Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Den der Isabellafarve!!!  (Læst 7943 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

GKV

  • Gæst
Den der Isabellafarve!!!
« Dato: 06 August , 2010, 13:07 »
Nu spørger jeg for 27nde. gang.

Er der nogen der vil fortælle mig, hvilke kriterier man har sat for den gyldne farve, hvor meget, hvor lidt og hvor skal det befinde sig på dyret. Jeg kan se på nogle af billederne at de er gyldne på hele oversiden og nogle af dem på spidsen af svingfjerene, men har man lagt en egentlig plan for det?

Er det en slags vildtfarve,duckwing, blot i en fortyndet udgave idet grundfarven jo er lavendel.

Sidste år slagtede jeg en hane som havde alt for meget gyldent, til at skulle være ren lavendel, men jeg synes det er en smuk farve og igen i år har jeg smukke dyr, som jeg kunne tænke mig at gå videre med. Disse dyr med gyldent er for øvrigt lysere i den lavendel farve end dem uden det gyldne.

Puh Ha hønsegenetik er bare så indviklet.

VH Gunni.

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Den der Isabellafarve!!!
« Svar #1 Dato: 06 August , 2010, 13:18 »
Nej det er ikke så slemt endda ;) du har ret i at isabel er vildtfarvet med lavendel som underfarve. Er det en duckwing så kaldes det isabel duckwing :)

For meget guld i halsbehænget er et problem for både sorte og lavendel araucana :) men derfor er det jo alligevel flot. Man kan vel væge at renavle farven ved at udvælge de dyr med mest guld men de bliver ikke til isabel på den måde.
Nu tilbage som Johanne Schiødt

GKV

  • Gæst
Sv: Den der Isabellafarve!!!
« Svar #2 Dato: 06 August , 2010, 13:59 »
Jamen så må du jo fortælle mig hvad en Isabell så er!!!! At man ikke skal blande sort og vildtfarvet sammen ved jeg godt og her har jeg da fået nogle dejlige sorte høner, men absolut ingen haner der er værd at have med at gøre, de er hverken vildtfarvede eller sorte, men til gengæld dejlige slagtedyr med en god krop..

Dog er jeg sikker på, at der findes renavlede sorte Araucanere i UK, men man skal blot finde ud af, hvor man skal købe og om de vil sælge til udlandet.

Her er en ranglet unghane,(ham bagved er en måned yngre) han er betydeligt mere pastel i lavendelfarven end dem der ikke har noget guld.



Jeg læste på et andet fora om de lavendel silkehøns. Her havde man så også fået isabellfarve og planlægger nu at renavle denne farve. Det var et amerikansk forum og de regner med i år at få godkendt den lavendelfarvede.

Deres store problem var, at en del dårlige splash, som kan ligne lavendel, også blev solgt som sådan for den nette sum af 200$ stk.

I Australien arbejder man også på farven i Araucanerne, men her er man startet med at kalde dem champagne, hvilket da er en meget god farvebetegnelse.

Jeg hører meget gerne fra nogle opdrættere af andre racer, hvordan de har sat  deres ønske om farvefordelingen.

VH Gunni.

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Den der Isabellafarve!!!
« Svar #3 Dato: 06 August , 2010, 23:00 »
Ja jeg vil altså bare sige at jeg er fuld af beundring for din ihærdighed og entusiasme. /o
Det er nogle fine dyr på din hjemmeside og dejlige billeder  <M

GKV

  • Gæst
Sv: Den der Isabellafarve!!!
« Svar #4 Dato: 07 August , 2010, 08:42 »
Tak Lene, desværre er det ikke altid nok. Man får ikke 20 års erfaring bare med det vuns og der er så meget at sætte sig ind i.Ingen ved åbenbart ret meget, eller også er det en fabrikshemmelighed ;D ;D

Det sidste jeg har læst er at Isabel skal hentes hos en ren buff, hvilket for mig vil sige at det kan ikke lade sig gøre, med mindre jeg skal krydse racer.

VH Gunni.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Den der Isabellafarve!!!
« Svar #5 Dato: 09 August , 2010, 07:48 »
Jeg tror ikke der er nogen fabrikshemmeligheder med denne smukke farver, jeg tror måske mere at der ikke er nogen i DK som har 20 års erfaring med denne farve.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Bent Skaarup Pedersen

  • Bruger
  • Indlæg: 228
Sv: Den der Isabellafarve!!!
« Svar #6 Dato: 09 August , 2010, 11:40 »
Og så er der lige det problem, at der åbenbart ikke er nogen enighed om, hvordan man "navngiver" farverne - så når du taler om Isabella og Lavendel som farvebetegnelse, så forstår andre opdrættere det ikke umiddelbart - de bruger måske Perlet og Perlegrå i stedet, selv om de mener det samme.

Her går det jo så også helt galt i mange oversættelser.

I øvrigt har man endnu flere problemmer med duerne, hvor det er helt tydeligt, at de forskellige racers standarder anvender forskellige betegnelser for samme farve.

med venlig hilsen - Bent Skaarup Pedersen

GKV

  • Gæst
Sv: Den der Isabellafarve!!!
« Svar #7 Dato: 10 August , 2010, 08:43 »
Tusind Tak for billedet af dem smukke herre.

Det er jo i den retning jeg mener, måske med lidt mere gyldent på sadel og hals. Og så er der det med hønerne, hvordan ser de ud? Nogle af mine de ældste er nu lidt lysere end andre, (men jeg ser intet gult på dem) og det har jeg som sagt fundet er tilfældet, ved de haner der får gult. Ingen af dem er jo særligt gamle endnu, så måske skifter det til noget mere synbart. Helst vil jeg jo kunne holde det adskilt, så der ikke kommer for meget på de rene lavendel.

Jeg ville så gerne vide om det er en farve, man har fremelsket ved de andre racer ved krydsning, eller det er som hos mig, noget der er fulgt med og som man har syntes faktisk var ret pænt.

Ligeledes vil jeg gerne vide om det er forskellige faktorer der spiller ind genetisk, lidt ligesom med den palomino farve hos hestene. Her kunne man godt tro at en haflinger f.eks er palomino, men genetisk er den rød. De chokolade høns er jo også to forskellige ting.

Det har vel nogen betydning at man ved det, hvis man skal avle, at ikke man får sat de forkerte gener sammen så det hverken er fugl eller fisk.

VH Gunni.

GKV

  • Gæst
Sv: Den der Isabellafarve!!!
« Svar #8 Dato: 10 August , 2010, 11:04 »
Det er utroligt alt det du ved. /o Mon ikke jeg så skal hælde til det som Johanne var inde på at mine "blot" er vildtfarvede lavendel? Spørgsmålet i det tilfælde, hvordan ser jeg DET på hønerne? Ingen af dem har antydning af gult, men som skrevet før nogen af dem er lysere.

De dyr der mangler gult er noget anderledes i fjerfarven, idet de på hoved og vinger indtil nu er mørkere grå.

Hvorfor har jeg da også det flip med at skulle opdrætte det rigtige, det nemmeste er dog bare, at lade stå til og blot kalde dem lavendelfarvet, slut prut finale, men jeg kan ikke lade være at tænke over det og nu, hvor der skal sættes stammer op melder alle de der ideer sig.

Never mind, jeg har en unghane med ret så meget "vildtfarvet" jeg kan vist glemme alt om at de skulle være isabell, den vil jeg prøve at sætte på nogle af de lyse og se hvad der sker, om det bliver til hundemad det hele.

VH og Tak for svar (endelig) Gunni.

Offline leneelle

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 109
Sv: Den der Isabellafarve!!!
« Svar #9 Dato: 10 August , 2010, 13:21 »
@ Gunni.

Kære Gunni.

3. Den først nævnte form, har ofte et negativ arveligt problem, idet hanerne ofte udvikler rå skuldre, som siden ikke er til at blive af med igen.

Hilsen fra Lugovets.
Hvad er rå skuldre ?
mvh Lene
Orpington, Dværg Wyandot, Araucana

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Den der Isabellafarve!!!
« Svar #10 Dato: 10 August , 2010, 14:20 »
Grå måske ?
Med venlig hilsen Søs

GKV

  • Gæst
Sv: Den der Isabellafarve!!!
« Svar #11 Dato: 10 August , 2010, 14:25 »
Uden skulle kloge mig, mener jeg at det har noget med fjersætningen på toppen af vingerne at gøre, ligesom det man ser på industrislagtekyllingerne. Altså at de er bare i lang tid. Måske har det også lidt med udformningen af vingen på.

VH Gunni.

GKV

  • Gæst
Sv: Den der Isabellafarve!!!
« Svar #12 Dato: 10 August , 2010, 16:05 »
Da jeg sidste år erfarede, at en del af mine haner havde disse gyldne fjer blev jeg lidt ærgerlig og for mig var det dengang en misfarvning. Imidlertid synes jeg faktisk de to farver klæder hinanden godt, så mon ikke jeg beholder en stamme og ser om jeg kan få lidt mere gyldent på dem, altså fuld sadel f.eks.Jeg skal afholde mig fra at kalde dem isabellfarvet, men måske kan vildtfarvet tillades i stedet.

Så ændres min opfattelse jo fra at være en misfarvning til en ønsket, men kun der hvor det behager mig ;D

Det er jo aldrig nemt at avle og det kræver spil´me da god plads.Ti nye bokse er ved at blive gjort klar, så jeg kan beholde en del dyr og først og fremmest holde dem adskilt. Lur mig om ikke den anden side af stalden også skal med på et tidspunkt.

Jeg har rundt regnet lige for tiden omkring 70 lavendelfarvede ungdyr + de tværstribede , sorte og hvide, mange af dem uden guld, det svære ligger så i at finde ud af hvilke høner der er fri og hvilke der har det gule islæt.Det må tiden vise, nogen af dem vil inden længe begynde æglægning, så er det bare om at komme igang med næste generation.

Endnu engang Tak for dine oplysninger, det forbavsede mig, at den isabell er en mutation, men jeg har som sagt læst mig til, hvordan de har gjort med silkerne i USA, men igen så taler vi jo om forskellige gener som jo ikke kan arbejde sammen.

Her er det så igen, at det er så ærgerligt med det rod der er i hønsene når det gælder afstamning, der kan ligge alt muligt bag uden, at man ved det. Nogle af hanerne fra England ligner til forveksling små dværghøns af en eller anden art, men de har en vidunderlig farve, både på fjer og dem med fejlkam også på hoveddelene.

VH Gunni.