Forum > Svømmefugle

Hvornår fryser en and?

<< < (2/3) > >>

pilegaarden:
Svaret på spørgsmålet er ret enkelt.

En moskusand fryser kun når man har taget 'tøjet' af den og lagt den i fryseren.

Mine går ude året rundt.

bjyrka:
Det jeg mener er vel egentligt at naturen er så vis at dyr spiser hvad de kan tåle og opholder sig hvor de kan overleve.

Der er undtagelser,bla.heste og geder der spiser taks.

Men i store træk,har dyr ret godt fat på hvad de tåle.

Den med formulde var ikke ment på dyrene,men omkring planteriget,jeg bliver lige munter hver gang jeg ser det lille stunt,agaven på klippen blomster sætter små derefter,vælter og moderplante dør,de små gror videre i det formuldede.

                           Vh Niels

hovedskov:
Da jeg så dit spørgsmål tænkte jeg på engang da jeg tog på Roskilde dyrskue m 3 a mine ænder .. Jeg havde sat dem i det bur vi havde fået anvist og på et tidspunkt kom en erfaren herre hen og spurgte mig hvorfor jeg ikke havde vasket mine ænder .. Hmm det mente jeg jo selv at ænderne var ret så gode til så derfor .. Han ku se det fordi ringene på deres ben var beskidte !! Der gik 5 min så havde han arr en vaskebalje m vaskepulver og varmt Vand og så tog han ænderne efter tur op i baljen .. Ai for f..... Et syn bagefter - de var drivvåde og frøs helt sikkert .(så ja ænder kan godt fryse). Så er det at den erfarne herre siger : sig mig har du ikke et bassin m vand til dine ænder ?. Næe jeg havde en vaskebalje el 2 .. Så siger han: du skal lige vide at når ikke dine ænder har mulighed for at svømme så udvikler den kirtel der sidder på undertiden a næbbet sig ikke og så kan de ikke smøre deres fjer så de kan tåle vand . Derfor ligner dine ænder nu noget der er løgn . Ja det gjorde de i høj grad . De blev tørret m en hårtørrer og blev så fine som nye igen ... Jeg fik straks lavet en lille Dam til dem som de ku svømme i . Altså hvis ikke deres kirtel er udviklet og de blir våde så tror jeg at de fryser fordi fjerene så ikke er vandskyende .. Nå det blev en længere smøre :-) de Moskusænder som jeg har nu lægger sig i læ hvis det blæser og regner meget . Umiddelbart ville jeg råde dig til at få den tagand ind og så giv den nogle andre vaner . Selv mine påfugle sidder inde under taget om aftenen når de skal sove :-)

Raknes:
Hej Lene
taganden er desværre ikke mere, den begyndte at følge efter folk, der gik forbi, og fløj længere og længere væk og en morgen fandt naboen en ordentlig gang fjer fra den....Langt væk hjemmefra, tæt på skoven, hvor rævene bor, det var rigtig øv, for hun var sgu sjov. De andre ænder går ind i deres hus om aftenen,-og vi lukker og slukker!
Mvh
Helle

maja1981:
mine moskus går ude året rundt. har godt nok aldrig oplevet dem fryse.

de sidder ude i regn og sne, selv om de har hus og halvtag at gå ind i/under.


det eneste de ikke kan tåle er meget hård vedvarende frost. så fryser deres tæer/svømmehud og falder senere af.

det oplevede jeg de vintre hvor der var kraftig frost. og måtte "rede" dem ind i stalden.


hvis de flyver kan de stækkes, hvis man ikke vil have de flyver væk eller bor i tagrenden  ;D

Navigering

[0] Emneindeks

[#] Næste side

[*] Forrige side

Skift til fuld version