Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Ny med honningbier  (Læst 56471 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tapani

  • Bruger
  • Indlæg: 664
Ny med honningbier
« Dato: 24 ſeptember , 2012, 22:41 »
Janni v. har  spurgt mig om  biavl, jeg tænkte at svare med et  tråd at alle kan  læse:

Citér
Jeg har længe drømt om hjemmegjort honning og en fin bestøvning i haven. Det lader til du ved hvad du har med at gøre. Jeg ville rigtig gerne lære hvad det kræver at holde bier året rundt i haven. Hvad kræver det for at komme igang til foråret med lidt bier og honning.
Generelt kan  du finde begynder vejledning ihttp://www.biavl.dk/biavl/kom-igang.html og  ved at downloade:http://www.biavl.dk/biavl/download/file/54-biavl-for-begyndere-temahaefte-om-biavl.html

Citér
Vi er en familie med mor, far og 3 børn. Hvor mange bier skal der mon til?
En bistade giver 15-50 kg honning om året alt efter vejret, bigårdens placering og  naturen  ( trækkekilder) ca 1 km omkreds fra bigården. Du skal regne med at når du selv har bier bruger du meget mere honning. Jeg  bruger honning til næsten alt hvor opskriften siger sukker: syltning, madlavning, saftevand, bagning, u name it. Hos os er sukker biernes foder og honning menneskelig føde ;).
Du kan begynde med et stade og lave nogle aflæggere  for at gradere dig mod vintertab. Senere vil ske som med de fleste hønsehold..... ::)

Citér
Håber sådan du kan fortælle lidt om hvad det kræver at komme igang.
Tage med i en begynderkursus på din lokal biavlerforeing, det koster lidt men pengene er godt givet. Du får den helt basale viden om biavl og lær kende andre biavlere i egnen som du kan  senere trække erfaringer. Kursen holdes en teoridel om  vinter og  en  praktiksdel på skolebigården om  sommer. På skolebigården får du fingrene ind stadet med  en kyndig biavler ved siden af dig. Skynd dig at kontakte din lokalforening de har  spændende forelæsninger i løbet af vinter.

Citér
Håber sådan du kan fortælle lidt om hvad det kræver at komme igang. Jeg ved jo de skal bo et sted og en honningslynge er nødvendig. 
Slyngen er  ikke nødvendig, mange lokalforening har en slynge til låns for medlemmer.

Citér
Men helt på begynderplan hvad kan jeg nøjes med at starte op med?
Danmarks Biavlerforening og materialehandlerne har en  "begynderpakke" for 3500,- som har det nødvendige. http://www.biavl.dk/biavl/kom-igang/717-begynderpakken-2011-begynderpakken-2011.html Der til kommer så bierne, det kan  fås mange måder og  priser alt efter årstid, staden størrelse og  dronningens alder og  stamme.

Citér
Hvad er forskellen på en slags kasse og trugsteder?
Opstablingsstade er mere fleksibel og ergonomisk og  muliggør en  rationel drift. Mange  hobby avlere syns at trugstade er den  "rigtigte" dog nu har swienty begyndt at importere "English Garden Hive" som  ligner trugstade til forveksling. Når du vælger stadetype og rammemål du skal kun tænke dig selv, bierne er  ligeglad, bare det er vind- og  vandtæt. De fleste skolebigårde har begge type stader at du kan prøve.
Jeg  kører selv med  Langstroth opstabling stade, pga ergonomi, stadene  bliver ikke så høje som i 12*10 og  økonomi, Langstoth er international ramme mål og  du kan  købe alt i internet.

Citér
Er det lidt som høns altså forskellige racer?

Ja  der og  samtlige biavlere har lige så faste meninger om forskellige biracer som hønseavler har om hønse racer ::) Prøv dig frem og køb dine  dronninger  fra  erfarne dronningeavlere som deltager biavlerforeningens testprogram. Jeg plejer sige at det vigtigere at vælge en god dronningeavler end en god race. Du skal regne med at du skal købe dronninger mindst hver 2. eller 3. år. Dronninger parrer i luften og  du kan ikke styre i en lille hobby avl dine dronningers arv.

Citér
Vi er især glade for flydende honning men er det sværer at lave, vi kan nemlig ikke finde nogen på Fyn der laver det.
Alt honning er  flydende når det slynges og krystalliserer alt efter hvilken blomster den stammer fra. Feks. Rybshonning krystalliserer i 14 dag og Lind-  og Robiniehonning holder flydende mindst 6 mån.

Citér
Undskyld hvis det er blevet for langt, men håber sådan at høre lidt fra en som selv holder bier til dagligt.
Det var overhoved ikke lang, der meget mer at fortælle om  biavl og  bier ::)

Til sidst en advarsel: bistik er lige så uhelbredelig og svær sygdom som hønsefeber /o
Mvh
Tapani
1.3 Sort sølv dobbeltrandet Barnevælder
0.1 Cream Leghbar.
0.1 Marans
0.1 blanding
Honning bier
1.0 mand

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Ny med honningbier
« Svar #1 Dato: 24 ſeptember , 2012, 23:31 »
Jeg deltog i et begynderkursus i foråret. Anskaffede 2 bistader. Trugstader (12x10), for de står hjemme i haven, og trugstader er noget kønnere at se på, og den smule ekstraarbejde der er i dem er ikke for noget at regne, når man kun skal forsyne sig selv og de nærmeste med et enkelt glas i ny og næ. Bierne købte jeg af en lokal avler, og vi har så høstet honning 2 gange i sommers. Det blev til 62 glas, så vi har fået rigeligt til eget brug, selv om sommeren var slem. Det har været dyrt at starte op, men de fleste ting er jo engangsinvesteringer. Der er faktisk ikke meget arbejde i at holde bier. De skal tilses og passes ca. 1 gang om ugen i sommerhalvåret og om vinteren skal de bare have ro undtagen en enkelt midebehandling sidst på efteråret. Der er noget arbejde når der skal slynges og røres honning, men det er jo belønningen og ret hyggeligt. Jeg kan kun anbefale at tage et kursus hos din lokale biavlerforening og komme i gang til foråret. Bier generer overhovedet ikke i haven. Faktisk er de ret hyggelige at kigge på.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: Ny med honningbier
« Svar #2 Dato: 24 ſeptember , 2012, 23:38 »
Hvor er det bare utrolig dejligt du er så hjælpsom  /o  <M <E

Jeg har brugt mange timer på den fine hjemmeside du gav mig. Det er jo næsten ligeså smitsomt som dette forum ;) Jeg vil forsøge at ringe og spørger hvornår der er begynderkursus igen. Jeg kunne nemlig ikke se flere for i år.
Det er da super hvis man kan låne en slynge til at starte med, det er jo bestemt en dyr hobby at blive stukket af, så hvis man bare kan komme godt igang de første år og senere tilføje til ønskelisten når man forhåbenligt har fået lidt erfaring og samlingensgrundlag er det jo helt perfekt.
Vi eeeeelske honning og hver gang vi køre forbi et sted hvor de sælger det i en lille vejbod skal vi liiiiige have lidt med hjem. Det er så sjovt der kan være så enormt stor forskel på smag og konsistensen.
Jeg boede i mine unge dage 5 uger hos en familie i Catelogninen. Deres gamle bondemand lavede selv honning, og jeg har i hele mit livt aldrig smagt noget ligende. Jeg fik en kæmpe krukke med hjem og den blev virklig nydt. En helt særlig gave jeg aldrig glemmer.
Du har helt ret med at komme til at bruge meget mere honning. Det er jo lidt dyrt- ihvertfald det gode. Så hvis vi en skønne dag selv kan fremstille det Mhhh...Alt det lækre vi så skal bruge honning til, det bliver spændende.
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: Ny med honningbier
« Svar #3 Dato: 24 ſeptember , 2012, 23:47 »
@Henriette Dejligt at høre sådan et kursus er pengene hver så man kommer godt fra start, det er jo bestemt sjovest.
Jeg kan se du også er fra Fyn, låner du slynge og røremaskine der hvor du er medlem? Trugstader ser bestemt hyggelige ud. Dem er jeg også ret forelsket i. Hvad er der af større arbejde i dem end de små kasser? Jeg tænker jo på, de skal jo ikke flyttes rundt i tide og utide, og så gør det jo ikke så meget, de er større og tungere.
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: Ny med honningbier
« Svar #4 Dato: 24 ſeptember , 2012, 23:52 »
Når nu det rusker sådan derude kan jeg ikke lige lade være at tænke på hvad gør man for at undgå bistaderne vælter?
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Ny med honningbier
« Svar #5 Dato: 25 ſeptember , 2012, 07:21 »
husk varroa bekæmpelse, for din egen og omgivelsernes skyld, og så er det den forkerte årstid at starte op på.

vil du gøre biavl kompliseret, så kontakt ejvind jørgensen odense syd (gammel klog mand)

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: Ny med honningbier
« Svar #6 Dato: 25 ſeptember , 2012, 08:44 »
husk varroa bekæmpelse, for din egen og omgivelsernes skyld, og så er det den forkerte årstid at starte op på.

vil du gøre biavl kompliseret, så kontakt ejvind jørgensen odense syd (gammel klog mand)

Jeg er først igang med at forsøge at sætte mig ind i hvad det ville kræve i opstart og fremtidig pleje. Jeg bryder mig ikke om at anskaffe mig dyr uden at kende til deres rygt og pleje- også selvom det "bare" er små dyr. Jeg vælger jo at holde dyr, og så fortjerner de også at blive passet ordenligt.
Jeg kan læse på biavl.dk det er tiden til Varroa behandling nu, men jeg har jo desværre hverken et stade eller en familie (læs endnu)
Kompliseret, jo der er sørme mange ting man skal have godt fat i, men ville netop helst høre fra nogen, der har bier. Tit kan en hobby, blive så dybdegående at det virker kompliseret for os der intet kender. Tag nu bare høns- hvor mange forskellige måder der holdes høns. Nogle mere nørdagtige racetosser, udstillere og andre det er bare rundkørsler til havebrug. Jeg forstiller mig bihold er lidt i sammeboldgade. Man kan være prof, med eget honningrum til langt opi flere tusindkroner, og bare en lille selvforsyner i baghaven, som bare synes det som jeg kunne være skønt med en god bestøvning af frugtræer og blomster samtidig med lækker honnng. Jeg er mest interesseret i hvad det ville kræve/ kunne nøjes med for bare at komme stille og godt fra start, så kan jeg med tiden når erfaringen kommer altid vokse med opgaven ;)
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: Ny med honningbier
« Svar #7 Dato: 25 ſeptember , 2012, 08:55 »
Hvor mange familier kan der bo i en trudstade?
Hvor mange familier er nødvendige for at være selvforsynende?
Er der et sted for bier i stil med dette forums-leksikon hvor man kan læse om "race" Ville jo helst have en med et roligt gemyt der yder højt, men samtidig er god/nem som nybegynder.
Hvad er nødvendigt for at starte? 1-2trugstader hvad skal der være i/med dem og hvilket tilbehør får jeg brug for, dels i starten hvor jeg måske kan låne foreningens slynge, men også fremadrettet hvis jeg skulle være heldig at komme til at eje en slynge selv. Hvad skal der til for at kunne slynge sin egen honning? Ja, ja en slynge, glas og ediketter, men hvad ellers?

Ååh, jeg håber sådan at komme igang til foråret *k
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Ny med honningbier
« Svar #8 Dato: 25 ſeptember , 2012, 09:07 »
Det er lidt mere besværligt og lidt tungere at arbejde med trugstader. På opstablingsstader sætter man bare nye kasser ovenpå, mens man i trugstader flytter rundt nede i stadet. Jeg har købt en slynge, da der var en ret billig ny slynge der hvor jeg køber biudstyr. (Svendborg) Der er også en forhandler i uuuh, hvor er det nu-Otterup tror jeg, og en ved Brenderup. Vi tapper honningen ned i en stor gul tappespand, og rører den med en træ-dims. Det er vildt hårdt! Tror jeg ønsker mig en røremaskine til jul. Ikke fordi det er nødvendigt med kun to stader, men kors sådan noget sejt honning trækker tænder ud når det skal røres godt igennem. Kurserne foregår i det tidlige forår, så man er færdig med teorien når man skal i gang med at sørge for bierne. Så går man videre til det praktiske arbejde i skolebigården. Hvis der ikke er plads på kurset i Nordfyns biavlerforening, så kan du prøve en af de andre foreninger på Fyn. Jeg hører f.eks. geografisk til i Ringe/Midtfyn, men tog kursus på Vestfyn, da jeg ikke fik plads i Ringe. Men senere var de meget hjælpsomme da jeg skulle anskaffe bier. Du er velkommen til at komme og se mine bistader, men lige nu er bierne jo puttet ind til vinteren og har fået tæppe på. ;D Jeg har 2 anorakker, for manden er såmænd også begyndt at interessere sig for bierne. Så du kan godt få et kig og være godt beskyttet.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Ny med honningbier
« Svar #9 Dato: 25 ſeptember , 2012, 09:17 »
varroa'n er en mide der smitter alverdens andre sygdomme i ynglen, og når en bifamilie er ved at dø røves den af andre der så får mider med sygdomme med hjem, derfor er det vigtigt at behandle, og er syremetoderne for komplicerede  så gå til en storbiavler og køb et par pinde (gift), husk at udskifte yngeltavler ca 1 gang pr år så indemurede vira kommer væk, fra familien.

et godt stabilt havehold vil være 3-5 bifamilier til invintring, og på fyn er bitrykket så stort at det ikk er nødvendigt med købedronninger, ellers er det en ødelagt stamme man har købt.

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: Ny med honningbier
« Svar #10 Dato: 25 ſeptember , 2012, 09:18 »
Tak Heriette det er dejligt at høre lidt om hvad og hvilken rækkefølge kurset går ud på fra en der selv har haft glæde af det.
Det med at røre- Er det alt honning på engang (Alle dine 69 kg.), eller kunne det foregå¨på røremaskinen i køkkenet lidt ad gangen?

Jeg ville da elske at få lov at se og høre om dine bier og hvordan du gør dig i det. Også bare at se hvor stort sådan et trugstade er i virkligheden, det giver nok en bedre ide om hvor jeg ville sætte dem. Jeg vil jo gerne kunne se dem, men samtidig give dem ro og kunne lade børnene lege ude, uden de komemer til at sende en bold i forkert retning og får en flok gnavne bier på nakken.
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: Ny med honningbier
« Svar #11 Dato: 25 ſeptember , 2012, 09:23 »
Hov, Kristian vi krydsede vist hinanden.

Hvor meget plads får 3-5 familier brug for? (Læs stader)
Jeg synes jeg kan hitte frem til bierne skal være godkendte for at måtte købe og bruge dem?
Er det en god ide bare at behandle dem når de kommer hjem og så ellers følge programmet fremad eller er det lidt som høns der er vaccineret der følger papire med på hvornår de sidst er behandlet?
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Ny med honningbier
« Svar #12 Dato: 25 ſeptember , 2012, 09:23 »
I Danmark avler man målrettet på at avle fredelige bier, så man skal være meget uheldig hvis man løber ind i aggressive bier, men det sker da. Jeg er selvfølgelig blevet stukket et par gange, og det gør hulans ondt lige når de stikker, men når man har fået brodden ud er det ikke værre end et myggestik.
Du skal bruge: stader, (bier købes hos avler og kommer på rammer). Der bor kun en familie i hvert stade. rammer, voks, tråd og søm til tavlerne og en eller anden dims (vi bruger et batteri) til at varme tråden op så voksen smelter ind i tråden.
En bianorak og bisikre handsker. Derudover skal du bruge en røgpuster, en stadekniv og en skrællekniv. Det er det vigtigste værktøj. Derudover er det smart med et dronningegitter, så dronningen bliver nederst i stadet og lægger æg der, mens der kommer ren honning øverst i stadet. Når der skal tappes honning skal man bruge skrællekniven til at tage vokslåget af på rammerne. Så skal honningen slynges, tappes i en spand og røres, sies og derefter hældes i glas. Så der skal du bruge en slynge (kan evt. lånes) en tappespand, en rørepind/røremaskine, en si og glas. Til varroamidebehandling skal man bruge myresyre og oxalsyre.
Alle disse ting kan du købe hos forhandlerne. Var lige inde på Danmarks Biavlerforenings hjemmeside. Der kan du finde en masse oplysninger. Og det var så i Veflinge og ikke Otterup den nærmeste forhandler var for dig.  ::)
Tag og få kontakt med din lokale forening hurtigst muligt. Lige for tiden er det vildt moderne at begynde at holde bier, så nogle kurser bliver hurtigt overtegnet. De kan sikkert hjælpe dig godt i gang til foråret.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Tapani

  • Bruger
  • Indlæg: 664
Sv: Ny med honningbier
« Svar #13 Dato: 25 ſeptember , 2012, 09:27 »

vil du gøre biavl kompliseret, så kontakt ejvind jørgensen odense syd (gammel klog mand)
Og tag dig god tid, specielt hvis Ebba er hjemme.

Jeg  glemte at skrive at Egil Holms bog "Lære bog i biavl" er værd at låne og  læse, bare lån , du få den i Begynderpakke.
Mvh
Tapani
1.3 Sort sølv dobbeltrandet Barnevælder
0.1 Cream Leghbar.
0.1 Marans
0.1 blanding
Honning bier
1.0 mand

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Ny med honningbier
« Svar #14 Dato: 25 ſeptember , 2012, 09:29 »
tror janni og familie snart skal til vestjylland igen.
 ;Dskal du se bier skal det være snart.

bifalilier skal synes for bipest,  men en bisværm kan frit flyttes.