Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Min stakkels syge kat - ubehagelige billeder  (Læst 61695 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Min stakkels syge kat - ubehagelige billeder
« Dato: 26 Maj , 2010, 09:23 »
Min ældste kat, Talos, som jeg kom til at tage med hjem fra Kreta for 10 år siden, har ikke været så frisk på det sidste, bl.a. fik han nogle småsår i huden, som tydeligvis kløede, for han bed store hårtotter af, han tabte sig også og virkede irritabel. Så for en måneds tid siden var jeg ved dyrlægen for at få hende til at kikke på sårene. Han havde også gennem det sidste år fået nogle meget fortykkede ardannelser, som jeg havde fået kikket på før for at sikre, at han ikke havde ringorm. Han har selvfølgelig ikke lopper, så det kunne ikke være eksem pga. dem, men han fik en sprøjte med antibiotika, og så skulle han have nogle antibiotikakapsler to gange dagligt i 10 dage, jeg skulle kontakte dyrlægen, hvis jeg ikke kunne se bedring. Nu er det jo noget svært at se om hårene bliver tættere, men jeg syntes ikke, det var helt godt med ham. Så i onsdags tog jeg ham med til dyrlæge igen, og der blev taget blodprøver, jeg skulle også holde ham på en bestemt måde, så dyrlægen kunne tage temperaturen, og da opdagede jeg en ret stor knude i hans ene armhule. Den må være kommet ret hurtigt, for Talos er en rigtig kælekat, der bliver nusset med på skødet dagligt, og jeg havde ikke mærket den før.
Så dyrlægen tog lige et par prøver af knuden også. Blodprøven fik jeg svar på samme dag, men vævsprøverne fik jeg først svar på fredag morgen, hvor min dyrlæge ringede selvom det var hendes fridag.
Talos har Hyperthyreoidisme, på alm. dansk forhøjet stofskifte, som er en sygdom, der ofte ses hos katte, og især hos katte der er ældre end 8 år.
Talos blev opereret i går, det viste sig, at der var ikke mindre end FIRE!! knuder med udspring fra skjoldbruskkirtlen, den ene var den jeg kunne mærke i armhulen, de andre lå dybere inde bag muskulaturen.
Dyrlægen mener ikke, der er tale om kræft, men jeg får svaret i dag, for jeg har bedt om at få knuderne undersøgt. Jeg håber så meget, at min skønne Talos er rask nu, for jeg vil ikke til at behandle og behandle på en kat med kræft, for jeg har jo selv oplevet på nærmeste hold, hvor forfærdelig en kræftbehandling er for patienten.
Talos fik også fjernet de to fortykkelser i huden, de var nærmest bruskagtige.
På billederne ses svulsterne og også de to fortykkelser.
Talos ser skrækkelig ud nu med de store operationssår og steder, hvor pelsen er barberet af, lillemissen, Safir, var frygtelig bange for ham i går og også stadig noget i dag, han lugtede åbenbart meget forkert. Så for første gang nogen sinde valgte Safir at sove et andet sted end i min seng, hvor de normalt ligger begge to.
Han må ikke komme ud den næste uge, og det bliver nok meget hårdt for ham, for han elsker at være i haven.

Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Min stakkels syge kat - ubehagelige billeder
« Svar #1 Dato: 26 Maj , 2010, 09:26 »
Åh bette stakkel da ...god bedring med ham.
Med venlig hilsen Søs

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Min stakkels syge kat - ubehagelige billeder
« Svar #2 Dato: 26 Maj , 2010, 09:39 »
Nåhhhr mitte tatte....
Hader når ens dyr er syge. Toby, min hund skal til dyrlæge idag. Vorte i øjet !!
Rigtig god bedring med Talos...

Offline Elise ☺

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 728
    • www.beli-lys.webbyen.dk
Sv: Min stakkels syge kat - ubehagelige billeder
« Svar #3 Dato: 26 Maj , 2010, 10:06 »
øv øv stakkels kat håber på det bedste for ham. God bedring *k *t
Mange Hilsner Elise

Brahma: Hvid-blå col. Hvid-sort col. Red pyle, sølv-sortbåndet
Engelsk araucana: Perlegrå
Sebright: Sølv sort randet
Serama
Gæs: alm landgæs
6 heste/ponyer
Mange katte
1 fantastisk gårdhund
2 dejlige piger og 1 forstående ægtemand

Offline Patricia

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 426
  • Mit første Klubmesterskab
Sv: Min stakkels syge kat - ubehagelige billeder
« Svar #4 Dato: 26 Maj , 2010, 10:07 »
Ja, føj for den. Jeg krydser fingere for ham
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline Louise S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 876
  • Multi-kulti hønsegård med plads til hybrider
Sv: Min stakkels syge kat - ubehagelige billeder
« Svar #5 Dato: 26 Maj , 2010, 10:13 »
Stakkels Pus (og det gælder jer begge)  *t

God bedring, Talos.
De bedste hilsner fra Louise

0.3 Skånske Blomsterhøns
2.1 Kobberfarvet Maran
0.2 Isa Warren
1.1 Bullmastiffer  <.  <.

Offline P. Jakobsen

  • Bruger
  • Indlæg: 493
Sv: Min stakkels syge kat - ubehagelige billeder
« Svar #6 Dato: 26 Maj , 2010, 10:42 »
åhh!! av!!

Jeg ønsker Talos rigtig god bedring. Det var da en rigtig grim ting at rende rundt med! Godt den blev opdaget og fjernet

Knus og tanker herfra.  *t

 *k
0,1 puttemor i minderne.
0,1 dværgorpington (gul/sort columbia)
2,5 dværgwyandotter (0,1 guld/sortbåndede 0,1 blandingsfarve 2,2 orange/sortbåndede)
1 (i minderne),3 skånske blomsterhøns
1,1 huskatte
1,0 dalmatiner sortplettet

Høns er bare SKØNNE!!!

Pernelle

Offline Trine Bierberg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 395
Sv: Min stakkels syge kat - ubehagelige billeder
« Svar #7 Dato: 26 Maj , 2010, 11:08 »
Heldigvis har katte jo 9 liv /o
Og så er katte utrolige til at komme sig!!
Jeg har tilbagevendende haft katte jeg har sagt farvel til på vej til dyrlægen, men når de så bliver syet sammen og får lidt penicillin, ja, så går der ikke lang tid førend de klare sig fint igen!!
Lad os håbe at det går sådan med din Talos også!!
 *t *l til dig og katten
mange hilsner
Trine <E

1,19 Lys Sussex, 0,2 lysebrune kryds af Sussex og Italiener, 1,3 får, 1,5 boergeder + 6 kastrater, 0,2 meget behårede kaniner, 1 Border collie pige og 2 katte, når de er hjemme!!

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: Min stakkels syge kat - ubehagelige billeder
« Svar #8 Dato: 26 Maj , 2010, 13:56 »
Det er da pænt store knuder. Stakkels mis. måske ikke noget at sige til, at skjoldbruskkirtlen har opført sig lidt mærkeligt med dem i sig...
Får han medicin for stofskiftet, eller regner I med, det bliver normalt, nu hvor knuderne er fjernet? Jeg ville også have fået dem undersøgt. Bare for en sikkerheds skyld.

Det er ikke sjovt at være rimpet sammen uden hår på, meeen.. så er det da godt, han har dig! Jeg er sikker på, du sørger godt for ham.

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Min stakkels syge kat - ubehagelige billeder
« Svar #9 Dato: 26 Maj , 2010, 14:08 »
Nååå, lille mis da. Det var en stor omgang at skulle igennem, men hvor er han heldig at han bor hos en familie som jer, hvor der bliver gjort noget for ham.

Rigtig mange hilsner med god bedring. *h
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Min stakkels syge kat - ubehagelige billeder
« Svar #10 Dato: 26 Maj , 2010, 14:27 »
Tak for trøst, det varmer  :)
Har lige fået svaret fra dyrlægen, alle celler er normale og der er ingen "mitoser".
Det kommer nok til at tage lidt tid at genopbygge tilliden mellem Talos og mig og også mellem de to katte, han er i soveværelset med mad, vand og bakke mens jeg er på arb. for jeg er bange for at ham og Safir kan komme op at skændes, nu hvor han lugter forkert, og at der så kan ske noget med sårene.
Når jeg går ind i soveværelset, gemmer han sig under sengen, og lukker jeg op, så han kan være i hele huset, skaber Safir sig åndsvagt med tyk hale, rejste hår langs rygraden, og de der skrækkelige katteskrig, som en gal/bange kat kommer med.
Det er ikke meningen, at Talos skal have medicin, forhåbentlig har operationen klaret problemet, og eftersom selve skjoldbruskkirtlen stadig er der, skulle han heller ikke komme til at lide af for lavt stofskifte. Men alt det må tiden vise.
Her og nu skal vi bare have genskabt den gode adfærd, men det skal vi nu også nok klare. Jeg har før oplevet, at siamesere kan blive noget hysteriske, hvis en havde været til dyrlæge og kom hjem og lugtede forkert og farligt.
Jaja, livets gang i Lidenlund.

Jeg tør slet ikke skrive, hvad regningen var  :o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Min stakkels syge kat - ubehagelige billeder
« Svar #11 Dato: 26 Maj , 2010, 14:39 »
Det var da en mega stor operation, han skulle igennem.
Fik du ikke noget smertestillende med hjem til ham?
Det kan nemt være derfor han gemmer sig, hvis han har smerter. Det oplever vi ihvertfald med vores katte.
Håber det går godt med ham, og at han kommer sig hurtigt.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Julie R

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 428
Sv: Min stakkels syge kat - ubehagelige billeder
« Svar #12 Dato: 26 Maj , 2010, 14:58 »
Uha, god bedring til ham. Sender dig mange tanker.
Mvh. Julie


En del forskellige høns og nogle hunde.

0.1.    Dejlig datter
1.0.    Dejlig søn
1.0.    Vidunderlig mand

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Min stakkels syge kat - ubehagelige billeder
« Svar #13 Dato: 26 Maj , 2010, 15:21 »
Han har fået tre sprøjter med "Metacam", der er 4 ml i hver og der står 0,5 mg/ml, det skal han have sprøjtet i munden en gang dagligt.
Så har han fået Clavubactin tabletter, som han skal have morgen og aften i 5 dage.
Jeg gætter på, at han gemmer sig, fordi han er bange for at jeg stopper ham i transportkassen. Han har været nogle gange til dyrlægen på det seneste, fordi jeg ikke kunne forstå, hvad der var galt med ham. Jeg pylrer nok lidt om mine dyr, det er jo ikke sikkert at andre ville gå til dyrlægen, fordi katten har nogle småsår. At det så viste sig, at der lå noget mere alvorligt bag ved, var så en helt anden historie.
Denne her omgang lå på 5993,74 kr, men det var så operation, en hel del blodprøveundersøgelser, undersøgelse af biopsi af tumoren og efterfølgende mikrospopisk celleundersøgelse af den, og så fik han lige en tandrensning, nu da han var i narkose. Ja, og så var der vil godt og vel en en tusindkroneseddel for nogle uger siden.
Det koster penge at have husdyr, og for mig har det været hver eneste krone værd. For jeg kan slet ikke gøre op i penge, hvor meget glæde han har givet mig. *p
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Jake

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 256
Sv: Min stakkels syge kat - ubehagelige billeder
« Svar #14 Dato: 26 Maj , 2010, 15:25 »
 *t *l *b
Life is NOT like a box of chocolates!

Life is like a jar of Jalopenos...

What you do today, might burn your ass tomorrow!..  /s  <C <S