Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Lidt brahma genetik  (Læst 11173 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline hopper

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 177
  • Høns i haven - lykkepiller uden bivirkninger!
Sv: Lidt brahma genetik
« Svar #15 Dato: 13 ſeptember , 2014, 08:55 »
Gælder det samme, hvis man sætter en guld sortbåndet hane på en hvid sort Columbia høne? Eller? :)

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Lidt brahma genetik
« Svar #16 Dato: 14 ſeptember , 2014, 21:10 »
Står længere oppe i tråden Stine, men kan prøve og forklare det igen hvis det ikke er forståligt nok. Gør jeg gerne med glæde ;)

Der er det ved det at vi arbejder med kønsbundne farver(sølv og guld) og derfor har det indflydelse om hvilken kombination man bruger for hvad farve især hønerne falder ud med. Hvis man bruger en sølvfaktor hane bliver det også nemmere at lave dem renhvide igen uden det gullige skær som let forekommer når man blander guld og sølvfaktor.

Fordelen ved at have båndede høner er at man kan lave en større procentdel af kyllingerne i den rigtig farve(sølv sortbåndede i dette tilfælde). Så uanset hvilken kombination vil det bedste være at sætte hanekyllingen på båndede høner for bedst muligt at kunne få så mange Sølv sortbåndede hønekyllinger, som muligt.
Hvis man satte krydsene af Guld sortbåndet hane på Hvid sort-columbia høne sammen vil det blive en noget mindre del af hønekyllinger som ville blive Sølv sortbåndede, men chancen er der selvfølgelig.
Hvis man satte krydsene af Hvid sort-columbia hane på Guld sortbåndede høner sammen ville der også være en lille ekstra chance for hanekyllinger i Sølv sortbåndet hvor halvdelen af dem vil bære på guldfaktoren.

Mange af dyrene uanset krydsmetoden vil sikkert have gulligt skær eller få det med tiden og det er så det man skal koncentrerer sig om at få avlet væk igen. Eventuelt ved at parre en ren Sølvfaktor hane over ens nyskabte Sølv sortbåndede hønekyllinger en gang mere for at få en mere ren sølvhvid farve.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Lidt brahma genetik
« Svar #17 Dato: 14 ſeptember , 2014, 21:39 »
Er det sølv sort/båndet Brahma man vil have, så kan kun anbefale at købe dem i den farve. For farven findes og det er også muligt at få ganske gode dyr.
At lave dem selv, tager enormt meget tid, plads og tillæg af kyllinger. Så man skal have en god stor fryser. ;)
« Senest Redigeret: 15 ſeptember , 2014, 08:02 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline hopper

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 177
  • Høns i haven - lykkepiller uden bivirkninger!
Sv: Lidt brahma genetik
« Svar #18 Dato: 14 ſeptember , 2014, 22:59 »
Tak frank[glossary][/glossary] dejligt at få det serveret så min ammehjerne kan forstå det.

Hehe Lene.  ;D min fryser er nok ikke helt stor nok. Må hellere holde mig til en enkelt farve. Selvom jeg godt kan lide farveladehøns ;)