Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Isabel Duckwing + Sort = ?  (Læst 10344 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Kathrine

  • Bruger
  • Indlæg: 37
Sv: Isabel Duckwing + Sort = ?
« Svar #15 Dato: 17 Marts , 2013, 16:56 »
Frank, du (og Marita) har hermed opnået gudestatus hos mig ;)

Jeg kan se fordelen ved silkehøns i form af temperamentet, toppen, æggefarven og kammen.
Jeg elsker temperamentet ved silkehøns og vil gerne have lidt mere top hos araucanaen.
Men der er jo desværre også rigtig mange ulemper ved dette kryds... Så som "fluffy" fjerdragt, chancen for en ekstra tå, lavere vægt (jeg eeelsker kød) og silkehuden...

Havde slet ikke tænkt på vorwerk, men så vidt jeg kan se er den eneste større udfordring ved dette kryds, at få ærtekammen og den fyldige top, men det handler vel bare om tid, før det er på plads.
Derudover kan den da hjælpe med vægt, strammere fjerdragt og påvirker ikke æggefarve noget videre (grundet hvid/gullige æg).

Jeg tror derfor at jagten må sættes ind på nogle fornuftige vorwerk, til at stabilisere aftegn.
Så kan jeg jo lave en araucana X vorwerk kombi og sætte egnet afkom på araucana X silke/araucana kombi, og samtidig holde en "fri" stamme af begge kryds til blodfornyelse, indtil den forhåbentlig bliver renavlet en gang... Forhåbentlig kan jeg så få de ønskede egenskaber fra både silken og vorwerken... Med lidt held ::)

Godt jeg har plads nok at råde over!

Kathrine

Offline Kathrine

  • Bruger
  • Indlæg: 37
Sv: Isabel Duckwing + Sort = ?
« Svar #16 Dato: 17 Marts , 2013, 16:58 »
Forresten, så er den tværstribet hane røget helt ud af planlægningen ;)

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Isabel Duckwing + Sort = ?
« Svar #17 Dato: 17 Marts , 2013, 17:13 »
Altid godt med god plads for der skal helst ligges en del kyllinger til når man arbejder hen imod noget nyt. Bliver spændende at se hvad du kan få ud af det.

Fjertop er dominant gen hvorimod kraniebuen der gør toppen stor er recessivt gen bare så det er på plads og har da set Perlegrå Engelsk Araucana med stor og fyldig top så måske er du heldig og kan få fat i sådan en til at krydse på Vorwerk og den anden/andre.

Lyder også godt med forskellige linjer, så er spørgsmålet bare om det lykkes.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Kathrine

  • Bruger
  • Indlæg: 37
Sv: Isabel Duckwing + Sort = ?
« Svar #18 Dato: 17 Marts , 2013, 17:21 »
Jeg har en enkelt araucana høne med meget fyldig top, men den er desværre perlegrå med tværstriber...
Godt at vide med top og kraniebue.

Selvfølgelig kommer det til at virke :) jeg er indtil videre positiv overfor projektet. Hønseavl er trods alt hurtigere og knap så beskosteligt som hesteavl.

Kan godt være at jeg vender tilbage med nogle spørgsmål undervejs i processen... Hvis det er ok :)

Kathrine

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Isabel Duckwing + Sort = ?
« Svar #19 Dato: 17 Marts , 2013, 17:38 »
Spændende projekt. /o

Og heldigvis er det hurtigere med høns end heste og det er også langt nemmere at æde sig ud af overskuddet. ;)

Husk at den Engelske Araucana også skal have skæg og ikke kun top.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Kathrine

  • Bruger
  • Indlæg: 37
Sv: Isabel Duckwing + Sort = ?
« Svar #20 Dato: 18 Marts , 2013, 06:37 »
Jeps Lene /o
Glemmer ikke noget så charmerende ;) heldigvis har det meste af mit E. Araucana avlsmateriale fint med skægvækst.

Offline Kathrine

  • Bruger
  • Indlæg: 37
Sv: Isabel Duckwing + Sort = ?
« Svar #21 Dato: 18 Marts , 2013, 15:59 »
Se! Hvad er nu det vi har her...
Som i et hvert godt tv-køkken har jeg "snydt" og lavet lidt på forhånd ;)

Jeg havde for et stykke tid siden fået nogle maran æg af en bekendt i Tyskland (hesteverdenen fører en mange steder hen) Jeg ville egentlig ikke gøre den i maran, men min kære mor ønskede sig brændende maran, jeg kom til at rose hans høns og vupti, så havde jeg dagens produktion hjemme i min rugemaskine.

Jeg havde dog lige et par ekstra pladser i maskinen og de blev fyldt ud med bl.a. æg fra isabel høne / sort araucana hane.

Og vupti! Se så lige hvilken farve den ene har udviklet sig til... Umiddelbart sort dragt, men med perlegrå vingespidser   :o
Som Piet Van Deurs ville udtale: "hvad er det?"

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Isabel Duckwing + Sort = ?
« Svar #22 Dato: 18 Marts , 2013, 16:07 »
De fleste kyllinger som bliver sorte har hvidt i kyllingefjerene (vinger). Dette skulle være med til at give den grønne glans, som sorte dyr skal have. Men om det er det som er her, ved jeg ikke.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Kathrine

  • Bruger
  • Indlæg: 37
Sv: Isabel Duckwing + Sort = ?
« Svar #23 Dato: 18 Marts , 2013, 16:10 »
Jeg synes bare at de plejer at være hvide så, dem her er nærmere blå

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Isabel Duckwing + Sort = ?
« Svar #24 Dato: 18 Marts , 2013, 16:14 »
Ja, de ser blålige ud, så er det bare at vente at se hvad det bliver til, på den færdige fugl.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub