Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Vi skal have får  (Læst 6245 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline mommark

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 241
Vi skal have får
« Dato: 11 Januar , 2013, 16:37 »
Hej
vi har pagtet en mark lige ved siden af vores hus for de næste 10 år Nu skal der så får på. Vi har planlagt 4 får.
Der er havre på nu . Det bliver så pløjet ned og så bliver der så det der skal til får Det ordner vores bonde. Men så kan jeg jo først sætte får på til juni når, at det er vokset op.
Hvordan får jeg så hurtgst muligt lam? Skal jeg se om, at jeg kan få får der er "gravide"
Er bare glad for nogen gode forslag.
Vh Laila

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Vi skal have får
« Svar #1 Dato: 11 Januar , 2013, 16:50 »
Jeg har afhændet en hel del "Start-pakker" bestående af 2-3 Shropshire der har gået ved vædder, og der medfølger en ung vædder der ikke har samme far som fårene, samt er ikke far til de lam der fødes. Altså er der en vædder klar, som kan bruges til både til de indkøbte får og til deres afkom (gimmere). Det er en løsning rigtig mange har benyttet sig af, og der er afhentet dyr fra såvel det nordligste jylland samt fyn og sjælland :)

Offline mommark

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 241
Sv: Vi skal have får
« Svar #2 Dato: 11 Januar , 2013, 17:33 »
Hej Rudy,
når man så henter får ved dig i juni. Hvis at du altså har nogen . Hvornår føder de så? De får selvfølgelig en stald. Men det er en udendørs ude på marken .
Vh Laila

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Vi skal have får
« Svar #3 Dato: 11 Januar , 2013, 17:45 »
Lam fødes i foråret, dog kan Shropshire og Dorset læmme på andre tidspunkter.
Men vi sætter avls-vædderne til div. flokke i okt. og de fjernes i dec., da lam født i foråret bliver meget bedre og stærkere end lam født på andre tider.
Så det vi afhænder om sommeren er typisk gimmer-lam fra foråret og de kan så ilæmmes  1.kommende efterår.
Vi sælger enkelte gange nogle få moderfår med lam ved siden om sommeren, men det er kun pga. at når vi planlægger kommende avls-sæson, så er det ikke altid alle moderdyr har en OK afstamning ifh. til de avls-væddere vi har gående, eller vi måske skal lave "et hold" bestående af kun 2-3 moderfår ved ilæmning, det er ikke rationelt, der skal gå mindst 25 moderfår pr. vædder her.

Offline mcquolle

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 639
Sv: Vi skal have får
« Svar #4 Dato: 11 Januar , 2013, 18:17 »
I kunne også overveje cameroun får. De ligner geder, skal ikke klippes og de kan få lam 2 gange om året. Når nu de ikke skal klippes, så får man naturligvis heller ikke uld, men man har heller ikke udgiften til at få dem klippet hvis man ikke selv kan gøre det. Lammene er en smule mindre end alm. Får, men man får jo så dobbelt så mange.
MvH
Morten

0,1 Hustru
1,1 Hellig Birma Katte - Bella & Teddy
1,0 Sort Flatcoated Retriever - Zacho
Pt. uden fjerkræ :-/

Offline mommark

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 241
Sv: Vi skal have får
« Svar #5 Dato: 11 Januar , 2013, 19:54 »
Ja  vi har set lidt på den race som Rudy har . Især fordi at  de skulle være rolige. Da vi jo også betaler for pagt i 2013 ville vi meget gerne allerede have lam i pre Men går ud fra at det er de færreste der så sælger . Hvs at jeg havde et får som skulle læmme til efteråret Så ville jeg jo nok selv beholde det. Men nu jeg så se hvad der på markdet nå at vi skal ud og købe. Så vidt at jeg har kunnet se er de drægtige i ca 5 måneder . Så det skal jo lige passe med det.
Vh Laila

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Vi skal have får
« Svar #6 Dato: 11 Januar , 2013, 20:12 »
Ja  vi har set lidt på den race som Rudy har . Især fordi at  de skulle være rolige. Da vi jo også betaler for pagt i 2013 ville vi meget gerne allerede have lam i pre Men går ud fra at det er de færreste der så sælger . Hvs at jeg havde et får som skulle læmme til efteråret Så ville jeg jo nok selv beholde det. Men nu jeg så se hvad der på markdet nå at vi skal ud og købe. Så vidt at jeg har kunnet se er de drægtige i ca 5 måneder . Så det skal jo lige passe med det.
Vh Laila

Ja, Shropshire kan ved rolig omgang, blive meget fortrolige, de er tilmed lette at hegne og håndtere. Vi har således ofte kun eet række elhegn i 20 cm højde ud mod kulturmarker, så som korn og kartofler, og de bliver på deres græsmark.
Du har ret i af får er drægtige i ca. 5 mdr. (147 dage) og Shropshire og Dorset kan godt læmme om efteråret. Øvrige racer kommer først i brunst når de registrerer at dagens længde er aftagende.
Fordi vi kun lader vore Shropshire læmme ca. 1 md. før udbinding (1/5) er pga. foderomkostninger ved staldfodring, og da vi har ret mange, er det både nemt og billigst at lade med leve af græs, som de forøvrigt malker godt af til deres lam, når der med korte mellemrum tilbudes nye friske græsarealer, og de øvrige marker står og hviler og vokser til.
NB: Får bider langt ned, og kan dødbide en græsmark, hvis de går der hele tiden.

Offline mommark

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 241
Sv: Vi skal have får
« Svar #7 Dato: 11 Januar , 2013, 20:25 »
Hej
ja vi vil købe kraftfoder hos dem i Tyskland, hvor vi køber hønsefoder. Vi har tænkt o,s at dele marken op i 2 dele . Så ville vi skifte hver 4. uge.  Det skulle holde orm nede og så skal marken vel også have tid til at vokse lidt igen. Det bliver hyggeligt, at have både får og høns. Hos os kommer det ikke så meget an på hvad det koster at købe foder ekstra, da vi kun vil have 4 får.
Vh Laila