Forum > Bekendtgørelser og nyheder

Overtypning af fjerkræ og kaniner.

<< < (3/5) > >>

Alfred Kirk:
Hvad med Fodbefjerede Dværde (Sabelpoot) der har så meget fodbefjering  at de næsten har svært ved at gå?

Toppede Hollænder, Paduaner, Sultan m.m. der har så meget top, at de ikke kan se at gå rundt i hønsegården?



 

Bjarne Andersen:
At en høne ikke kan ruge eller føre kyllinger har ikke noget med ovetypning at gøre.
Kun i de tilfælde hvor det dyrevelfærdsmædsigt påvirker dyret er der tale om overtypning.
Jeg synes nu også at det er svært at finde racer hvor der direkte er tale om overtypning indenfor fjerkræ og kaniner.
Det sesw mest indefor hunde og katte.
Det er ikke industri dyr man går efter at få analyseret denne gang.
Det er kun hobby dyr der har deres interesse og er i forlægelse af raporten om hold af hobbydyr fra det dyretiske råd der blev lavet for
1 1/2 - 2 år siden på opfordring fra justitsministeriet.
En raport som bl.a LDF fik mulighed for at komme med bemærkninger til.

For mig er det helt fint at myndighederne ønsker at undgå at vi avler dyr der er hæmmet af dyrevelfærds problemmer på grund af at vi ønsker en bestemt facon eller andet der genere dyret.

De dyr der standart mædsigt ikke påvirker dyrevelfærden samt mutationer er ikke omfattet af raporten og den undersøgelse der nu er sat i værk.   

Kim Stenderup:
Der findes dueracer med så korte næb, at de ikke selv kan opfostre deres unger, samt racer med så stor fjerprydelse på hovedet, at de ikke kan se, hvor de går og flyver. Det må da osse være i den kategori.

Storm-Olsen:
Jeg tænker, ligesom Alfred Kirk, også på toppede hollændere, paduanere og af og til faktisk silker, som kan få så stor top, at de hele tiden må virre med hovedet, for at se ud.

Vi har jo også før haft en tråd om nogle silker, som faktisk fik trimmet fjer ved øjnene for at få bedre udsyn.

Duerne med de alt for korte næb er da også et hamrende godt eksempel.

Mai-Britt:
Kender intet til historien bag racen ell overtypning som sådan, men Chabo'en er da en sjov "lille" fætter...  ;)

Navigering

[0] Emneindeks

[#] Næste side

[*] Forrige side

Skift til fuld version