Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Geder - opstart  (Læst 13529 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lone Knap

  • Bruger
  • Indlæg: 429
Geder - opstart
« Dato: 18 Juni , 2011, 21:10 »
Vi overvejer at anskaffe geder, men ved ikke meget om dem. Gedelisten synes jeg virker uoverskuelig. Nogle herinde, som kan hjælpe?? Findes geder uden horn, så vi kan bruge fårehegnet? Hvad vinterfodrer man med?? Og lign. ting. Hilsen Lone


Offline Lene Lestat

  • Moderator
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Geder - opstart
« Svar #2 Dato: 18 Juni , 2011, 21:28 »
Der findes geder uden horn, men man skal ikke parre en hornløs med en hornløs, for så kan der komme genetiske defekter, såsom tvekønnethed.

Jeg holder personligt også mest af geder uden horn. Og hos mig er det kun bukken som har horn, se mere her :

http://www.lestat.dk/5648380
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Popes

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 14
Sv: Geder - opstart
« Svar #3 Dato: 18 Juni , 2011, 21:41 »
Geder af Christina Schwatz er en god lille opslagsbog der kan lejes på biblioteket, der
findes sikkert andre.
Den bringer en lidt rundt i racerne, fodringen og indhegningen.
Pøj pøj med projektet.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Geder - opstart
« Svar #4 Dato: 18 Juni , 2011, 21:53 »
Velkommen på forum, Poul :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Lone Knap

  • Bruger
  • Indlæg: 429
Sv: Geder - opstart
« Svar #5 Dato: 18 Juni , 2011, 21:55 »
Tak for jeres svar og links.  :) dejligt, med hurtig hjælp

Offline Popes

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 14
Sv: Geder - opstart
« Svar #6 Dato: 18 Juni , 2011, 22:03 »
Velkommen på forum, Poul :D


Tak Marianne.

Det var skarp  8)

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: Geder - opstart
« Svar #7 Dato: 22 Juni , 2011, 01:55 »

Offline Trine Bierberg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 395
Sv: Geder - opstart
« Svar #8 Dato: 22 Juni , 2011, 07:22 »
Prøv alligevel at kigge på Gedelisten eller stil spørgsmål dér!!
Der er mange kompetente mennesker, der svarer hurtigt, hvis der er noget du er i tvivl om.
Vi har selv boergeder, de har horn, men vi har aldrig oplevet at de blev brugt.
Det er en meget rolig gederace....undtagen når de skal have mad ;D De er heller ikke de store udbryderkonger, som f.eks dværggeder er. /o
De er rigtig gode kødgeder og de kan også malkes!!
Held og lykke med gedehold, det er et meget hyggeligt og socialt dyr at have med at gøre!
Du er velkommen til at spørge, vi har erfaring på amatørplan!! ;)

mange hilsner
Trine <E

1,19 Lys Sussex, 0,2 lysebrune kryds af Sussex og Italiener, 1,3 får, 1,5 boergeder + 6 kastrater, 0,2 meget behårede kaniner, 1 Border collie pige og 2 katte, når de er hjemme!!

Offline trinefriis

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 6
Sv: Geder - opstart
« Svar #9 Dato: 12 ſeptember , 2013, 20:03 »
Lene du skriver man ikke skal sætte hornløse geder og bukke sammen, jeg har 2 hornløse dværggeder hvis jeg sætter dem sammen med en dværgged med horn vil mine kid så få horn eller ej??? jeg vil nemlig foretrække dem hornløse??

Offline Lene Lestat

  • Moderator
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Geder - opstart
« Svar #10 Dato: 13 ſeptember , 2013, 07:23 »
Ja, du vil så både få kid med og uden horn. Så der er lidt at sortere efter, så man ikke få lyst til at beholde dem alle.  ;)

Jeg har jo kun beholdt gimmere uden horn og slagtet dem med horn.

Dværg geden hører med til kødgede gruppen og skulle have en god tilvækst.  /o /o

En anden ting som jeg kun kan anbefale er at få kastreret bukkekiddene.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline numsesparker

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 14
Sv: Geder - opstart
« Svar #11 Dato: 13 ſeptember , 2013, 17:14 »
Må jeg spørger hvor i foretrækker dem hornløse?

Jeg har selv haft boer geder, og synes de er fantastiske, hvis jeg en dag for plads igen, skal jeg have boer igen..
Mine var meget meget tamme. Jeg holde så meget af dem.. Desværre måtte jeg af med dem da vi flyttede.

Man kan som tilskudsfoder fodre med kalvefoder, fårefoder duer ikke da får ikke kan tåle kobber, men geder har brug for det.

Geder har et stort behov for grovfoder, da de danner varme fra maden. Derfor er det meget vigtigt at de altid har adgang til frisk halm. der til hø og foder. Og selvfølgelig frisk vand.

Boer geder er nemme, da de ikke springer så meget, som andre racer. Det er en kødged så de er gode til slagtning.


håber du kan bruge det.. :D


Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Geder - opstart
« Svar #12 Dato: 13 ſeptember , 2013, 17:22 »
Boer geder er nemme, da de ikke springer så meget, som andre racer.

Til gengæld kravler de under, så længe de er kid <J. Jeg fik mine tre første geder, boere, i maj måned i år. Da var de 5 måneder gamle, og små nok til at kravle under en 15 cm tråd med smæk på strømmen ::).

Nu er de heldigvis vokset sig store, så udbrydertiden er forbi, men det var godt nok en kamp i starten. Selv hønsenes smuthul på størrelse med et A4 ark kunne de komme ind af. Geder er meget opfindsomme og intelligente.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline numsesparker

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 14
Sv: Geder - opstart
« Svar #13 Dato: 13 ſeptember , 2013, 20:06 »
Til gengæld kravler de under, så længe de er kid <J. Jeg fik mine tre første geder, boere, i maj måned i år. Da var de 5 måneder gamle, og små nok til at kravle under en 15 cm tråd med smæk på strømmen ::).

Nu er de heldigvis vokset sig store, så udbrydertiden er forbi, men det var godt nok en kamp i starten. Selv hønsenes smuthul på størrelse med et A4 ark kunne de komme ind af. Geder er meget opfindsomme og intelligente.

Det har du selvfølgelig ret i...  Hehe men det er i det mindste kun i starten...

Offline Klausen

  • Bruger
  • Indlæg: 224
Sv: Geder - opstart
« Svar #14 Dato: 13 Oktober , 2013, 14:01 »
Har ikke været på længe grundet sygdom, men har en mappe der hedder "Værd At Vide Om Geder" udgivet af Landbrugets Rådgivningscenter som du må få hvis du betaler portoen eller henter den.