Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Tilskadekommen kylling hjælp råd søges  (Læst 3959 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lui

  • Bruger
  • Indlæg: 111
Tilskadekommen kylling hjælp råd søges
« Dato: 23 Maj , 2019, 13:10 »
Til morgen opdagede jeg en kylling manglede og fandt den klemt inde mellem to redekasser, let forkommen. Jeg aner ikke hvordan det er sket!
Den halter let men bevæger sig egentlig ok rundt og spiser osv.
Det der bekymrer mig er den lette Halten og den har fået lidt sår på den ene vinge som det ser ud til de andre piller lidt i.
Bør jeg tage kyllingen fra ? Det er vel heller ikke rart for den at undvære de andre...?
Mvh
Louise.
sølv sort båndet brahma hane og høne, samt en hvid, sort og flere grå nuancer brahma høner

Stor flok af gl. danske landhøns.

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 824
Sv: Tilskadekommen kylling hjælp råd søges
« Svar #1 Dato: 23 Maj , 2019, 15:32 »
jeg ville isolere den og sådan nogle sår heler heldigvis hurtigt men de andre bliver altså ved med at hakke i det. Så derfor. Så må du lige bagefter hjælpe den lidt når den skal tilbage.
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline Lui

  • Bruger
  • Indlæg: 111
Sv: Tilskadekommen kylling hjælp råd søges
« Svar #2 Dato: 23 Maj , 2019, 17:49 »
Tusind tak
Er det helt skidt at give den en ven med ?
sølv sort båndet brahma hane og høne, samt en hvid, sort og flere grå nuancer brahma høner

Stor flok af gl. danske landhøns.

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 824
Sv: Tilskadekommen kylling hjælp råd søges
« Svar #3 Dato: 23 Maj , 2019, 17:52 »
Hvis vennen lader være med at hakke i såret synes jeg det er en rigtig god ide. Jeg gør det selv
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Tilskadekommen kylling hjælp råd søges
« Svar #4 Dato: 23 Maj , 2019, 18:21 »
Tusind tak
Er det helt skidt at give den en ven med ?

Det er meget skidt for hønsepsyken at blive isoleret fra sin flok, så med mindre det er fuldstændigt umuligt, så skal en kylling have en ven med i isolation
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Lui

  • Bruger
  • Indlæg: 111
Sv: Tilskadekommen kylling hjælp råd søges
« Svar #5 Dato: 23 Maj , 2019, 22:54 »
Jeg er endt med at have kyllingen inde på mit varme badeværelset gulv  i en kasse med halm, vand og mad....dog uden ven...jeg turde ikke hvis den også hakkede i såret, og jeg synes desværre den ser skidt ud
sølv sort båndet brahma hane og høne, samt en hvid, sort og flere grå nuancer brahma høner

Stor flok af gl. danske landhøns.

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 824
Sv: Tilskadekommen kylling hjælp råd søges
« Svar #6 Dato: 23 Maj , 2019, 22:55 »
åhh jeg håber sådan det går
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 824
Sv: Tilskadekommen kylling hjælp råd søges
« Svar #7 Dato: 26 Maj , 2019, 08:12 »
hvordan går det med den lille kylling. Er den ved at være så rask at den kan komme ud til sine venner. Hvor gammel er den.
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline Lui

  • Bruger
  • Indlæg: 111
Sv: Tilskadekommen kylling hjælp råd søges
« Svar #8 Dato: 26 Maj , 2019, 18:05 »
Hej igen
Kyllingen har det godt ! :D
Den var i en papkasse indenfor i varmen en dags tid, så kom den ud i vores Kyllinge afdeling under varmelampe med en ven og det er gået godt.
Nu skal de rykke ud til flokken igen.
Tak for gode råd !
sølv sort båndet brahma hane og høne, samt en hvid, sort og flere grå nuancer brahma høner

Stor flok af gl. danske landhøns.

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 824
Sv: Tilskadekommen kylling hjælp råd søges
« Svar #9 Dato: 26 Maj , 2019, 21:49 »
Sådan. Så dejligt når det lykkes
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline Lui

  • Bruger
  • Indlæg: 111
Sv: Tilskadekommen kylling hjælp råd søges
« Svar #10 Dato: 27 Maj , 2019, 07:54 »
Ja det er bare så dejligt og den er endda lidt en yndling, for har en farve ingen af mine andre brahma har, så er meget vild med den.
sølv sort båndet brahma hane og høne, samt en hvid, sort og flere grå nuancer brahma høner

Stor flok af gl. danske landhøns.

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Tilskadekommen kylling hjælp råd søges
« Svar #11 Dato: 27 Maj , 2019, 10:27 »
En af dagligdagens små mirakler  ;D

Offline Lone

  • Bruger
  • Indlæg: 683
Sv: Tilskadekommen kylling hjælp råd søges
« Svar #12 Dato: 29 Maj , 2019, 10:01 »
Selv helt små kyllinger er 'seje'  :)
Jeg prøvede 2 gange på een dag, at en kylling (14 dage) hang fast med den ene fod i lemmen ind til reden (en kaninhule) Måske - måske ikke - samme kylling begge gange. Det har jeg aldrig prøvet før, måske fordi kyllingerne ellers har været ældre, når de kom i det bur med den kaninhule. 2. gang, jeg samlede kyllingen op, virkede benet 'slattent'. Men bare det kvarter, jeg gik rundt med kyllingen i min varme hånd, og med det slatne ben sat ind i normal position, var nok til, at jeg valgte at sætte den tilbage i flokken. Tænker, benet havde 'sovet' efter at have hængt fast.
Og selvfølgelig, mellemrummet ved lemmen blev blokeret af et par kiler - og jeg tjekkede både kylling og søskende, indtil de alle var kommet vel ind for natten.
Og så er der jo alle de kyllinger med skæve ben og/eller krumme fødder, der har fået lidt hjælp efter klækning, i form af elastikker/bandager - og bare efter et par dage kan følge flokken hos en skrukhøne  :o
Det, der ikke er mindst een på Dansk Fjerkræforum, der ved - er ikke værd at vide :)