Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Avl og unge høners æg.  (Læst 5195 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Henrik Helms Madsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 283
  • HHM
    • Lidt nye haner
Avl og unge høners æg.
« Dato: 13 April , 2013, 18:19 »
Høner i begyndende æglægning som skal bruges til avl starter jo ud med at lægge små æg i et stykke tid.
Hvordan klarer i det? Bruger i de små æg der er under standard størrelsen. Ellers kan i der udstiller vel ikke nå det?
Man vil jo gerne bruge æg fra de nye høner som man synes er gode men det med æggestørrelsen tager jo lidt tid.
1.3 Brune landhøns
1.5 Sorte landhøns

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Avl og unge høners æg.
« Svar #1 Dato: 13 April , 2013, 18:22 »
Henrik, jeg syntes der er lidt delte meninger om dette. Men når det er store racer, så bruger jeg helst kun æg fra 2 års høns. Kun untagelsvis fra unghøner, som så har lagt æg længere tid og nået op på en accaptabel størrelse. I min verden er det een af måderne hvorpå man kan jagte bedre størrelse hos de store racer /o
Hos dværgene har det ingen betydning ;)

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Avl og unge høners æg.
« Svar #2 Dato: 13 April , 2013, 18:41 »
Jeg vil starte med at sige at jeg ikke har noget fagligt belæg for følgende:

Der er mange der siger at dyrene ikke bliver særlig store, når man ruger på små æg. Det kan måske også passe, jeg ved det ikke med sikkerhed... Men min logiske tankegang siger mig at arvemassen jo er den samme, som når samme høne lægger et større æg, 2-3 måneder senere!!
Og hvis ellers opvæksten og diæten/kosten er iorden, så er det trods alt generne/arvemassen der bestemmer hvordan dyret kommer til at se ud i sidste ende.

Babyer/mennesker der vejer 2,5 kg. ved fødsel kan jo sagtens bliver større end babyer/mennesker der eks. vejede 4,5 kg. ved fødsel.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Avl og unge høners æg.
« Svar #3 Dato: 13 April , 2013, 18:55 »
Jeg vil starte med at sige at jeg ikke har noget fagligt belæg for følgende:

Der er mange der siger at dyrene ikke bliver særlig store, når man ruger på små æg. Det kan måske også passe, jeg ved det ikke med sikkerhed... Men min logiske tankegang siger mig at arvemassen jo er den samme, som når samme høne lægger et større æg, 2-3 måneder senere!!
Og hvis ellers opvæksten og diæten/kosten er iorden, så er det trods alt generne/arvemassen der bestemmer hvordan dyret kommer til at se ud i sidste ende.

Babyer/mennesker der vejer 2,5 kg. ved fødsel kan jo sagtens bliver større end babyer/mennesker der eks. vejede 4,5 kg. ved fødsel.

Danny

Danny, det lyder fuldt ud som god logik og fornuft. Jeg har selv ene og allene holdt mig til denne antagelse i en del år. Dog indtil jeg mærkede nogle "små pilliriker"/små kyllinger, fra netop små æg, og de vedblev altså at være tydelig mindre en de øvrige.
Så fra den tid opfattede jeg pludselig det hele lidt anderledes, og syntes at der var en, det man kan kalde en signifikant forskel.
Men igen mine "lomme forsøg" er jo slet ikke videnskabelige :)

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Avl og unge høners æg.
« Svar #4 Dato: 13 April , 2013, 18:59 »
Hvis vi skal udlede en eller anden forklaring på vedblivende størrelses-forskel, så kan det måske have noget at gøre med, at de store i en flok, har nemmere ved at komme til fodret, i modsætning til de mindre, som så holdes tilbage.
Hvis vi ser på mennesker, så skal babyer jo ikke bøvle sig frem til føden, men får serveret uanset start størrelse :)

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Avl og unge høners æg.
« Svar #5 Dato: 13 April , 2013, 21:24 »
Arv og miljø (især foder + årstid) har begge stor indflydelse på dyrenes størrelse. Jeg vil også mene at selvom det er små æg , med små æg mener jeg mindstevægten, så har kyllingerne de samme gener stadigvæk. Men teorien med at de små kyllingerne som Rudy også skriver kommer senere til foderet, hvis de går sammen med større kyllinger, høres egentlig også meget relevant ud.

Jeg ruger ikke på helt små æg, aflange æg, helt runde æg og æg med ruflet overflade.

Om man så skal ruge æg fra 1 års høns, tja jeg gør det sammen med de bedste af de "gamle" høns, som jeg beholder, for man skal aldrig smide alle de gamle dyr væk.
Fordelen med at ruge kun fra 2-års høner, må helt klart være at man så kan se hvordan hønerne har udviklet sig og om de stadig er lige gode og holder standarden.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Henrik Helms Madsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 283
  • HHM
    • Lidt nye haner
Sv: Avl og unge høners æg.
« Svar #6 Dato: 14 April , 2013, 17:13 »
Tak for svarene.
Jeg vil da prøve at ruge et hold store og et hold små æg når skrukkerne kommer.
Jeg har dog altid taget de store æg fra til udrugning. Kom dog lige til at tænke på de små æg som ligger lige under standard vægten. Men som prof. avler venter man jo så til 2 års æggene kan jeg forstå så man har set alle evt. fejl på hønerne.
Hvis nu en unghøne fik lov til at passe sig selv vil hun vel egentlig blive skruk og ruge før hendes æg er store nok efter standarden?
Bare lige en tanke.
1.3 Brune landhøns
1.5 Sorte landhøns

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Avl og unge høners æg.
« Svar #7 Dato: 14 April , 2013, 17:24 »
Tak for svarene.
Jeg vil da prøve at ruge et hold store og et hold små æg når skrukkerne kommer.
Jeg har dog altid taget de store æg fra til udrugning. Kom dog lige til at tænke på de små æg som ligger lige under standard vægten. Men som prof. avler venter man jo så til 2 års æggene kan jeg forstå så man har set alle evt. fejl på hønerne.
Hvis nu en unghøne fik lov til at passe sig selv vil hun vel egentlig blive skruk og ruge før hendes æg er store nok efter standarden?
Bare lige en tanke.

Ja, hvis skruk hønen bestemte selv, så gik det blot naturens gang. Det er jo os seriøse avlere som bl.a. jager stor størrelse på de store racer, udover standardens øvrige krav.

Et tænkt teoretisk eksempel, på hønse racer der får lov at passe sig selv:

Hvis en kæmpe hønsegård/hus med alle racer repræsenteret, som kan parre sig på kryds og tværs, så ville man efter en årerække have en hønse gård med Bankiva høns :)