Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: At vælge hane til hønsene  (Læst 4543 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lolland

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 316
  • En have uden høns, er som et akvarie uden fisk.
At vælge hane til hønsene
« Dato: 26 Maj , 2011, 17:35 »
Jeg er helt ny i hønseverden, men hvor jeg elsker dem, som jeg aldrig havde troet muligt ;D.
Har silkehøns, som jeg godt kunne tænke mig at lave lidt kyllinger på.
Jeg aner bare ikke hvordan man gør med farver. Jeg har fra de første jeg købte 5 haner ud af 6 kyllinger, og her skal jeg så holde den ene hane. Hønen som er ene høne er rød.
Der er så 2 helt røde haner, en meget smuk vildfarvet med sort top og sort rumpe ( ham er jeg total vild med). Så er der 2 røde med lidt mørkt i fjerne. Hvilke hane, er det jeg skal holde her?

Ud over disse har jeg andre silkekyllinger, ( 2 uger gamle) som jeg ikke kender køn på endnu. Der er 3 hvide, samt 4 grå-vildfarvet ( ved ikke om det hedder det hihi)
Kan jeg bruge en af de 1. haner på disse farver? Eller bruger man samme farve, som hønen har, til hendes kyllinger? Jeg aner som sagt intet om hønseavl, og det er absolut KUN på hyggeplan jeg vil have kyllinger. ::)
Hilsen Britta

0.4 høns (alverdens blanding af gode æglæggere) 0.2 fodbefjerede dværghøns( sabelpoot) sort guld porcelæn.
0.1 Dogue de bordeaux
4.5.10 kanariefugle
1.0 grå jaco
0.1 voksen datter

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: At vælge hane til hønsene
« Svar #1 Dato: 26 Maj , 2011, 17:37 »
Hvis det er en rød høne, ville jeg gemme en rød hane.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: At vælge hane til hønsene
« Svar #2 Dato: 26 Maj , 2011, 17:45 »
Behold altid det til videre avl, som kommer standard-beskrivelsen nærmest, såvel mht. det racemæssige som farven.
Der kan selvfølgelig løbende sorteres dyr fra, men mange ting kan først vurderes når hanen/hønen er udfarvet.

Offline Lolland

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 316
  • En have uden høns, er som et akvarie uden fisk.
Sv: At vælge hane til hønsene
« Svar #3 Dato: 26 Maj , 2011, 17:47 »
Jeg regner også med, at holde hanerne til de er større og bedre udfarvede. Men sidder og nærstuderer dem nu.
Det vil så IKKE være hensigtmæssigt at lade evt rød hane få kyllinger med en hvid høne? ( jeg har intet begreb om det, derfor jeg spørger)
Hilsen Britta

0.4 høns (alverdens blanding af gode æglæggere) 0.2 fodbefjerede dværghøns( sabelpoot) sort guld porcelæn.
0.1 Dogue de bordeaux
4.5.10 kanariefugle
1.0 grå jaco
0.1 voksen datter

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: At vælge hane til hønsene
« Svar #4 Dato: 26 Maj , 2011, 18:06 »
Endelig rød på rød. Jeg mener blot hvis der er flere røde (var der ikke det på hane siden), så sorter ud fra standard beskrivelsen for racen + for farven.

Offline Magnus

  • Bruger
  • Indlæg: 696
  • magnusfundal@gmail.com
Sv: At vælge hane til hønsene
« Svar #5 Dato: 26 Maj , 2011, 22:46 »
Det er fint med standardbeskrivelse hvis det er det man vil, men i det her tilfælde lyder det ikke engang sikkert, at det er samme race. Og selvom det er, så kommer det helt an på hvilken form for avl (eller mangel på samme) du vil lave.

Hvis du gerne vil have høns med flot farve og/eller tegning, så hold dig til én farve.
Hvis du gerne vil overraskes, så bland bare på livet løs. I så fald kunne det fint være hensigtsmæssigt med hvid og rød sammen. Bare husk, at det så måske ikke bliver racehøns.
Hvis du gerne vil have forskellige flotte farver og/eller tegninger, kan du nøjes med at ruge andres æg ud. Så bliver kyllingerne allesammen racerene.
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline Lærke M. P.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 736
Sv: At vælge hane til hønsene
« Svar #6 Dato: 26 Maj , 2011, 22:50 »
Hvis det bare er til hygge, kunne det da måske være hyggeligt at lade naturen gå sin gang? Det kan jo være der kommer nogle sjove kyllinger ud :)
Hilsen Lærke

4.7 Silkehøns
1.3.10 Dværg-orpingtoner, gul/sortsømmet
0.1 "Marloff"
1.3.9 *Britisk lavendelfarvet Araucana*
2.1 Vildtfarvet haleløs øretuft (bedre kendt som Araucana ;) )
0.3.1 Hellevadhøns
0,1 Dværg-Punker (Krydsning mellem silke og kochin)

Offline Lolland

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 316
  • En have uden høns, er som et akvarie uden fisk.
Sv: At vælge hane til hønsene
« Svar #7 Dato: 26 Maj , 2011, 23:03 »
Magnus
De er alle store silker, så racen er ikke blandet. ;-))
Og det er KUN hygge, og slet ikke sikkert der bliver noget. Bare lidt tanker jeg går og tumler med.  ;D
Hilsen Britta

0.4 høns (alverdens blanding af gode æglæggere) 0.2 fodbefjerede dværghøns( sabelpoot) sort guld porcelæn.
0.1 Dogue de bordeaux
4.5.10 kanariefugle
1.0 grå jaco
0.1 voksen datter

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: At vælge hane til hønsene
« Svar #8 Dato: 28 Maj , 2011, 12:11 »
Sagen er, at de røde silker er rimeligt sjældne, og det er vel rart at tænke på at ens søde kyllinger kan finde et godt hjem når de bliver store?

Du kan jo evt. finde et par vildfarvede høner til din anden hane. Kan du lægge billeder ind?
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: At vælge hane til hønsene
« Svar #9 Dato: 28 Maj , 2011, 12:17 »
Jeps Johanne, sådan ville jeg også gribe det an  /o  Der er nu engang langt større muligheder af afhændelse af overskuds dyr, når der er tale om racerene dyr samt hvor farverne ikke er sammen blandede.

Men OK, drejer det sig kun om få dyr, kan man jo sagten selv fortære dem.
Det vil jeg bare selv nødig udsættes for, har pt. 270 Orpinton kyllinger, gående og der er flere undervejs  /o  Men en kylling i ny og næ, har jeg intet imod, det er lækkert når det er hjemme avlet  ;)
« Senest Redigeret: 28 Maj , 2011, 12:20 Fra Rudy, Schæferholm »