Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvad kaldes denne farve?  (Læst 9945 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

GKV

  • Gæst
Hvad kaldes denne farve?
« Dato: 26 Oktober , 2011, 13:23 »
Jeg har på mine Engelske Araucana fået et par stykker med meget farve. Dels en rød/blå, men også denne her.

Er det det man kalder gulhalset, eller er det en orangehalset, vildfarvet eller hva´?





VH Gunni.

Offline Jean Hansen (Lavbo)

  • Bruger
  • Indlæg: 3 017
Sv: Hvad kaldes denne farve?
« Svar #1 Dato: 26 Oktober , 2011, 13:31 »
Jeg ved det ikke, men gud hvor er den bare flot :o :o :o
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

bly viol

  • Gæst
Sv: Hvad kaldes denne farve?
« Svar #2 Dato: 26 Oktober , 2011, 14:32 »
hold op den er flot  :o det var da helt vildt . det ku være flot med sådan en hel stamme .  /o /o

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Hvad kaldes denne farve?
« Svar #3 Dato: 26 Oktober , 2011, 18:36 »
Jeg har haft sådan to i mine krydsninger mellem blå og blå/guldhalset. Så der ligger da nok noget guldhalset bag. Mine blev slagtet (begge haner!) men det kunne have været sjovt at se dem færdige. De guldhalsede ligner nemlig noget, der er syet af skindrester og gamle fjerboaer :D i lang tid inden de bliver - guldhalsede ::).
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

GKV

  • Gæst
Sv: Hvad kaldes denne farve?
« Svar #4 Dato: 27 Oktober , 2011, 09:04 »
Tak for svar og rosende ord. Ja han er en flot fyr og min tvivl gik på hvad farven kaldes.

Det er det evigt tilbagevendende for mit vedkommende det med at finde ud af farverne for jeg synes generelt de ligner hinanden utroligt meget, dog hældede jeg mig lidt til mine guldhalsede Fønix og mente det lignede lidt, blot med den forskel at ham her altså er blå. Mine erfaringer med hensyn til den videre farveudvikling kan ligge et meget lille sted.

Indtil videre har jeg slagtet de dyr der har fået for meget kulør, såsom røde fjer her og der, men til min forbavselse ser jeg så på Lestats billeder fra Hannover i Araucanatråden, at der findes Araucana der er sorte med lidt rødt på halsen og de kaldes sort med rød. ??? ???

Dem har jeg indtil videre slagtet som værende fejlfarvede, men den ene gang efter den anden synes jeg, at jeg støder på, at der er en betegnelse og at nogle ligefrem opdrætter dem med vilje ;D.

Fidusen ligger jo i at få det adskilt, så de ensfarvede ikke får de farvede fjer, men derfor kan man jo godt synes at de andre er flotte, men den med de sorte Araucana med rødt forbavsede mig godt nok!


VH Gunni.

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Hvad kaldes denne farve?
« Svar #5 Dato: 04 November , 2011, 15:35 »
Den kommer vel hen af at kunne ligne en blå/guldvinget  ;) Ret flot i øvrigt!!
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Magnus

  • Bruger
  • Indlæg: 696
  • magnusfundal@gmail.com
Sv: Hvad kaldes denne farve?
« Svar #6 Dato: 02 December , 2011, 22:52 »
Jeg ville kalde den Blå orangehalset, men der er en lille mulighed for, at den er blå guld/sølvhalset med spaltet arv.
"Orange" er jo en fortynding af "guld", men "sølv" er en decideret fjernelse. Krydsninger mellem "guld" og "sølv" kan godt se "orange" ud, selvom "orange" skyldes et helt andet gen.

Anførselstegnene er mest for at understrege, at farverne ikke altid hedder det de ligner. Brune Landhøns er f.eks. "guld", ligeså både rød og gul Sussex, gul New Hampshire og vildtfarvet Araucana.

Jeg håber, at jeg har bidraget med noget positivt til forvirringen. :)
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline bjarne m

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 143
Sv: Hvad kaldes denne farve?
« Svar #7 Dato: 29 December , 2011, 16:14 »
Kære GKV.
desværre må jeg skuffe dig.det som du fremviser,er desværre fejlfarvet,da der endnu ikke er andre farver end Perlegrå,som er godkendt.
Meeeen,hvis du vil avle på den ,for at forstærke,denne farve,kan du måske opnå noget,som ligner blå/orangehalset,eller noget af samme stil,men det bekømrer mig at der er så meget farve på vingebuer/skuldre,og ikke så meget i halsbehæng.
med venlig hilsen
bjarne m

GKV

  • Gæst
Sv: Hvad kaldes denne farve?
« Svar #8 Dato: 31 December , 2011, 15:17 »
Jeg har først set de sidste svar nu. Der er ingen panik, jeg ville bare vide on farven evt. i andre racer havde en farve af den slags og om den havde et navn. Andet var det ikke.

PS Han smagte godt.

@ Bjarne, jeg ved godt at det kun er perlegrå der er anerkendt i DK ;D ;D, men den eng. Araucana findes altså i 12 farver, de er bare ikke godkendt her, men har eksisteret i mange år

VH Gunni.
« Senest Redigeret: 31 December , 2011, 15:24 Fra GKV »

thorleif

  • Gæst
Sv: Hvad kaldes denne farve?
« Svar #9 Dato: 31 December , 2011, 15:39 »
Farven er lidt af et "ugraes" naar man avler blaa i dverg-cochin.

GKV

  • Gæst
Sv: Hvad kaldes denne farve?
« Svar #10 Dato: 31 December , 2011, 15:48 »
Farven er lidt af et "ugraes" naar man avler blaa i dverg-cochin.


Det forstår jeg faktisk godt, det kan diskuteres om den er køn. Jeg synes bedre om at fjerene er røde, hvis det skal være.

Kan du komme godt ind i det Walisiske Nytår!

VH Gunni.

thorleif

  • Gæst
Sv: Hvad kaldes denne farve?
« Svar #11 Dato: 31 December , 2011, 16:23 »
Dymunaf flwyddyn newydd dda i bawb.

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Hvad kaldes denne farve?
« Svar #12 Dato: 31 December , 2011, 16:24 »
Ikke mere til den herre *f

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hvad kaldes denne farve?
« Svar #13 Dato: 31 December , 2011, 16:54 »
Diolch i chi hefyd, Thorleif
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

thorleif

  • Gæst
Sv: Hvad kaldes denne farve?
« Svar #14 Dato: 31 December , 2011, 17:45 »
Y chi.