hvis jeg forsøger at åbne den. Jeg har ikke specielt høje 'security settings' på min computer, sååå...

Men de lyse pletter på æggene på billederne længere oppe i tråden findes på alle æg vi slår ud her. Tager jeg rugeæg fra, er det bestemt ikke 100 % der er befrugtede.

Er der nogen der har et billede der viser kimpletten på et befrugtet æg?

--- Afslutning på citat ---

Billederne ligger lidt længere nede i tråden

Navigering

[0] Emneindeks

[#] Næste side

[*] Forrige side

Skift til fuld version